*Doriz* Skrevet 26. april 2006 #1 Skrevet 26. april 2006 Hei Er det nokon som har ei skikkelig god kanelbolle oppskrift?? Eller oppskrifter til andre gode bollar??
Arkana Skrevet 26. april 2006 #2 Skrevet 26. april 2006 Kanelsnurrer 150 g smør 5 dl melk 50 g gjær ½ ts salt 1½ dl sukker 2 ts malt kardemomme 13 dl hvetemel smør/margarin, sukker, kanel Smuldre gjæren i en bolle. Tilsett lunken melk og smeltet smør og rør gjæren ut. Tilsett sukker, salt og kardemomme. Bland i så mye mel at deigen blir glatt og smidig. La heve ca 30 minutter. Kna deigen godt og trill til en lang pølse som kjevles til en avlang leiv. Smør på smør/margarin og dryss over sukker og kanel. Rull sammen fra langsiden og skjær i 2-3 cm tykke skiver som legges på stekebrett. La etterheve ca 30 minutter. Stek ved 225 grader i 8-10 minutter. Avkjøl på rist.
-Fisken- Skrevet 27. april 2006 #4 Skrevet 27. april 2006 Denne oppskriften bruker jeg til all type søt gjærbakst. Den blir alltid like god og saftig. Tante Bentes skolebrød ingredienser: 100 g smeltet smør/margarin 1/2 l melk 50 g gjær 1 ts salt 2 ts kardemomme 1 dl sukker 1 egg ca. 1 1/2 l hvetemel eggekrem: 1 eggeplomme 20 g sukker 20 g hvetemel 2 dl melk Lag vanlig gjærdeig. Eggekremen: Bland alt og kok opp. Stekes ved 225-250 grader til de er gylne.
*Doriz* Skrevet 27. april 2006 Forfatter #5 Skrevet 27. april 2006 Skulebolla med heimelaga fyll also? Supert.. No har eg litt å styre med i helga
*Doriz* Skrevet 28. april 2006 Forfatter #7 Skrevet 28. april 2006 Åååhh.. Vil også ha! ← Ja det er berre å hive seg rundt å bake Ditte blir ei skikkelig bakehelg
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #8 Skrevet 28. april 2006 Jeg bruker Vigfa/ Dødspingvinen/ God Morgen Norge Wenche/ Ingrid Espelid sin oppskrift (det er blitt diskutert hvem den opprinnelig er sin. Jeg aner ikke og bryr meg egentlig ikke heller! ): "Denne gir 20-25 boller, er veldig grei og fordoble. 100 g margarin 3,5 dl melk 50 g gjær 1 dl sukker 1 ts kardemomme 0,5 ts hornsalt (pleir å sløyfe den selv...) 500-600 g hvetemel (1 liter) Smelter margarinen, og varmer melken til den er fingervarm. Så blnder jeg egentlig alt sammen sammen, ig det blir veldig godt. Jeg pleier å fordoble deigen, og bruke halvparten til boller, halvparten til kanelboller. Blir skikkelig godt." Jeg dropper hornsalt, men tilføyer 1 ts bakepulver og 1 ts vaniljesukker.
*Doriz* Skrevet 30. april 2006 Forfatter #9 Skrevet 30. april 2006 Takk takk Arkana for ei super oppskrift! Bollane blei kjempegode, luftige! So eg bruka den oppskrifta idag og! Ihaa!! Men idag skal eg prøve å lage skulebolla av deiga, med heimelaga eggekrem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå