Gå til innhold

Å bruke en "formue" på medisiner.

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg må i en periode framover bruke nesten 3000 kroner på reseptbelagte medisiner. (Muligens mye mer :forvirret: )

Finnes det noe frikortlignende ordning når man må bruke så mye penger på medisiner?

(Ja, jeg skal også sjekke dette ut med Trygdekontoret! ;))

Videoannonse
Annonse
Gjest StoreSky
Skrevet

Hvis de er på blå resept, får du det refundert.

Gjest gjesta
Skrevet

Det er det ikke....

Vil det si at jeg kan se langt etter å få noe som helst dekket da?

Skrevet

Du kan se langt etter å få noe refundert, men spar på alle kvitteringer fordi det kan føres på selvangivelsen neste år. Som et eget fradrag for store kostnader pga sykdom.

Ellers kan du sjekke om legen din kan søke trygdekontoret slik at du kan få det på blå resept. Min lege gjorde dette da jeg fikk noen ekstremt dyre medisiner. Jeg fikk dem dekket, men det er ikke alltid man får det.

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at man får skattetrekk om man har utlegg for medisiner over et visst beløp pr. år. Du kan jo høre med ligningskontoret. :)

Gjest BagLady
Skrevet

Man kan få særfradrag på selvangivelsen dersom man har hatt ekstraordinære utgifter (som du ellers ikke ville hatt) over 9180 kr i løpet av et år. Dette gjelder bare utgifter for varig (kronisk) sykdom eller svakhet.

Men jeg tror du kan få støtte til kjøp av medisiner på hvit resept, trygdekontoret refunderer da 90 % av utgiftene over et visst beløp - husker ikke beløpet nå :sjenert:

Gjest gjesta
Skrevet

Hmmm....jeg tror jeg skal ta kontakt med trygdekontoret for å høre jeg.....

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg fant nå i alle fall fram til denne informasjonen på trygdeetaten sine sider.

Det ser nå i alle fall at det ikke bare gjelder medisiner på blå resept som ble sagt tidligere opp i tråden her. Jeg kan jo i hvert fall søke, så får vi se.

Gjest BagLady
Skrevet

Ja, det var denne jeg mente - men ikke kunne finne...

Tror grensa er på 1600 kr (ikke det samme som egenandelstak 1) pr år.

Skrevet

P-piller kan føres opp på frikortet, og de er vel ikke på blå resept?

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg aner ikke om p-piller kan føres opp på frikort. (Er det noen som gjør det altså??) I den linken som ligger lenger oppe så står det:

Trygdekontoret kan i noen tilfeller dekke utgifter til medisiner på hvit resept gjennom den såkalte bidragsordningen.

Det høres da ikke ut som om de dekker utgifter til alle slags medisiner. :klø:

Det er i alle fall ikke p-piller jeg har tenkt å føre opp og søke om støtte til. :ler:

Skrevet

Er nok smartest å ringe Trygdekontoret å spørre. Hadde det vært alvorlig sykdom, så hadde du fått det på blå resept - derfor vil du antageligvis ikke få dekket noe, siden det vel ikke er snakk om noen sykdom.

Gjest gjesta
Skrevet
Er nok smartest å ringe Trygdekontoret å spørre.  Hadde det vært alvorlig sykdom, så hadde du fått det på blå resept - derfor vil du antageligvis ikke få dekket noe, siden det vel ikke er snakk om noen sykdom.

Der tror jeg muligens du tar feil. På Trygdeetaten sine sider står det at man i noen tilfeller vil få dekket utgifter til medisiner på hvit resept.

(P.s. Hvordan vet du at det ikke er snakk om noen sykdom? :klø:)

Skrevet
(P.s. Hvordan vet du at det ikke er snakk om noen sykdom? :klø:)

Fordi jeg kan lese. Jeg kan til og med lese i andre tråder enn denne. ;)
Gjest gjesta
Skrevet

Men, hvordan vet du at jeg ikke får støtte fra Trygdekontoret til dette da?

Skrevet

Men Xavia da -. hvordan klarer du å tolke det jeg skrev sånn - så du ikke at jeg skrev 'antageligvis'?

Jeg vet at det skal en del til for å få dekket medisiner, og da i hovedsak i forbindelse med alvolig sykdom - og det har du jo ikke. :)

Gjest gjesta
Skrevet
Hadde det vært alvorlig sykdom, så hadde du fått det på blå resept - derfor vil du antageligvis ikke få dekket noe, siden det vel ikke er snakk om noen sykdom.

Fra Trygdeetaten.no:

Hvit resept

Trygdekontoret kan i noen tilfeller dekke utgifter til medisiner på hvit resept gjennom den såkalte bidragsordningen.

Skrevet

Og noen tilfeller er nok alvorlig sykdom, men ring dem og spør - så slipper du synsing. Lykke til uansett. :)
Gjest gjesta
Skrevet
Men Xavia da -. hvordan klarer du å tolke det jeg skrev sånn - så du ikke at jeg skrev 'antageligvis'?

Jeg vet at det skal en del til for å få dekket medisiner, og da i hovedsak i forbindelse med alvolig sykdom - og det har du jo ikke. :)

Beklager, da overså jeg visst ANTAGELIGVISEN din. ;)

Men hvor får du det fra at jeg skal ha dekket medisinene mine? ;) Jeg snakker bare om deler av totalbeløpet som jeg må ut med. ;)

Uansett så har jeg nå hørt ei som har fått deler dekket av Trygdekontoret, så kan jeg jo håpe at jeg får noen av pengene tilbake. Muligens. :)

Gjest gjesta
Skrevet
men ring dem og spør -

Ja, det har jeg vel sagt for "lenge siden" at jeg har tenkt å gjøre. Som alltid så var det jo mange forskjellige "fasitsvar" å få her inne. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...