Gjest katteier Skrevet 26. april 2006 #1 Skrevet 26. april 2006 Jeg har fått en katt., hun er en skipskatt har jeg fått høre. Hva er det for noe? Vet at hun har ett par klør for mye, men er det en rase eller en "missdannelse" ?? Håper noen kan fortelle meg hva dette er?
Piff Skrevet 26. april 2006 #2 Skrevet 26. april 2006 http://home.no.net/huskatt/kattpaajordomseiling.htm
Fantasia Skrevet 26. april 2006 #3 Skrevet 26. april 2006 Det er en defekt. Ingen rase, men en defekt som kan oppstå på flere raser/blandinger.
dittin Skrevet 26. april 2006 #4 Skrevet 26. april 2006 skipskatter avles på, og selges som rasedyr i norge!
Sniglå Skrevet 26. april 2006 #5 Skrevet 26. april 2006 skipskatter avles på, og selges som rasedyr i norge! ← Hvor har du det i fra? Hvilke oppdrettere da for eksempel?
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2006 #6 Skrevet 26. april 2006 skipskatter avles på, og selges som rasedyr i norge! ← Det er bare tull. Faktisk får man ikke stille ut katter som har ekstra klo på utstillinger her i landet. Men i USA har de en rase som heter american bobtail som også godkjennes hvis den har ekstra tær. I Norge ser man på dette som en feil ved katten, en feil som kan bli mer alvorlig for katten hvis den blir videreført over flere generasjoner. "Skipskatter" er altså vanlige huskatter med flere klør enn vanlige katter. Har sett skipskatt som hadde 2 ekstra tær på hver fot.
Ugla Skrevet 26. april 2006 #7 Skrevet 26. april 2006 Har sett skipskatt som hadde 2 ekstra tær på hver fot. ← Så du har altså sett pusen min... Det er mange som gjerne vil ha en "skipskatt", og i annonser blir det jo ofte "fremhevet" at det er "skipskatter"...
dittin Skrevet 27. april 2006 #8 Skrevet 27. april 2006 Det er bare tull. Faktisk får man ikke stille ut katter som har ekstra klo på utstillinger her i landet. Men i USA har de en rase som heter american bobtail som også godkjennes hvis den har ekstra tær. I Norge ser man på dette som en feil ved katten, en feil som kan bli mer alvorlig for katten hvis den blir videreført over flere generasjoner. "Skipskatter" er altså vanlige huskatter med flere klør enn vanlige katter. Har sett skipskatt som hadde 2 ekstra tær på hver fot. ← avles ikke til utstillinger da. skipskatter har en genfeil som avles på, kjenner til to oppdrettere i trøndelag. er ikke enig i at dette er bra, men det skjer.
Svart Katt Skrevet 27. april 2006 #9 Skrevet 27. april 2006 På TV2 Værets bildekonkurranse i går vant et bilde med en katt som så utover havet. Værdama sa at "denne katten skulle nok ønske at den var en skipskatt". Da tenkte jeg på den tråden her.
Gjest Varg-Menja Skrevet 27. april 2006 #10 Skrevet 27. april 2006 En skipskatt eller polydaktyl er ikke en "genfeil", det er en arvelig mutasjon som har eksistert her i Norge tilbake til vikingtiden. Folketroen går på at disse kattene bringer lykke, og de har blitt tatt med på båter pga dette. Dette er en mutasjon som vanligvis er til nytte for katten, og dermed er det heller ikke galt å avle på den. Se feks på lundehunden, som er en godkjent rase, med samme mutasjon, den blir også avlet på uten at noen tar til orde for å utrydde den. Det finnes også en annen form for polydaktyli som kan er skadelig for katten, men denne er lite vanlig i Norge. Denne mutasjonen finner man mest av hos de to kattetypene Maine Coon og den oprinnelige skogkatten. Ingen av disse rasene tillater avl på polydaktyle individer, men det finnes oppdrettere av Maine Coon i en del land som jobber for å få dette inn i rasebskrivelsen, og som avler på det i sin oppdrett. På denne siden finenr du god info om polydaktyle katter og dette genetiske avviket: http://www.messybeast.com/poly-cats.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå