Gå til innhold

Skjev nesevegg-operasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Nå er det gjort og det skal jeg være glad for fordi noe av neseveggen sperret for den ene bihulen slik at den hadde fått seg en polypp og var full av gørr.

Nesten som å være hos tannlegen var inngrepet, litt ubehagelig og vondt uten store smerter... 2 timer etter at jeg kom hjem har jeg hatt litt vondt i tennene og måtte ta meg 2 pinex forte. Dette går nok bra :)

Hele sulamitten kostet meg 600 kroner i egenandel.

Skjev nesevegg mannen

Skrevet

jeg fikk juling en gang for noen år siden,det endte med skakk nese. måtte på sykehuset og rette opp igjen neseveggen. det er det verste jeg har gjort,hvis jeg noen gang får skakk nese igjen skal det få være sånn..

bedøvelses sprøyta var helt jævelig, fikk noen bomullsgreier opp i hele nesen helt opp mellom øynene,forferdelig vondt.

så begynte de med metallgreier langt opp i nesa og vridde og trykte,jeg hørte virkelig at det kråset i nesa mi..

forferdelig ubehagelig og vondt. dette kommer jeg aldri til å gjøre igjen,da hadde jeg heller ville gått med skakk nese..

men lykke til, du får sikkert en bedre opplevelse enn meg..

Skrevet

Jeg har nok vært gjennom en lettere oppretting enn deg da, for han skar bort litt med laser av venstre vegg og rettet litt på høyre side og... For min del gjør det at bihulene mine ikke tetter seg, og det er veldig bra... Tette bihuler er noe dritt... Slapp å ha plater i nesen, har bare en tampong på venstre side som skal fjernes på tirsdag.

Nå er det bare å hive på litt pinex forte og sove på to hodeputer og håpe at det går bra fremover.

Jeg fortalte legen om skrekkhistorier, og han sa at det var stor forskjell på hvor erfarene leger var dsv hvor ofte de gjør slike inngrep. Er nok heldig jeg som har en dyktig lege, han klarte i alle fall og roe meg ned...

Var allikavel overrasket over hvor mye jeg kjente under operasjonen, kjente f.eks at det ble varmt når han brukte laser. Tok bihuleoperasjon for 3 år siden og kjente ingen smerter under operasjonen.

• 2 år senere...
Gjest Nyoperert
Skrevet

Hei folkens!

Jeg gjennomgikk en slik operasjon igår, samme dag som Barack Obama vant valget!

Før jeg valgte å bli operert gikk jeg ca 1 år uten å puste med begge neseborene samtidig. Vanligvis var høyre nesebor åpent, mens det venstre var lukket, som om en vegg var muret fast inni nesen min. Dette skiftet hvis jeg reiste meg fort, eller la meg ned på en høy pute, da kunne jeg bli tett i det andre neseboret.

Møtte legen på treningsstudioet hvor jeg jobber, og han skaffet meg en henvisning. Tre uker etterpå ligger jeg på operasjonsbordet!

Jeg har faktisk et veldig positivt inntrykk av mitt første møte med operasjonsstuen.

Jeg kom inn og ble tatt godt hånd om av sykesøstrene, før legen kom og briefet meg om hva han skulle foreta seg.

Legen fortalte meg at han skulle rette opp begge neseskilleveggene mine, legge inn noen skinner for å støtte opp, og stappe nesa full av tamponger.

De la meg i full narkose, noe jeg er ganske takknemlig for da jeg ikke har et stort ønske om å drømme om banking, knasing og filing av bein.

Ble som sagt lagt i narkose, og våkna litt forslått 45 minutter senere. Ble sendt hjem etter å ha gått på do og spist, noe som er rutine når man har fått narkose. :-)

Det verste for meg til nå er faktisk tampongene i nesa. Det er ikke ubehagelig med selve tampongene, men det faktum at du puste gjennom munnen, selv når du sover, er fryktelig irreterende. I natt sov jeg fra 05 til 08.

Imorgen skal jeg inn til fjerning av tampongene, noe jeg ser veldig frem til. Håper operasjonen var vellykket i den forstand at jeg kan puste fritt i begge neseborene!

Etter fredag har følgende å se frem til:

-Kontrolltime på tirsdag.

-12 dager sykemelding.

-4 uker uten trening (noe som er litt uheldig når man er personlig trener).

Operasjonen ble utført på Stavanger Universitets Sykehus.

Håper dette innlegget var til hjelp for de som måtte ha spørsmål.

• Liker 1
  • 3 år senere...
Gjest bekymret
Skrevet

Hei !

Jeg lurer på om nesen ser annerledes ut etter denne operasjonen ? Må du vere forsiktig med nesen lenge etterpå ?

Hilsen bekymret :)

• Liker 1
Skrevet

Det varierer vel veldig? Jeg har hørt om folk som har fått lokalbedøvelse, gjort inngrepet på en drøy halvtime og etter et par uker føler de seg helt fine igjen. Det beste med det er vel at man slippe pustevansker og "susing" i nesen om natten og ellers :)

Dette er veldig individuelt. Ikke alle operasjoner er like bagatellmessige som denne. Se min kommentar under.

Hei !

Jeg lurer på om nesen ser annerledes ut etter denne operasjonen ? Må du vere forsiktig med nesen lenge etterpå ?

Hilsen bekymret :)

Om nesen ser anderledes ut kommer an på hvordan operasjonen gjøres. Hvis det gjøres slik gjesten jeg har sitert over, skriver, vil jeg tro den ser ganske lik ut. Min nese var ganske så skjev og operasjonen for min del, var ikke bare at de åpnet opp det ene neseboret. I mitt tilfelle ble hele nesen delt i fire og løsnet fra ansiktet før den ble satt på plass igjen. Operasjonen ble gjort under full narkose og tok i overkant av fire timer. Nesen min er rett, men neseboret er nå, ti år etter, like tett som det var før operasjonen. I tillegg har de vært borti noen nerver (hva som har skjedd her er legene veldig uenige om), slik at jeg nå egentlig har større smerter enn før operasjonen.

I mitt tilfelle, så fikk jeg beskjed om å ikke drive med noen form for trening som kunne innebære kontakt (type ballspill, saltimer) på over et til to år.

Ca 5 år etterpå, var jeg hos en ØNR-lege som forminsket nesemuslingene ved hjelp av laser. Det var gjort på 5 min og jeg dro rett på skolen etterpå. Dette gjør at det blir bedre plass inne i nesen. Har du ikke forsøkt dette, anbefaler jeg at du prøver dette først.

Lykke til!

• 8 måneder senere...
Gjest Kamilla
Skrevet

Jeg ligger på ahus nå, og har nettopp operert for skjev neseskillevegg. Staten betaler operasjonen når du trenger operasjonen av helsemessige årsaker. Selv har jeg aldri klart å puste skikkelig med nesa så nå ligger jeg her med tampongene i nesa og det er ikke så ille som folk skal ha det til... Smeller littegrann i ørene når jeg svelger bare...

Hvis du er plaget med skjev neseskillevegg syntes jeg du burde ta operasjonen. Jeg tror nok jeg kommer til å få et nytt liv nå som dobbelt ventilasjon venter...

Operasjonen min var en relativt lang da jeg hadde ekstremt skjev neseskillevegg og tok 2 timer. Hører de vanligvis bruker rundt en time, gjerne mindre også...

Jeg grudde meg veldig til operasjonen, men gikk veldig fint! Gråt da de satte inn veneflon osv... Men så kom jeg meg inn på operasjonsstuen og fikk i meg et eller annet vilt stoff, lå bare å lo og lo og lo... Så var jeg borte. hehe!

Ble operert av en som het Gregor, han er visst nok en av landets beste innen ØNH.

Skrevet

Jeg ble operert for skjev neseskillevegg i går, og det gikk bedre enn forventa. Fikk lokalbedøvelse og operasjonen tok ca en time. Var litt ubehagelig, men ikke så vondt som jeg forventa. det værste syns jeg faktisk var da de satte bedøvelsessprøytene i slimhinnen oppi nesa.

Fikk gjort operasjonen på offentlig sykehus, og ville betalt kun egenandelen på ca 300kr hvis det ikke var for at jeg har frikort.

KLarte faktisk å sove en del i natt til tross for at jeg får panikk ved tett nese. Men i dag har det dukka opp en uventa utfordring. Virker som om drøvelen er hoven eller noe, slik at det kjennes ut som om jeg har noe i svelget hele tida, hvilket er utrolig irriterende. Andre som har vært borti det samme?

Vel, skal iallefall inn å få fjerna tampongene i morra, så da skal jeg nevne på det. Skal jammen bli godt å få puste ordentlig og slippe sprakingen og dottene i øra.

Alt i alt har det gått bedre enn forventa, så satser på at dette blir bra :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg ble operert for skjev neseskillevegg i går, og det gikk bedre enn forventa. Fikk lokalbedøvelse og operasjonen tok ca en time. Var litt ubehagelig, men ikke så vondt som jeg forventa. det værste syns jeg faktisk var da de satte bedøvelsessprøytene i slimhinnen oppi nesa.

Fikk gjort operasjonen på offentlig sykehus, og ville betalt kun egenandelen på ca 300kr hvis det ikke var for at jeg har frikort.

KLarte faktisk å sove en del i natt til tross for at jeg får panikk ved tett nese. Men i dag har det dukka opp en uventa utfordring. Virker som om drøvelen er hoven eller noe, slik at det kjennes ut som om jeg har noe i svelget hele tida, hvilket er utrolig irriterende. Andre som har vært borti det samme?

Vel, skal iallefall inn å få fjerna tampongene i morra, så da skal jeg nevne på det. Skal jammen bli godt å få puste ordentlig og slippe sprakingen og dottene i øra.

Alt i alt har det gått bedre enn forventa, så satser på at dette blir bra :)

Skrevet

Hei,

Har akkurat operert i bihulene også. Har hatt problemer i mange år, men det siste året har jeg hatt"dotter" eller som du sier spraking i ørene. Gikk det bort etter du tok i ut tampongen, fordi jeg sliter fortsatt med det? Skal ta den ut på mandag. Vet du hvor sprakingen sitter og måtte du bruke kjeven hele tiden for å prøve å utligne? Ahhh, veldig slitsomt og når legen ikke skjønner hva du mener er det veldig frustrerende. :)

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Hei,

Har akkurat operert i bihulene også. Har hatt problemer i mange år, men det siste året har jeg hatt"dotter" eller som du sier spraking i ørene. Gikk det bort etter du tok i ut tampongen, fordi jeg sliter fortsatt med det? Skal ta den ut på mandag. Vet du hvor sprakingen sitter og måtte du bruke kjeven hele tiden for å prøve å utligne? Ahhh, veldig slitsomt og når legen ikke skjønner hva du mener er det veldig frustrerende. :)

Hei.

Regner med du fikk svar på spørsmålet ditt, og håper du hadde god nytte av operasjonen. Jeg har dessverre ikke vært her inne siden jeg skrev innlegget, mye som skjedde..

Men ja, ble kvitt sprakingen i ørene da jeg fjerna tampongene, prøvde å bruke kjeven for å utligne ja, men det funka som regel dårlig da det var potta tett i nesa.. og det skjønner jeg jo, så store som de tampongene var. glad jeg ikke så dem før de havna oppi der ja!

Nå, drøye tre måneder etter operasjonen har jeg fått en helt ny nese føler jeg. har ikke brukt nesespray siden, om man ser bort fra litt saltvannsspray når man er på farten. Slutta med saltvannsskyllingene etterhvert, men tror jeg skal starte opp med det igjen siden jeg aldri får rensa nesa helt. Men jeg klarer iallefall å puste ordentlig gjennom nesa, og sover som en stein. Kan ikke huske sist nesa var så åpen :)

Endret av LiKa1986
  • 2 uker senere...
Gjest Gjest Baardsen
Skrevet

Hei!

Jeg hadde en operasjon for å fikse neseskilleveggen min for to dager siden som har vært skeiv i en del år, noe som igjen har gjort at jeg ikke får puste 100%. Når jeg er frisk har jeg kanskje 70% vanlig O2 opptak, og har vært mer eller mindre avhengig av nesespray. Forkjølet hele tiden, hørt den før eller? I alle fall, selve følelsen av å være det. Helt på trynet

Jeg hadde hørt mangt på forhånd og mye svartmaling av selve inngrepet, så jeg var dødsnervøs før jeg skulle inn å operere. Er ikke spesielt glad i sykehus i utgangspunktet,

Jeg opererte meg ved Ålesund Sykehus og det var egentlig ganske greit. Jeg ble innlagt, måtte vente et par timer på selve operasjonen før det var min tur i køen, men når det først var det, så var det ganske greit:

Jeg skifta til sykehuspysjamasen, la meg i senga og ble trillet til operasjonsstuen. Der hilste jeg på anestesilegene som tok noen kjappe prøver av meg bare for å forsikre seg om at jeg var 100% klar for inngrepet, så gikk jeg selv inn i selve operasjonssalen og la meg på det bordet hvor jeg skulle opereres på. Da fikk jeg innsatt en kanyle i venstre hånd hvor de ga meg noe beroligende først bare for å få meg til å slappe helt av, og så fikk jeg en oksygenmaske over ansiktet. Dette fordi at lungene skulle være så fulle som mulig av oksygen før narkosen ble satt og den ble satt igjennom kanylen. Når jeg våknet opp fra operasjonen var jeg i overraskende fin form, litt groggy fra narkosen, men ikke noe kvalm eller noe slikt. Hadde visst fått noe morfin også som gjorde at jeg lå rett ut i sengen :)

Jeg fikk et glass vann som jeg drakk av for jeg var kjempetørr i munnen, men jeg hadde ikke svelget noe blod eller noe slikt så jeg ble ikke dårlig, og jeg fikk noe vaseling jeg kunne smøre på leppene mine for de var jo knusktørre siden jeg måtte puste med munnen.

I selve nesen hadde jeg to store tamponger som var festet med tape. Når jeg kom ut fra post-op fikk jeg på et kompress over nesen slik at jeg slapp å drive å tørke det lille som rant av blod (mest snørr egentlig), gjennom tampongen.

Jeg har aldri likt sykehus noe særlig, spesielt ikke det å sove på rom med totalt ukjente mennesker som har operert for ymse ting, så jeg tilbragte natten inne i tv-stuen og sov sånn av og på i en stol helt alene der inne. Jeg var ikke spesielt sulten selv om jeg hadde fastet siden kvelden før, men jeg drakk ekstremt mye vann husker jeg. Jeg fikk alikevel i meg 1 og en halv yogurt for jeg måtte ha noe å gå på siden de smertestillende tablettene jeg fikk var så sterke. Jeg ble litt uggen av de så jeg gikk ganske mye rundt i gangen med et stativ med intravenøst (tror jeg fikk sukkervann i blodet), bare for å fokusere på noe annet enn den ugne følelsen.

Det jeg så mest frem til var til legerunden morgenen etterpå for da skulle jeg få fjerne de tampongene som jeg hadde fast i nesa. Jeg visste det ble en lang natt, og jeg sov vel kanskje maks 3 timer hele den natten.

Dagen etterpå når jeg endelig skulle ta ut tampongene, så gikk det ganske greit. Jeg forstod hvorfor jeg hadde tåret hele natten lang når jeg så størrelsen på de, de var gigantiske. Hadde et sykt trykk rundt øynene og hodet generelt pga. de, men jeg trodde jo dette var pga operasjonen i seg selv, noe som er halvveis sant :)

Å ta ut det tampongene var ikke noe særlig ondt, bare ekkelt for det meste. Han brukte en maskin etterpå for å suge ut mye av gørret som lå der også, det var vel det ekleste, men det måtte gjøres. Jeg er potte-tett i nesen nå og må skylle med nesehorn inntil 4 ganger daglig frem til jeg skal ta ut de støtte-platene som er operert inn på hver side av neseskilleveggen. De skal jeg ta ut om en 9 dager. Jeg teller dagene for å si det slik ;)

Det er vondt, jeg går på Paralgin Forte når det er som værst, men man vet jo at man blir bedre av det. Hevelsene går gradvis ned også, så slik er det.

Det er ingenting å være nervøs for egentlig, selv om jeg ser her at det blir praktisert på mange forskjellige måter denne operasjonen. Jeg har ikke lov til å spise varm mat før om en dag eller to, men jeg har ikke sånn kjempelyst på noe mat heller. Jeg har spist myk frukt, yogurt og loffskiver faktisk, jeg har vært hoven i overleppa av bedøvelsen en god stund, og i tillegg er det vanskelig å spise "stort" når man ikke kan puste gjennom nesen på normal måte, så det blir nok et hardt kosthold fremover, men slik er det :)

Håper dette var oppklarende og lykke til til den som skal ta en slik operasjon. Jeg er sikker på at belønningen av å ta denne operasjonen er større enn de smertene som medfølger, enn hvor individuelle de er, så... :-)

Gjest annemor30
Skrevet

Jeg har vært igjennom samme type inngrep,jeg var inneliggende på sykehus så betalt ingenting. Hadde ikke smerter før/under eller etter inngrepet. Fikk en schvær tampong i nesen som ble fjernet uken etterpå og ikke hatt plager etter dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...