Gå til innhold

Hvorfor er alltid Rudolf rød på nesen?

Anbefalte innlegg

Gjest det lurer jeg på
Skrevet

Har alltid lurt på det? Nå nærmer det seg våren og sommeren, men vedder for at reinsdyret Rudolf fortsatt har rød nese :klø: Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alkoholiker. Det er det han er.

Gjest King James II
Skrevet

Fordi han lider av en bløderskdom og deremd blir nesen innvendig veldig blodig og derfor er nesen rød

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Her er det mange spekulasjoner ute og går, men både Greenpeis og DID (Det Internasjonale Dyreforbundet) mener å kunne bevise at Julenissen mishandler reinsdyrene sine, - i alle fall Rudolf, lederreinen.

Det må jo være en grunn til at Rudolf konstant er rød på nesen. Kanskje slår Julenissen ham? Eller er det kulden som har satt sine spor på Rudolf's nese? Det påstås videre at flere av reinsdyrene årlig dør av underernæring.

:ler: nei, det var kanskje ikke noe å le av :sjenert:

Endret av Miloine
Gjest Bare innom
Skrevet

Det svaret finner du i teksten, jeg siterer:

"Rudolf er rød på nesen, vet du hva det kommer av?

Så du'kke han på festen, drakk en flaske rødsprit da...osv"

Altså: Rudolf drakk en flaske rødsprit, (også brukt som lampeolje) for å få "bluss på lampa".

Om dette er et uhell forårsaket av for mye innabords på julebordet lille-julaften, eller om det var med vilje slik at han kunne vise vei for nissefar, det vites ikke.

Min teori er at første gangen var et uhell, men så ble fordelene oppdaget, så i ettertid blir han sjenket på hvert julebord slik at han får "et bluss på lampa" igjen!

P.s I tilfelle du ikke vet det: "bluss på lampa" er et gammelt uttrykk for den røde nesen en får når en drikker for mye...

Skrevet (endret)

Han blir rød på nesen fordi han sitter på Rudolf i veldig kald vind....

Det fikk jeg høre da jeg var liten :sjenert:

:sjarmor:

Og det var typisk meg å ikke lese overskriften nøye nok, :grine: for å sitte på seg selv, skal være vanskelig :sjenert:

:)

Endret av Hufsa
Skrevet

Det er nok bare i jula at nesa er rød. Det er nok bare en rødblinkende lyspære.

Jeg lurer på om nissen egentlig er bra for sammfunnet?

Gjest Miloine
Skrevet
Jeg lurer på om nissen egentlig er bra for sammfunnet?

Mener du feks. det at Nissen hvert år den 24 desember parkerer utenfor markert parkeringssone, nemlig på hustak.

Han utfører ulovlig kjøring av slede da verken Vegvesenet, Norsk Pilotforbund eller Luftsfartsverket har godkjent sleden som fremkomstmiddel.

Det at han har bedrevet næringsvirksomhet i form av leketøysproduksjon uten tillatelse, unnlatt å betale smånissene tarifflønn og feriepenger, unnlatt å betale moms, sosiale avgifter og andre skatter, samt brutt den lovfestede 37,5 timers arbeidsuken.

Nja, kanskje ikke noe forbilde for alle, men kun en idiot snakker krenkende om Julenissen når han er i nærheten. ;)

Gjest Gjesta
Skrevet
Han utfører ulovlig kjøring av slede da verken Vegvesenet, Norsk Pilotforbund eller Luftsfartsverket har godkjent sleden som fremkomstmiddel.

Men Statens reiseregulativ har da i det minste en definert kilometersats også for bruk av reinsdyr i transportøyemed.

:ler:

Gjest Miloine
Skrevet (endret)
Men Statens reiseregulativ har da i det minste en definert kilometersats også for bruk av reinsdyr i transportøyemed.

:ler:

;) Okey da, men Nissen ha krysset grensen mellom Canada og USA hvert år den 25. desember uten visum, så langt tilbake som før lovene om grensekrenking ble skrevet og vedtatt.

:ler: Nissen gjør mye rart i grunn

Endret av Miloine
Skrevet

Utrolig morsom trå, lenge siden jeg har ledd så mye av sånne argumenter som kommer fram her :ler:

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Masse fine svar: :klappe: Er det likevel så at Julenissen bryr seg katta om barn, krig, hungersnød og brudd på menneskerettighetene? Ting kan tyde på det!

Han stiller jo aldri opp for barn annet enn på julaften

Gjest Miloine
Skrevet

joda, men her er det snakk om en JULE nisse.

Julenissen kommer rundt juletider, derfor stiller ikke JULEnissen opp på eks. 1 mai taler.

Hadde de store TV-innsamlingene gått av stabelen på julaften hadde han nok stilt opp på det, det at han ikke gjør det utenom julen er jo fordi han er en opptatt mann med å lage gaver til barna! Alle skjønner vel det.

Joda, han kunne sikkert ha tatt seg tid til å besøke barnehager, klipt av bånd ved broåpninger osv. men det skjer sjeldent i juletiden, så Julenissen bør være unnskyldt her.

Det er min mening ;)

Gjest Bare innom
Skrevet

Helt enig med siste ærede taler, men jeg tror at julenissen også opptrer incognito av og til ellers i året (eller "under cover" om du vil) når han finner det nødvendig.

Han opptrer da med ulike forkledninger for at vi ikke skal kjenne ham igjen, han er jo så sjenert stakkar... Det er helt sikkert derfor han kun viser seg i desember, da MÅ han tåle rampelyset, det er jo tross alt jobben hans!

Skrevet

Enig, og Julenissen følger faktisk med i utviklingen, han har nå nemling egen mailadresse :klappe: Hurra for nissen.

Skrevet

Dette er ondsinnede og helt ubegrunnede rykter - ingen har hittil bevist at Rudolf alltid er rød på nesen, kanskje han bare iblant blir litt forkjøla og sår i nesen på vinteren?

Dessuten er ryktene både sårende og stigmatiserende for alle reinsdyrene som sliter med såre neser :fy_fy:

Gjest gjest1
Skrevet

Julenissen er ekstremt materialistisk.

Dessuten er han umoderne - ikke noe Atkins og Fedon på han, nei. Her er det grøt som gjelder. Dårlig forbilde for barna!

Moralsk forkastelig og usømmelig spør du meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...