Gjest Gjest Skrevet 26. april 2006 #1 Skrevet 26. april 2006 Er det dumt med høy husleie på en leilighet man skal kjøpe? Jeg er veldig blank på dette... Men det kan jo ikke være så positivt å betale husleie, for det går jo ikke til "deg selv" men til felleslån? Eller er det feil?
Gjest gjest1 Skrevet 26. april 2006 #2 Skrevet 26. april 2006 Jeg ser etter leilighet nå, og da ser jeg etter lav pris på selve kjøpesummen, men også lav husleie. Regner du over hvor mye du egentlig betaler for en leilighet med høy fellesgjeld og følgelig høy husleie i tillegg til kjøpsummen kan du kjapt få bakovresveis
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2006 #3 Skrevet 26. april 2006 Den delen av husleien som er felleslån kan trekkes fra på selvangivelsen. Men du bør jo regne på om du har råd til de månedlige utgiftene likevel. Du bør også sjekke likviditeten i borettslaget/sameiet. Likviditeten kan være god selv om det er fellesgjelden er høy.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2006 #4 Skrevet 26. april 2006 Er borettslaget veldrevet, kan du få mye for pengene selv om husleien er høy. Men er borettslaget dårlig drevet, f.eks. at styret skyver problemene foran seg, kan det være utrivelig bomiljø selv om husleien er lav. Det er ihvertfall slik jeg vurderer det. Jeg ser alltid på helheten.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2006 #5 Skrevet 26. april 2006 Ikke se deg blind på kun husleia, men se på hva som er gjort av nødvendig vedlikehold i gården og hva som eventuelt må gjøres. Hvis borettslaget har utsatt viktig vedlikehold for å holde husleia nede, ville jeg styrt unna. Finnes mange borettslag der de venta til taket nærmest datt ned før de gjorde noe med vedlikeholdet. Og da fyker plutselig husleia veldig raskt opp. Felleoppussing av bad og skifte av soilrør kan også gjøre at husleia blir satt opp. Mange nedslitte bygårder i gamlebyen i Oslo fikk jo veldig høy fellegjeld og også husleie pga byfornyelsen som skjedde der. Det var nødvendig med mye oppussing der, men for mange ble husleia plutselig så høy at de måtte flytte ut. Da er det mye bedre å ta vedlikeholdet fortløpende. Jeg har relativt høy husleie her jeg bor. Men så er gården i tipp-topp stand. Vedlikeholdet blir tatt fortløpende, og borettslaget prøver heller å legge av penger i forkant (vi innbetaler så borettslaget får formue), istedenfor plutselig å måtte ta opp store lån i banken. Og så har vi ordnetlig vaktmestertjeneste og vakthold i helgene, og det har de ikke i alle sameier vet jeg.
Arkana Skrevet 26. april 2006 #6 Skrevet 26. april 2006 Personlig ville jeg holdt meg unna høy husleie, fordi fellesgjeld er et lån du ikke har kontroll over på samme måte som ditt eget huslån. Du kan f.eks. ikke refinansiere og har ingen kontroll over renten. Selv har vi en helt ok husleie (1800 kr i mnd), dette dekker bl.a. kabel-TV, garasje og vask av trapper og gang, området og blokken er velholdt og vi har vaktmester og vakthold. Synes faktisk dette burde være en selvfølge og synes dermed ikke at det rettferdiggjør evt høy husleie.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #7 Skrevet 27. april 2006 Husleie er vel penger man ikke får igjen ved salg av boligen heller? Så da betaler man jo på noe som ikke er sitt.
Gjest gjest1 Skrevet 27. april 2006 #8 Skrevet 27. april 2006 Nei, husleie får du ikke igjen for når du selger. Derfor er det heller ikke nødvendigvis lønnsomt med borettslag som betaler mer i husleie enn nødvendig, for å f.eks. skaffe borettslaget formue.
Leo Skrevet 27. april 2006 #9 Skrevet 27. april 2006 Om man "får igjen" pengene eller ikke vil jo avhenge av hvilke elementer husleien består av! Går en stor andel til nedbetaling av fellesgjeld, vil jo reduksjonen av fellesgjelden sannsynligvis føre til en verdiøkning på selve leiligheten som man får glede av ved salg. Vedlikehold/oppgradering av standard vil kunne ha samme effekt. Havner pengene på en felles sparekonto som en del av felles formue vil det fremdeles være positivt, men ikke gi verdiøkning i samme grad. For øvrig er jeg enig med Arkana m.h.p. fellesgjeld siden dette er lån du ikke har kontroll over i samme grad som om det var personlig. Litt på siden kan jeg nevne at det i det siste har dukket opp en del boligprosjekter med lavt innskudd og avdragsfri fellesgjeld. I slike tilfeller betaler man i praksis husleie til banken og oppnår ingen reduksjon av fellesgjelden. I tillegg vil man få en betydelig økning av bokostnadene den dagen avdragsfriheten opphører, vanligvis etter fem år. Ordningen kan virke attraktiv for de med liten/ingen egenkapital og begrenset betalingsevne, men man skal være klar over at det lett blir som å "tisse i buksa for å holde varmen"!
Gjest Elfrida Skrevet 27. april 2006 #10 Skrevet 27. april 2006 Borettslag kan som regel få bedre vilkår på sine store lån enn en privatperson kan få. Det er flere borettslag som gir beboerne mulighet til å betale ned sin del av fellesgjelden uavhengig av de andre hvis man ønsker det, og da vil man få lavere husleie. Muligheten for individuell nedbetaling av fellesgjeld er det jo bare å spørre om på forhånd.
Gjest gjest1 Skrevet 27. april 2006 #11 Skrevet 27. april 2006 Jeg er veldig skeptisk å kjøpe en leilighet med veldig høy husleie. Jeg synes den husleien vi har nå (3400,-) er mer enn høy nok, men siden den inkluderer så mye er det greit nok. Jeg ser at mange av disse nye prosjektene har både 5-, 6- og 7000 i husleie. Det gjør at fellesgjelden i mange tilfeller er i millionklassen. Som Leo er inne på er dette også i mange tilfeller lån med avdragsfrihet over en viss periode, noe som gjør at leien etter noen år skyter i været. Slikt bør en undersøke hvis en vurderer å kjøpe en slik leilighet. Det har vært endel om dette i avisene det siste året, og i mange tilfeller omtales disse leilighetene med lavt innskudd og høy fellesgjeld som rene gjeldsbombene. En ting pga. renten (en tenker gjerne ikke på at husleien også påvirkes av den forventede renteøkningen) og en annen ting er som nevnt av veldig mange av disse prosjektene har avdragsfrihet i f.eks. 5 år. Flere slike prosjekter blir omtalt for å nærmest operere med lokkepriser, siden veldig mange lar seg blende av det lave innskuddet + ikke ser faremomentene med husleien. Så, tenk deg godt om og undersøk slike ting + din egen økonomi før du går inn på et slikt prosjekt. Tenk noen år frem i tid. Enten skal du leve med en slik husleie lenge - evt. selge - og å selge noe med så høy husleie som mange av disse leilighetene vil få er ikke nødvendigvis lett.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #12 Skrevet 27. april 2006 Jeg har en husleie på 4100. Den dekker en fast sum til vann, forsikring, brøyting vedlikehold (som maling til fasaden), renovasjon, kabeltv, mm. Dette er utgifter du uansett vil få selv om du har selveier. Forskjellen er at utgiftene her blir bakt inn i husleie i sammen med min andel av fellesgjeld. De synes ikke og jeg betaler hver måned og ikke når regninga for et halvt år med renovasjon dukker opp i postkassa. På den måten er det lettere for meg å håndtere økonomien. Er enig med de andre at dersom fellesgjelda er veldig høy og i tillegg i en avdragsfri periode så bør det ringle noen bjeller. Det er lett å se seg blind på hva man skal betale i dag og ikke om 5 år.
abelille Skrevet 27. april 2006 #13 Skrevet 27. april 2006 Det viktigste blir vel å se på totalen hver måned, altså husleie og egne avdrag, og se om man har råd til det. Det er også lurt å sjekke regnskapet til borettslaget for å se om det er spesielt noen poster som trekker mye. Mitt borettslag har f.eks. ikke varmt vann, oppvarming eller kabeltv inkludert, og for 3300 pr måned blir det da mer enn dyrt nok. Men vi har 6 heiser, og disse koster ca 1/2 million å drive hvert år. Derfor betaler du også mer husleie jo høyere opp i blokka du bor hos oss.
Gjest gjest1 Skrevet 27. april 2006 #14 Skrevet 27. april 2006 (endret) slettet, skrev under feil tråd... Endret 27. april 2006 av Vega
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå