Gjest Gjest Skrevet 26. april 2006 #1 Skrevet 26. april 2006 Noen andre her som blir skikkelig dårlig når de har mensen? *Sukk* har gått på p pilelr i 7 år og først siste året har jeg blitt skikkelig plaget når jeg har mensen. Hva er det som gjør dette? Jeg blir ultraslapp, får vondt i hodet, kvalm, og rett og slett helt uggen. Føles nesten som jeg har influensa. Noe som hjelper?
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2006 #2 Skrevet 26. april 2006 Enig med deg! Kjenner meg igjen... Når jeg har mensen sier kolleger og andre jeg er i møter med: "er du syk i dag"? "Er du ikke helt frisk"? "Føler du deg dårlig"? Osv. Så blir jeg blek, hutrer og fryser, og blir kvalm og får vondt i magen. Det eneste tipset jeg har er Paracet og vann. Og noen gode kolleger/en snill kjæreste.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #3 Skrevet 27. april 2006 Blir også dårlig.. PÅ det verste kan jeg ligge en time å vri meg i smerter, står jeg opp besvimer jeg, besvimer nesten bare jeg ligger, blacker ut totalt... Det er så j*vli.. Andre ganger går det helt fint, litt vondt i magen og kvalm første dagen, men det er bare en bagatell i forhold til de verste gangene.. Tar paracett og drikker cola for å få i meg sukker. Og den dagen unner jeg meg no 'drittmat', nemlig noe godt og usunt!! hehe.
Gjest Binna Skrevet 27. april 2006 #4 Skrevet 27. april 2006 Jeg blir skikkelig dårlig når jeg får mensen, har måttet reise hjem fra jobb flere ganger. Det er aller aller verst i ca 3-4t i strekk dag 2. Jeg blir svimmel og uvel og klarer nesten ikke stå oppreist. Jeg har mye bedre erfaring med å bruke naproxen enn paraset mot mens smerter! Man får også kjøpt noe som heter mens- mag på helsekosten, som jeg har brukt en del.
Gjest Gjest_Mona_* Skrevet 18. september 2006 #5 Skrevet 18. september 2006 Signerer de innleggene om å ha vondt under mensen.. Har vanvittige kramper i magen, akkurat som om noen vrir alle innvollene mine rundt og rundt og rundt... (Ja, så deilig det høres ut..) Så alle gode forslag om hva man kan gjøre tas i mot med takk!
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #6 Skrevet 18. september 2006 Jepp, de dagene kan jeg bare glemme å gjøre noe annet enn å ligge i senga. Ligger som regel i to dager med kramper som bygger seg opp til et inferno-helvete. Reiser jeg meg besvimer jeg eller kaster jeg opp. Jeg sverger til varmeflaske og store doser smertestillende. Det beste er å ta nok til at man blir slått ut, så man kan sove gjennom det verste. Sist gang fikk jeg tabletter av en venninne som het Kataflam eller noe sånt, og de var en velsignelse fra gudene. Hvorfor i all verden har jeg ikke ordnet det fra legen min?! Jeg får jo mensen i morgen!!!!!!!
Minien Skrevet 18. september 2006 #7 Skrevet 18. september 2006 Jeg hadde det slik før, og da var det ingenting annet enn Ibux 600 mg som virket. Den får du på resept. Et annet "kjerringråd" er å legge en varmeflaske på magen - det lindrer smertene.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #8 Skrevet 18. september 2006 Kjenner meg igjen der ja. Jeg styrtblødde og gumla smertestillende som sukkertøy før jeg begynte på p-piller. Jeg landet etterhvert på Cerazette, og nå er både mensen, pms og smerter helt borte.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #9 Skrevet 18. september 2006 Jeg har i perioder samme opplegget. Det som hjalp for meg er å få god oversikt over når jeg venter mensen (temper, sjekker sekret og lignende), og så er jeg forsiktig med hva jeg spiser 2-3 dager i forveien. Med en gang jeg begynner å blø så kutter jeg ut all annen mat enn ris, pasta og lignende, og drikker kun vann. Blir det virkelig ille tar jeg og et par skjeer med ryllikuttrekk, eventuelt en parazet om jeg vet at jeg har en dag foran meg som jeg MÅ fungere.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #10 Skrevet 18. september 2006 Jeg har det helt jævlig 1.dagen. Jeg jobber annenhver lørdag, og får mensen på lørdager, så har byttet slik at jeg ikke får mensen når jeg skal på jobb. For herregud så vondt det gjør! Det kjennes ut som om en stor hånd med skarpe negler klemmer til rundt livmoren og forsøker å dra den saaakte ut av magen min. Jeg får til tider black out, og kan ikke huske noen ting dagen derpå... Det varer i ca 12 timer. Eneste som hjelper er å stå på alle fire med glovarmt vann fra dusjen ned på ryggen. Men dessverre er varmtvannstanken heller liten... Som regel ender det med at jeg tar en stor dose paralgin forte slik at jeg får sove. Finnes ikke smertestillende som fungerer. ...
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #11 Skrevet 18. september 2006 Har også dette problemet. Voldsomme smerter, besvimer, kaster opp, får diare, skjelver og kaldsvetter og tidvis hyperventilerer. Det er helt jævlig. Og har det først fått sette ordentlig i gang, er det ikke noe som hjelper. Hvis jeg skynder meg å ta en ibux med en gang det er en liten antydnig til vondt, hjelper det innimellom. Varmeflaske hjelper også, eller hvis jeg er på jobb og ikke har tilgang til dette, legger jeg bare hendene over livmoren, det lindrer litt. Gah, forrige uke satt jeg i nesten tre timer inne på do og hadde det jævlig Hjelper ikke at man er eneste kvinnen på avdelingen og de mannlige kollegaene blir sure fordi man "ikke gjør jobben sin" (de burde hatt en knivstikkesmiley)
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #12 Skrevet 18. september 2006 Kom dere til legen og forlang en skikkelig sjekk. Det skal ikke være nødvendig å gå slik. Det kan jo være noe annet og som spiller inn.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2006 #13 Skrevet 18. september 2006 Kom dere til legen og forlang en skikkelig sjekk. Det skal ikke være nødvendig å gå slik. Det kan jo være noe annet og som spiller inn. ← Har nevnt det, og fikk “tilbud” om p-piller. Ikke pokker om jeg har planer om å kamuflere problemet på den måten, og i tillegg slite med bivirkningene hele måneden. Da styrer jeg heller kostholdet nøye i et par dager, og tilpasser livet slik at jeg har muligheten til ta helvetesdøgnet til sengs.
Gjest Gjest_Anne_* Skrevet 19. september 2006 #14 Skrevet 19. september 2006 Hmm..Flere av dere snakker om kostholdet dagene før mensen... jeg har også enorme smerter, og vil derfor gjerne ha tips på hva man bør / ikke bør spise dagene før..
Gjest ny gjest Skrevet 19. september 2006 #15 Skrevet 19. september 2006 Hmm..Flere av dere snakker om kostholdet dagene før mensen... jeg har også enorme smerter, og vil derfor gjerne ha tips på hva man bør / ikke bør spise dagene før.. ← For meg er det om å gjøre å spise lite, dvs at jeg ikke har mye i magesekk/tarmer når krampene kommer. Men, nå kan jeg fortelle en gledelig nyhet: jeg har ikke smerter lenger! Jeg hadde en periode så voldsomme smerter at jeg bare kunne ligge i senga og vri meg. Men så begynte jeg å trene MYE og ta sit-ups hver kveld. Fordelen ved å være godt trent er at kroppen takler slike utfordringer bedre. Og noe av problemet med menssmerter er at musklene spenner seg unødig mye. Når trener jevnlig slapper musklene lettere av (bare prøv selv, hvis man strammer alle musklene i hele kroppen for deretter å slappa av vil de gi mer slipp enn hvis man bare prøver å slappe av). Jeg vil heller ikke stappe i meg hormoner, og for meg blir da alternativet å trene minst 4 dager i uka. For meg er dette en god motivasjon til å trene, hvis jeg ikke trener hardt nok vil det straffe seg i form av smertehelvete når mensen kommer. Det som imidlertid er viktig er at man må trene HARDT, dvs god gammeldags blodgym slik at muskelen blir brukt maksimalt. Da klarer den å slappe av etterpå. Dere som sliter sånn med menssmerter bør prøve å trene HARDT før dere begynner på hormonprevensjon. Lykke til alle sammen. Jeg merker ikke at jeg har mensen lenger: ingen smerter og bruker tamponger (blir bare litt oppblåst pga vannansamling, men det skal jeg kalre å leve med)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå