silja Skrevet 26. april 2006 #1 Skrevet 26. april 2006 jeg har alltid kastet risen som har vært igjen etter middag.. men i dag fikk vi så mye... Tenkte jeg skulle være flink, og spare det da;) Men hva skal vi bruke det til? Kan jo stekes i morgen. Tips mottas med takk! Hva gjør jeg med risen inntil da? hvordan steke? hva passer bet inntil? Ellers... er det noe dessert ol som er godt å bruke ris i? Vaffeloppskrift? lapper??
Gjest gjest 0 Skrevet 26. april 2006 #2 Skrevet 26. april 2006 Stekt ris er kjempegodt! Hiv oppi litt forskjellige grønnsaker (løk, paprika, mais etc) stek strimlet kylling og ha oppi 2-3 råe egg. Krydre gjerne med krydder eller bruk kikoman!
Arkana Skrevet 26. april 2006 #3 Skrevet 26. april 2006 Stekt ris: Stek hakket løk, hvitløk og de grønnsakene du ønsker. Ha i risen og bland godt. Tilsett f.eks. kinesisk femkrydder, soyasaus o.l. Ha i et par vispede egg og stek til eggene er stekt i småbiter. Rislapper (egentlig bruker man vel risgrøt her, men du kan sikkert bruke vanlig ris også, gir en annen smak da): 3 dl kaldt risgrøt 3 egg ½ dl hvetemel ½ dl sukker ½ ts bakepulver ½ ts vaniljesukker ½ ts salt Bland alle ingrediensene i foodprocessor og la røren svelle i 15 minutter. Stek i litt smør og server lune med syltetøy (gjerne tyttebær) og rømme. Ellers kan du bruke kokt ris når du lager kjøttboller, i stuffing til f.eks. kylling, i fyllet til kålruletter
Grooo Skrevet 27. april 2006 #4 Skrevet 27. april 2006 "Gammel" ris er kjekt å slenge oppi gryteretter etc
Latee Skrevet 27. april 2006 #6 Skrevet 27. april 2006 Bland i gryte med brune bønner og litt krydder evt litt grønnsaker og kanskje litt tomater / tomatpure. Det gjør jeg alltid, bønner og ris er
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå