tuji Skrevet 29. mai 2006 #161 Skrevet 29. mai 2006 Har ikke lest hele tråden, men dette tenker jeg om homofili: Jeg tror at man er født homofil, det er ikke noe man blir. Jeg tror også at Gud har skapt alle mennesker, og at det er en grunn til at han har skapt meg akkurat sånn som jeg er. Jeg tror også at han har lagt en spesiell plan for hvert enkelt menneske, men at vi selv må velge om vi vil følge den planen. Hva da om et homofilt menneske opplever at Gud vil bruke ham/henne som prest? Sånn som det er nå, er ikke det enkelt. Hvorfor skal vi nekte et menneske å fortelle andre om Gud når det er det eneste de vil? Det tror jeg ikke Jesus ville gjort. En ting til: Hvorfor sier man "homofil praksis" når man mener sex? Homofil praksis må vel være det å elske et annet menneske av samme kjønn, og det er ikke noe man kan dele opp i teori og praksis.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2006 #162 Skrevet 29. mai 2006 Det handler ikke om å tvinge seg på. Det handler om å bli akseptert. En homofil er ikke nødvendigvis en dårlig prest - det er det andre deler av personligheten/egenskapene som vil avgjøre. Å si at en homofil vil være en dårligere prest er som å si at en svart vil være en dårlig brannmann. ← Akseptert av noen som ikke vil akseptere deg ? Hva slags rett har man til å bli akseptert av alle - det har vel ingen. Er ikke kristen selv, og har ikke finlest Bibelen - men hvordan kan en homofil person si at han eller hun vil utøve sin "prestegjerning " på en god måte når de ikke er enig i det bibelen sier ? Hvor andre steder får du lov å jobbe når du ikke er kvalifisert ? Hvis man virkelig vil bort fra fokuset på sex og homofil praksis, så er det mange innfallsvinker på denne debatten som kan få den ned på et mer normalt nivå. Det er jo også et paradoks at man i debatter om homofili ikke skal vektlegge den seksuelle delen av et homofilt samliv. Så er det det de homofile flagger titt og ofte. Stigmatiserer homofile seg selv ? Bør de bli "klokere" debattanter ?
tuji Skrevet 29. mai 2006 #163 Skrevet 29. mai 2006 hvordan kan en homofil person si at han eller hun vil utøve sin "prestegjerning " på en god måte når de ikke er enig i det bibelen sier? ← Det er det som er problemet: Man er ikke enige om hva Bibelen sier på dette punktet.
razmatazz Skrevet 29. mai 2006 #164 Skrevet 29. mai 2006 hvordan kan en homofil person si at han eller hun vil utøve sin "prestegjerning " på en god måte når de ikke er enig i det bibelen sier ? Hvor andre steder får du lov å jobbe når du ikke er kvalifisert ? ← For det første; jeg har forstått det slik at bibelen tolkes meget forskjellig av kristne! Se f.eks. tråden om evolusjon (heter "stammer vi fra apene" eller noe sånt). Noen kristne mener hardnakket at jorden ble skapt på 6 dager for 6000 år siden, mens andre har valgt å lytte mer til vitenskapelige bevis for evolusjon (resultatet er f.eks. Intelligent Design). Hvorfor skal ikke homofile kristne også få lov til å tolke bibelen på sin måte???? Dette er jo ikke en del av de formelle kvalifikasjonene som kreves for å være prest! Vi har lover som forbyr urimelig diskriminering i ansettelser, og jeg skjønner ikke at dette er noe annerledes!
razmatazz Skrevet 29. mai 2006 #165 Skrevet 29. mai 2006 Det jeg ikke skjønner er hvorfor homofile på død og liv skal tvinge seg inn på områder de ikke kan være seg selv helt og fullt ? ← Jeg kjenner en som er dypt personlig kristen som startet på teologi/presteutdanning, men som senere erkjente overfor seg selv at han er homofil (han hadde nektet å innse dette tidligere pga sin religion). Er det da riktig av ham å forlate yrket sitt fordi han ikke lenger føler seg ønsket? Han har jo på ingen måte "tvunget seg inn" på området. Sett at han hadde "oppdaget" at han var homofil før han hadde startet på utdannelsen. Skulle han da latt være å begynne med det han hadde mest lyst til bare fordi noen mennsker er ekstremt trangsynte og fordomsfulle?? Hva ville du sagt dersom noen plutselig syntes du skulle slutte i jobben din eller nektet deg en utdannelse du hadde lyst på pga legningen din?
SW20 Skrevet 29. mai 2006 #166 Skrevet 29. mai 2006 Man kan ikke regne med at Jesus skulle ha oversikten over absolutt alt hele tiden, selv om han var og er jøde til evig tid. Den gang var det ikke moderne med likestilling, så selv om Jesus nok sikkert var fremsynt, ville det ha vært ordentlig upoplulært hvis han skulle ha innført likestilling allerede den gang. Derfor var det nok bare 12 menn i styret. Randi ← Jesus var ganske upopulær Han ble faktisk drept pga at han ikke var så populær faktisk
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2006 #167 Skrevet 29. mai 2006 Hva ville du sagt dersom noen plutselig syntes du skulle slutte i jobben din eller nektet deg en utdannelse du hadde lyst på pga legningen din? ← Håper jeg hadde kommet til den konklusjonen selv. Ville vel ikke hatt det så godt med meg selv heller i tillegg til at det å oppdage og erkjenne en annen legning enn den samfunnet forventer (normene våre) ville vært en ekstra stor påkjenning i et slikt miljø.
Prinsesse på erten Skrevet 31. mai 2006 #168 Skrevet 31. mai 2006 Akseptert av noen som ikke vil akseptere deg ? Hva slags rett har man til å bli akseptert av alle - det har vel ingen. Er ikke kristen selv, og har ikke finlest Bibelen - men hvordan kan en homofil person si at han eller hun vil utøve sin "prestegjerning " på en god måte når de ikke er enig i det bibelen sier ? Hvor andre steder får du lov å jobbe når du ikke er kvalifisert ? ← Jeg forventer faktisk å bli respektert for den jeg er, jeg... Andre kan gjerne være uenige med meg, mene at jeg gjør dårlige valg etc., men respekt for min person krever jeg.... Og det kan/bør alle andre også gjøre. Når en gruppe i samfunnet ikke respekteres og ikke gis samme muligheter som resten av folket, kalles det diskriminering. Hva er det som gjør en homofil til en dårlig prest? Det er ikke alle kristne som mener at Bibelen sier at homofili bør fordømmes. Rosmarie Køhn er som kjent uenig i at homofile ikke kan være prester. Jeg vil påstå at den viktigste egenskapen en prest kan ha er evnen til å være et medmenneske. Kanskje t.o.m. en homofil, som gjerne har følt motgang på kroppen i litt større grad enn folk flest, har et bedre utgangspunkt enn oss andre der....
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #169 Skrevet 31. mai 2006 Jeg forventer faktisk å bli respektert for den jeg er, jeg... Andre kan gjerne være uenige med meg, mene at jeg gjør dårlige valg etc., men respekt for min person krever jeg.... Og det kan/bør alle andre også gjøre. Når en gruppe i samfunnet ikke respekteres og ikke gis samme muligheter som resten av folket, kalles det diskriminering. Hva er det som gjør en homofil til en dårlig prest? Det er ikke alle kristne som mener at Bibelen sier at homofili bør fordømmes. Rosmarie Køhn er som kjent uenig i at homofile ikke kan være prester. Jeg vil påstå at den viktigste egenskapen en prest kan ha er evnen til å være et medmenneske. Kanskje t.o.m. en homofil, som gjerne har følt motgang på kroppen i litt større grad enn folk flest, har et bedre utgangspunkt enn oss andre der.... ← Hahaha.. dette er det største tullet noen har klart å lire av seg på lenge.. Hvorfor kan ikke pedofile massemordere være prester? De er da også medmennesker? De er en gruppe av folket, men jeg har ikke inntrykk av at så mange respekterer pedofile massemordere. I følge din argumentasjon, kalles dette diskriminering. Haha, så utrolig dumme argumenter. Medmennesker.... hjelp. Hva er forresten utenmennesker?
Prinsesse på erten Skrevet 31. mai 2006 #170 Skrevet 31. mai 2006 Hahaha.. dette er det største tullet noen har klart å lire av seg på lenge.. Hvorfor kan ikke pedofile massemordere være prester? De er da også medmennesker? De er en gruppe av folket, men jeg har ikke inntrykk av at så mange respekterer pedofile massemordere. I følge din argumentasjon, kalles dette diskriminering. Haha, så utrolig dumme argumenter. Medmennesker.... hjelp. Hva er forresten utenmennesker? ← Så hyggelig at det skal så lite til for å more deg.... Vi er tydeligvis tilbake til at homofile kan sammenliknes med pedofile massemordere. Og hvis noen har så syke tanker om homofili, så er det på en måte ikke noe vits å fortsette debatten.... Da er det du som har et problem. Du har også et problem hvis du ikke har hørt begrepet medmenneske før eller skjønner hva det betyr... Da er det vel min "plikt" (som medmenneske) å opplyse deg om at det er å stille opp for andre mennesker som har det tøft og vanskelig. Det er å bruke seg selv til å hjelpe andre og ikke minst bety noe for andre. Sånn sett er ikke alle medmennesker....
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #171 Skrevet 31. mai 2006 Så hyggelig at det skal så lite til for å more deg.... Vi er tydeligvis tilbake til at homofile kan sammenliknes med pedofile massemordere. Og hvis noen har så syke tanker om homofili, så er det på en måte ikke noe vits å fortsette debatten.... Da er det du som har et problem. ← Nei, det er du som bruker forenklet argumentasjon. Selvfølgelig er ikke pedofile massemordere sammenlignbare med hverandre, men måten du argumenterer på gjør at de blir det. Nå du sier at alle samfunnsgrupper skal respekteres, som et generelt dogme, så medfører det også at pedofile skal respekteres. Mangel på respekt er ifølge deg diskriminering. Ikke skyld på meg for at du ikke har konsepter i hodet ditt som er mer passende i virkeligheten.
Prinsesse på erten Skrevet 31. mai 2006 #172 Skrevet 31. mai 2006 Nei, det er du som bruker forenklet argumentasjon. Selvfølgelig er ikke pedofile massemordere sammenlignbare med hverandre, men måten du argumenterer på gjør at de blir det. Nå du sier at alle samfunnsgrupper skal respekteres, som et generelt dogme, så medfører det også at pedofile skal respekteres. Mangel på respekt er ifølge deg diskriminering. Ikke skyld på meg for at du ikke har konsepter i hodet ditt som er mer passende i virkeligheten. ← Du får presisere hva du mener med "forenklet argumentasjon" og "konsepter som ikke passer i virkeligheten".... Tror muligens du bare er ute etter å krangle, jeg.... Hvis mine argumenter er forenklede eller uklare, er dine mildt sagt fraværende.
Prinsesse på erten Skrevet 31. mai 2006 #173 Skrevet 31. mai 2006 Mangel på respekt er ifølge deg diskriminering. ← Nei, mangel på respekt for en samfunnsgruppe kan FØRE til diskriminering.
Prinsesse på erten Skrevet 31. mai 2006 #174 Skrevet 31. mai 2006 Nå du sier at alle samfunnsgrupper skal respekteres, som et generelt dogme, så medfører det også at pedofile skal respekteres. ← Selvfølgelig skal også forbrytere respekteres... som mennesker. Det innebærer bl.a. at samfunnet tar de og de problemene de måtte ha på alvor og at de tilbys passende bahandlingsformer. Det er deres HANDLINGER som ikke skal respekteres da de skader andre mennesker.
razmatazz Skrevet 31. mai 2006 #175 Skrevet 31. mai 2006 Hahaha.. dette er det største tullet noen har klart å lire av seg på lenge.. Hvorfor kan ikke pedofile massemordere være prester? De er da også medmennesker? De er en gruppe av folket, men jeg har ikke inntrykk av at så mange respekterer pedofile massemordere. I følge din argumentasjon, kalles dette diskriminering. Haha, så utrolig dumme argumenter. Medmennesker.... hjelp. Hva er forresten utenmennesker? ← Synes du gjør deg litt vanskelig gjest! Du skjønner da vitterlig hva hun mente, eller..? Slapp av slapp av, jeg skjønner også din argumentasjon i forhold til at utsagnet til prinsessen på erten omfattet alle samfunnsgrupper, men er da ikke poenget?? Synes debatten har vært (stort sett) reflektert og relevant, men sånt tull kan du vel spare deg?
Gjest KA Skrevet 17. juni 2006 #176 Skrevet 17. juni 2006 Har ikke lest hele tråden, men dette tenker jeg om homofili: Jeg tror at man er født homofil, det er ikke noe man blir. Jeg tror også at Gud har skapt alle mennesker, og at det er en grunn til at han har skapt meg akkurat sånn som jeg er. Jeg tror også at han har lagt en spesiell plan for hvert enkelt menneske, men at vi selv må velge om vi vil følge den planen. Hva da om et homofilt menneske opplever at Gud vil bruke ham/henne som prest? Sånn som det er nå, er ikke det enkelt. Hvorfor skal vi nekte et menneske å fortelle andre om Gud når det er det eneste de vil? Det tror jeg ikke Jesus ville gjort. En ting til: Hvorfor sier man "homofil praksis" når man mener sex? Homofil praksis må vel være det å elske et annet menneske av samme kjønn, og det er ikke noe man kan dele opp i teori og praksis. ← Det er ikke det å elske en av samme kjønn som er galt. Vi skal da vitterlig elske vår neste som vår selv, ja, selv Saddam Hussein skal vi elske. Men det er de versene i både det gamle og nye testamentet som sier at en mann som ligger med en mann på samme vis som han ville ligget med en kvinne er en "vederstyggelighet" (forskjellige oversettelser ordlegger seg forskjellig). Det står også i moselovene at om en kvinne "byr seg frem for dyr" så skal både kvinnen og dyret drepes - men det betyr da ikke at hun ikke kan være glad i dyr for det. Videre, om man tar et kristent utgangspunkt, kan det jo tenkes at Gud har satt enkelte mennesker til å være homofile for å sette dem på prøve. Og det er da fullstendig uproblematisk å være homofil og kristen, ja endog prest, så lenge man erkjenner at lystene er syndige. Vi kjenner som sagt alle "lysten til det onde" i våre hjerter, og kan ikke påstå at noe ikke er synd bare fordi vi er født sånn. Pedofile har heller ikke valgt sin legning, men alle er enige om at disses lyster må bort. Og for å gjøre det klinkende klart: jeg sammenligner homofili og pedofili KUN i den forstand at ingen av dem representerer noe valg. Jeg er fullt klar over at homofil praksis skader ingen, men hvis Gud tar seg nær av det må han jo få lov til det. Det skader jo ingen å ha på seg lue inne, men det er ufint likevel, iht. skikk og bruk. Hvorfor er det så ille at Kirken synes homofil praksis er syndig? Hvorfor skal Gud føye seg etter det VI mener? Det som karakteriserer de fleste synder er jo nettopp at de frister og føles godt. Selv er jeg ikke kristen, men mener at kristne bør føye seg etter kirken, og ikke omvendt. Det er da ikke VI som skal bestemme hva som er og ikke er syndig, og hvis vi former Gud helt til han blir enig med oss, hvordan kan vi tro på ham da? Da er det jo vi som har skapt ham, og ikke omvendt. (Noe jeg forøvrig tror er tilfelle med alle guder uansett, men det er en annen sak.)
tuji Skrevet 17. juni 2006 #177 Skrevet 17. juni 2006 Det står mye rart i Mosebøkene som man ikke følger fordi det helt tydelig hører til en annen tid, så hvis man skal bruke det som argument må man også begynne å følge loven for mugg på klær. Mitt poeng er at man ikke kan skille mellom homofil praksis og teori, hvis man kan si det sånn. Det er ikke selve sexakten som er homofil praksis, det er det at man elsker et menneske av samme kjønn. Jeg tror også det er forskjell på å elske og å elske. Man elsker ikke sin neste på samme måte som man elsker kjæresten sin. Kjæresten min elsker jeg med hjertet, jeg kan ikke styre det. Hvordan kan man bestemme seg for å elske sin neste? Man kan ikke styre følelser, så jeg tror ikke det dreier seg om at man skal føle så varmt for sin neste. Jeg tror det som er ment er at man skal handle godt mot sin neste, ikke at man skal gå rundt og ha slike og sånne følelser.
Gjest KA Skrevet 17. juni 2006 #178 Skrevet 17. juni 2006 Det står mye rart i Mosebøkene som man ikke følger fordi det helt tydelig hører til en annen tid, så hvis man skal bruke det som argument må man også begynne å følge loven for mugg på klær. Det gjentas i det nye testamentet, i et av Paulus' brev et sted. Ellers er det riktig at moselovene ifølge Jesus var såpass strenge pga. menneskenes "hardhet" på den tiden, og at Jesus var kommet for å gi dem et mer moderne budskap. Men han var fortsatt meget streng hva ekteskapet angikk, og mente bl.a. at om man så mye som så på en annen med lyst i blikket, så var det utroskap. Han sa også at det ikke var alle som var egnet for ekteskapet, og her kan han ha ment bl.a. homofile. For disse gjaldt det likevel at sex utenfor ekteskapet er fy-fy. Mitt poeng er at man ikke kan skille mellom homofil praksis og teori, hvis man kan si det sånn. Det er ikke selve sexakten som er homofil praksis, det er det at man elsker et menneske av samme kjønn. Jeg er uenig. Man har lyst på noe, men behøver ikke nødvendigvis følge lysten. Om jeg fantaserer om en annen kvinne er jo ikke det det samme som at jeg gjør alvor av det og ligger med henne. Jesus er tydeligvis av en annen oppfatning Men som syndsbekjennelsen sier: Se i nåde til meg, syndige menneske, som har krenket deg med tanker, ord og gjerninger og kjenner lysten til det onde i mitt hjerte. Det er altså ikke kun i handling vi kan synde. Vi kan faktisk ikke la være å synde, men det forventes at vi angrer og at vi begrenser det så mye som mulig. Det å synde i tanker er ikke så lett å unngå, men praksis reflekteres i gjerninger. Jeg tror også det er forskjell på å elske og å elske. Man elsker ikke sin neste på samme måte som man elsker kjæresten sin. Kjæresten min elsker jeg med hjertet, jeg kan ikke styre det. Selvfølgelig er det forskjell på kjærlighet til ens venner, ens familie og ens kjære. Den du kjenner for din kjæreste er imidlertid iblandet lyst, hvilket utgjør romantisk kjærlighet. Gud er riktignok en kjærlighetsgud, men det er ikke romantisk kjærlighet det er snakk om i Bibelen. Bibelen er faktisk ganske restriktiv på sånt. Hvordan kan man bestemme seg for å elske sin neste? Man kan ikke styre følelser, så jeg tror ikke det dreier seg om at man skal føle så varmt for sin neste. Jeg tror det som er ment er at man skal handle godt mot sin neste, ikke at man skal gå rundt og ha slike og sånne følelser. ← Jeg mener det har med forståelse å gjøre. Selv er jeg som sagt ikke kristen, men dette er noe jeg liker veldig godt med kristen lære. Og for meg er det ikke nok å handle godt, man må mene godt også. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke hater noen som helst. Det er sant at du ikke direkte kan velge å elske noen, men jeg har valgt å prøve å se ting fra andres ståsted, for å forstå dem bedre. Og forstår man noen, kommer kjærligheten av seg selv. Derfor har jeg også kjærlighet til de jeg ikke har forstått enda, fordi jeg mener det er en årsak bak alt og alle. Ingen har valgt sin egen personlighet; den er blitt formet av hormoner, observasjoner og erfaringer opp gjennom tiden. Jeg skjønner mao. at det er noe å forstå, og har en viss kjærlighet til vedkommende selv om jeg ikke har forstått personen enda. Dette er min egen oppfatning. I kristen sammenheng er ikke saken så veldig annerledes, for Jesus sa jo at selv det å føle sinne mot en person er synd. For som sagt, synden dekker hele spekteret: tanker, ord og gjerninger.
Pastor Knut Skrevet 25. juni 2006 #179 Skrevet 25. juni 2006 (endret) Hvorfor er det synd å være homofil i et kristent miljø? har ikke gud sagt at vi skal være oss selv? har ikke han sagt vi er den vi er.... Hvorfor er det så så vanskelig å skjønne og forstå et en homofil person er ikke homofil fordi han/hun velger det sev... Det er mange som er homo hater, og som ender opp med å skjønne at de selv er homo.... og til slutt tar livet sitt... ER DET RIKITG??? hvorfor kan ikke en kristen prest være homofil? fordi det er en skam å være sammen med en av samme kjønn?? hvorfor i all verden hadde jesus 12 disipler av samme kjønn? hvorfor ikke kvinner??? ← Så vidt jeg har fått med meg har den siste utredingen om skriftforståelse og homofili fra Lærenemda, vist en gang for alle at Den norske kirke er det i to ang. dette spørsmålet. Det betyr vel at du minst må kunne regne med to forskjellige svar på de fleste av spørsmålene du stiller over :-) Årsaken til splittelsen i Lærenemda er visst at man vektlegger forskjellige måter å nærme seg Bibelen på. Jeg har lyst til å presisere at når du spør så generelt som du gjør, da skyldes det sikkert at du har bestemte kirkesamfunn i tankene. Jeg tar for gitt at det er Den norske kirke du tenker på. Det som derimot ikke så ofte kommer fram, er at det finnes kirkesamfunn der det er helt greit å ha homofile prester og der man har et meget liberalt syn på slike ting. Kristne unitarkirker er eksempler på dette. Det finnes land der kristne unitarprester har viet og velsignet homofile par i lang tid. Jeg synes det er viktig å få fram denne siden. Spesielt siden kristenunitarismen stadig kjemper for å legalisere samme-kjønn-ekteskap. All kristendom er ikke negativ til homofili. Og kristendom er mye mer enn det som norske aviser, radio og TV innbiller seg :-) Mvh. Knut. Pastor. Endret 25. juni 2006 av Pastor Knut
Coronas Skrevet 15. august 2006 #180 Skrevet 15. august 2006 Det jo litt synd å være homofil i et kristent miljø, hvis kristne ikke liker homofile, synes du ikke det? Nei, hvorfor kan ikke en kristen prest være homofil? Hvorfor kan ikke en politibetjent være tidligere straffedømt for voldtekt og drap? Hvorfor kan ikke finansministeren snyte på skatten? Må vel være fordi det ikke tar seg så bra ut, det da. Jeg vet ikke om det er mange homofile homo-hatere. Jeg kjenner ikke så mange av dem, men det er vel ikke noen ovveraskelse om de dør? Vi skal jo alle dø. Det er ikke alltid det er bra å være den du er. Er du en drittsekk er det bedre å forandre seg litt. ← Så du sammenligner homofile med mennesker som begår voldtekt og drap? Så hyggelig du. For ikke å snakke om snyltere og drittsekk. Du virker som en god kristen person
Fremhevede innlegg