Gå til innhold

Skjev nesevegg-operasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos en øre-hals-nese spesialist og fikk høre at jeg hadde skjev nesevegg (er) og at det sannsynligvis er årsaken til at jeg gjennom hele mitt liv har pustet mye gjennom munnen (fordi nesen ofte har vært tett).

Han og jeg kom fram til i samråd at det kunne være verdt å prøve en operasjon for å rette opp nesevegg(er). Dette ønsker jeg å gjøre på offentlig sykehus.

Noen her som har gjort det samme og vet svaret på spørsmålene mine?

- Må jeg betale en egenandel selv, eller må jeg betale hele operasjonen?

- Hvis jeg kun må betale en egenandel, hvor stor er den?

-Takk for svar-

Videoannonse
Annonse
Gjest Nathalia
Skrevet

Jeg har samme problem, men aner ikke hvor mye slikt koster eller om man må betale alt selv...kanskje andre her vet?

:smile:

Gjest Gjest_treningsjenta_*
Skrevet

hei

dette har vi nettopp vært gjennom her hjemme... min bror hadde dette. han fikk beskjed om å ta en slik operasjon da han hadde skjev nesevegg og ikke fikk sove om natten og pustet dårlig gjennom nesen.

han betalte svært lite for dette, kun regning på noe han måtte ta med seg hjem av medikamenter, og en egenandels regning på legebesøk etter operasjon, to ganger var det vel. alt i alt kostet det vel han 600 kroner eller slikt. operasjonen betalte staten!

men operasjonen i seg selv er jææææævlig! bare slik at du vet hva du går til! bare spør om du lurer på noe mer... :)

Skrevet

Hva mener du med at den var forferdelig?

Hadde vært veldig fint om du kunne utdype litt hvordan det var, før, under og etter...?

:)

Gjest Gjest_treningsjenta_*
Skrevet

jo ok her er hele hendelsesforløpet:

fasting i 8 9 timer før du skal inn på sykehuset. her blir du gjort i stand og fortalt om hva som skal skje.. selve operasjonen varer i 3 4 timer, litt avhengig. du får en del morfin så du blir liggende lenge og sove etterpå..... så våkner du, og du føler deg gaaaanske berusa! men smerten er ikke der enda, pga morfinen! naturlig nok.... men du har en stor bandasje under nesen, festet med teip på begge sider av kinnet, inni nesen har to to lange store tramponger som skal samle opp blodet.... du får velge om du vil sove over på sykehuset eller dra hjem....

du må hele tiden passe på å bytte bandasje for blodet renner igjennom.

dagen etter skal du inn for å fjerne tamponegene, men du vil fort merke smertene så fort morfinen er ute, og ja det er vondt!!! skrekkelig vondt! å fjerne tamponegene går kjapt men det kjennes som et ganske stort trykk når de tas ut, og ja du vil få sjokk for de er riiimelig store! men det hjelper på trykket, du er mer åpen i nesa, og det som sitte rigjen er skinner på hve sin side, om du har rettet opp på begge...... bandasjen kan du slutte å gå med...

broren min ble skikkelig dårlig etter dette, og lå med feber frem og tilbake i nesten halvannen uke etterpå, han lå rett og slett rett ut! men dette er jo også veldig forskjellig da, vi har ulik smerteterskel!

så to uker etter kan du fjerne disse skinnene, en ville tro at dette er vondt og at de har grodd seg inn i nesen, men dette er lett gjort.... og da er du egentlig frisk! men du skal tilbake til kontrollom en mnd mener jeg det var... og du må være forsiktig fo rå ikke få støt på nesen... men så vondt gjør det ikke lenger..

men så lenge disse to ukene er vil du merke at nesen virker stor, at det dunker, klør svir og at feber kan forekomme. du må hele tiden skylle nesen med saltvann (høres vondt ut, men det er helt greit) og med olje fo rå hindre infeksjoner...

men det går så fint så;) dette klarer du.... han angrer ikke påoperasjonen, tross smerte, han mener han har fått et helt nytt liv nå etterpå;)

tvitvi;)

Skrevet

Tusen mange takk for detaljert hendelsesforløp, det er til stor hjelp for andre :)

Jeg skal ta en slik operasjon selv, så det er ganske greit å høre hva andre har opplevet.

Skrevet

Hei

Ikke ta hensyn til vedkommende som svartmalte skjev neseveggoperasjon.

Jeg fikk selv utført slik operasjon ved Voss sykehus for 4 måneder siden.

Inngrepet varte en knapp halvtime.

Jeg fikk slik alle andre får - petidin - en syntetisk morfin - samt lokalbedøvelse i nesen.

Inngrepet var tilnærmet smertefritt.

Jeg reiste hjem etter et par timers observasjon.

Selvfølgelig skal ting og tang gro, og det gikk vel tre-fire dager med litt blodgreier i nesen.

Men ikke smerter av noe slag.

Pr. i dag puster jeg normalt , og snorkingen er en saga blott.

Med vennlig hilsen

Vestlending

Skrevet

Det var hyggelig å høre, Vestlending. Bra ikke alle svartmaler så veldig.

Skrevet

Spørsmål til Vestlending: betalte du alt selv, eller er dette en operasjon som det offentlige helsevesenet vårt dekker?

Skrevet

Hei igjen

Man betaler kun vanlig egenandel.

Jeg hadde frikort og fikk således dekket alt, inkludert reiseutgifter.

Med vennlig hilsen

Vestlending

Skrevet

Hvor stor er egenandelen? Er det vanskelig å få en slik operasjon (lange ventetider)?

Gjest Gjest_Vestlending_*
Skrevet

Hei igjen

Jeg ble henvist av fastlegen min.

En måned eller to senere ble jeg innlagt på Voss sykehus.

Måtte sove der en natt med måleinstrumenter som registrerte pustingen min mens jeg sov.

Så gikk det et par måneder, og jeg ble innkalt til operasjon.

Ble innlagt kl 08 om morgenen - ble operert kl 09.30 - og ble utskrevet kl 12.00.

På grunn av medisinering måtte jeg ha egen sjåfør med.

Jeg går ut i fra at egenandelen på sykehuset var rundt 200 kr.

Med vennlig hilsen

Vestlending

Skrevet

En venn av meg var gjennom en slik operasjon for ca. ett år siden. Jeg har ikke hørt så mye om selve operasjonen, men jeg vet at han hadde plager og ubehag i mange måneder etterpå.

Men tydeligvis er det svært forskjellig hvordan folk kommer gjennom denne operasjonen. :)

Skrevet
En venn av meg var gjennom en slik operasjon for ca. ett år siden. Jeg har ikke hørt så mye om selve operasjonen, men jeg vet at han hadde plager og ubehag i mange måneder etterpå.

Men tydeligvis er det svært forskjellig hvordan folk kommer gjennom denne operasjonen.  :)

Det varierer vel veldig? Jeg har hørt om folk som har fått lokalbedøvelse, gjort inngrepet på en drøy halvtime og etter et par uker føler de seg helt fine igjen. Det beste med det er vel at man slippe pustevansker og "susing" i nesen om natten og ellers :)

Skrevet

vestlending: hadde du søvnapne'? og evnt. hvor mange? regner med du var normalvektig siden du ble operert med en gang

Skrevet

svartmaler???

unnskylder jeg besvarte spm slik vi opplevde det1! svartmalte det for all del ikke!!! snakk om å reagere!

folk har ulik smertetersel, og inngrepet varierer så klart fra person til person slik jeg også skrev i innlegget mitt....... noen vil kanskje ikke oppleve smerter på lik måte mens andre igjen vil bli liggende lenge. min bror lå konstant i en og halv uke med feber av og på og smerter.......

snakk om å reagere, man må få lov å svare ærlig slik man opplevde det!

• Liker 1
Skrevet

Flott med så mange svar, takk skal dere ha :)

Gjest Embla s
Skrevet

jeg har operert for skjev nesevegg. Et par år siden, husker faktisk ikke om jeg betalte noe. I såfall var det et mindre beløp.

Operasjonen var ubehagelig. Det var ubehagelig å gå bedøvelse, jeg kjente ting på steder jeg ikke visste det gikk an å kjenne noe, og selve operasjonen var ubehagelig og litt brutal, men selvfølgelig ikke vond (pga bedøvelse).

Tiden etterpå hadde jeg vondt og måtte være veldig forsiktig med nesa. Men det var ikke ulidelig og nå, noen år etterpå, er ubehaget (nesten) glemt og jeg angrer selvfølgelig ikke på at jeg ble operert! Det er deilig å ha "fri luftvei"!

Lykke til! :)

Gjest Gjest_Vestlending_*
Skrevet

Jepp, jeg hadde søvnapne.

Fikk fjernet hele drøvelen for 15 - 20 år siden.

Det var en fæl sak med mye smerte og 10 døgns liggetid på Haukeland.

Imidlertid hadde jeg fortsatt mye snorking samt søvnapne.

Samboeren min antyder at jeg hadde 3 - 4 apneer pr. natt.

Av og til voknet jeg selv av dem med følelsen av å ha hatt mareritt.

Jepp - jeg har normalvekt - 86 kg fordelt på 182 cm.

Etter neseveggoperasjonen er jeg snorke og søvnapnefri.

Med vennlig hilsen

Vestlending

• 4 måneder senere...
Skrevet

Hei,

Jeg skal operere nesen min i morgen og er spent på hvordan dette går. Har fra før av operert bihulene fordi de var pottetette, nå er neseskilleveggen neste steg. Etter alt det jeg har hørt om hvor jævlig det er så har jeg gått fra å grue meg til å være bestemt at dette skal jeg satse på. Forrige runde fikk jeg infeksjon, og måtte gå på kortison osv.. Denne gangen skal jeg ikke ha slikt, ungår jeg det må det bli mye bedre. Nesen skal skylles med saltvann via et skyllehorn, dette lå og slang på badet sist.. Nå koker jeg saltvann selv og desifinserer skyllehornet i jodvann. Tar ingen sjanse på ny infeksjon.

I morgen klokka 11:15 er det ingen vei tilbake..

Håper på ny og bedre pust pluss mindre tette bihuler.

Skjev nesevegg mannen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...