Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe en sånn maskin som får ut juice et sted, og "fruktkjøtt" et annet sted. Jeg lurer på om noen har erfaringer her. Er et merke bedre enn et annet ? Blir det bra juice uansett hva man bruker av frukt og grønt ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde en sånn da jeg var liten. Blir veldig god juice i en sånn, men kanskje ikke med ALLE typer frukt. ;)

Mine favoritter var appelsin, eple og gulrot.

Skrevet

Takk for respons. :)

Skrevet

Jeg ville ha kjøpt en litt skikkelig en. Vi har en fra Clas Ohlson som fungerer helt greit og var billig, men mye av saften følger med fruktkjøttet og ikke alt blir delt opp heller. En maskin uten for mange deler som må vaskes hadde jeg også prioritert.

Skrevet

Saftsentrifuge er en smart oppfinnelse. :) selv har jeg en på kjøkkenmaskinen min.

En ting som mange glemmer å sjekke er hvordan man tar fra hverandre maskinen og rengjør den.. ikke alle maskiner er like lette å sette sammen igjen å få rene.

Braun sin skal være bra, det samme med en som heter proficook fra clatronic. den fra clatronic har et bedre utsende enn braun sin og begge to er lette å rengjøre.

Skrevet

NÅ har jeg kjøpt meg en sånn maskin !!! Og har skjært opp og presset flere ganger i dag og i går. Fant ut at eplesaft ikke ble så pent å se på. Det blir fort mørkebrunt ! Hjelper det å ta litt sitron i tro ? Appelsinene presset jeg i en vanlig presser som fulgte med. Ikke helt fornøyd med den. Det ble jo kjempegod saft av det, men aii så mye deilig fruktkjøtt som går til spille... Syns at "kjøttet" blir for blaut. Tenker at det måtte da gått an å sentrifugere dette så fort at det ble tørrere ? Gulrot funket veldig bra. Likeså ananas. Nydelig farge og litt fyldig konsistens. Så alt i alt; jeg er ganske fornøyd. Nå står utforsking for tur.

By the way: Den var fra Kenwood og kostet 699,- Tar liten plass.

Den var lett å ta fra hverandre, sette sammen igjen og å rengjøre.

Alt unntatt selve sentrifuge-delen, kan også puttes i oppvaskmaskinen.

Whiii... :ler: Nå står helse og vitaminer i søkelyset !

Denne skal ikke innerst i skapet. Ever !

Skrevet

nei.. den eplesafta ser ikke særlig delikat ut må jeg innrømme..

du kan jo prøve å ta appelsinene i sentrifuga stedenfor i med pressen

en blanding av appelsin, grapefrukt og litt sitron/lime blir forresten kjempegodt

Skrevet

Takk for tips, IdaH. Jeg skal utprøve fortløpende. :klappe:

Flere gode, utprøvde blandinger mottas med stor takk.

Skrevet

Det er lenge siden jeg har presset selv, men fant dette på nettet:

(Fra www.e-nummer.no)

* Vitaminspark:

Saft av 2 gulrøtter, 1 eple, 1 appelsin, 1 tomat - bruk saftsentrifuge

* Appelsinsaft:

Press 2 appelsiner pr. person og du har en god porson c-vitaminer.

* Sangrita:

Press 2 appelsiner og 2 lime. Bland saften med 2 dl. tomatjuice.

Smak til med kajennepepper. Sett 1 hel, sprø vårløk i hvert glass.

* Aqua fresca (fruktsquash):

Del 1 liten melon. Fjern frøene, skrell den og del i grove biter.

Kjør melonkjøttet i foodprocessor med 3-4 ss sukker og saft av 1 sitron.

Bland med isterninger og farris. Denne drikken kan også lages med

bringebær, stikkelsbær eller kiwi.

ELLER: http://www.matoppskrift.no/sider/sokemaski...&type=oppskrift

Skrevet

Har hatt en aldeles forferdelig natt: Drømte at jeg testet forskjellige frukt og grønnsaker, preget av stress og kaos, og kjøkkenmaskiner som duret og gikk hele tiden... Og jeg fant aldri den perfekte blandingen som smakte godt. Puh ! Kanskje jeg er litt for opptatt av dette i disse dager ? :ler:

---

Til frokost i dag, hakket jeg opp en håndfull druer, en stor håndfull bringebær (som var rådyre!) og noen jordbær, blandet med melk. Glad og fornøyd fordi jeg faktisk husket å gjøre det før jeg spiste "ordentlig" frokost. SÅ kom jeg i tanker om at jeg jo ikke bor alene i dette bygget. Naboer over alt. Og klokka var svært tidlig på morran... De bråker jo til forveksling som en gjennomsnitts slag-drill, de der smoothie-lagerne !

Savnet sukker altså...må innrømme det. :sjenert: Blir sikkert en vane å like det uten alt det søte, etter hvert. I et annet liv evt. Hehe..

Skrevet

Philips har en kjempe bra saftsentrifuge! Ligger rundt 1500,- kanskje litt dyr, men du får igjen for det. "sentrifugerer" mer saft ut en andre på markedet...

Skrevet

Hmm... :forvirret: Jeg har jo tenkt at det burde kunne presses mere ut av dette en det faktisk blir, ja... Men , nå er den kjøpt og jeg får ta til takke med den som den er. Blir skikkelig overrasket av å sentrifugere gulrot: Det er massevis av saft i en sånn en ! Fremdeles fornøyd ! :)

• 4 uker senere...
Skrevet

I dag har jeg presset en pakke stangselleri, som ga ca. 4 dl ren grønn juice, men fy fasan så "sterk" smak det ble av det ! Det stinket selleri... Drakk halvparten men måtte vanne det skikkelig ut med kaldt vann. Persille går det tydeligvis ikke an å presse. Det bare forsvinner opp i "kjøtt-skuffen"...

Heretter spiser jeg heller sellerien og persillen !

Men er fremdeles fornøyd med maskinen.

Bare så det er ajourført. :)

Skrevet

er kanskje for lite fuktighet i persillen tenker jeg..

Skrevet

Kan man bruke frossen frukt/grønt i en saftsentrifuge? ... :sjenert:

IdaH: hva slags kjøkkenmaskin har du som har saftsentrifuge inkludert i seg?

Skrevet (endret)

Frossen frukt har jeg aldri prøvd.

trur at en blender duger bedere da... evt la den tine først

Jeg har en magimix 5100

Denne

Der fulgte det med både saftsentrifuge og juciepresser.

Endret av IdaH

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...