Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #61 Skrevet 30. april 2006 Og hva får deg til og tro at din tolkning er den riktige KR-øst ?
KR-øst Skrevet 30. april 2006 #62 Skrevet 30. april 2006 Og hva får deg til og tro at din tolkning er den riktige KR-øst ? ← Fordi jeg leser Bibelen slik den er skrevet, og forstår den mest mulig som det står.
Gjest Shadowlyn Skrevet 30. april 2006 #63 Skrevet 30. april 2006 Fordi jeg leser Bibelen slik den er skrevet, og forstår den mest mulig som det står. ← Er ikke det en smule arrogant å tro at din tro og tolkning er den rette?
KR-øst Skrevet 30. april 2006 #64 Skrevet 30. april 2006 Er ikke det en smule arrogant å tro at din tro og tolkning er den rette? ← Nei! Har du det på den måten at du tror din tro er feil og at andres tro er rett? I så fall er det vel på tide å skifte tro?
Gjest Shadowlyn Skrevet 30. april 2006 #65 Skrevet 30. april 2006 Nei! Har du det på den måten at du tror din tro er feil og at andres tro er rett? I så fall er det vel på tide å skifte tro? ← Jeg tror at min tro er rett for meg, og at andres tro er rett for de.
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #66 Skrevet 30. april 2006 Fordi jeg leser Bibelen slik den er skrevet, og forstår den mest mulig som det står. ← Dette er faktisk grunnen til at din tolkning av bibelen er direkte feil. det vil si at din tolkning er like feil som min,
KR-øst Skrevet 30. april 2006 #67 Skrevet 30. april 2006 Jeg tror at min tro er rett for meg, og at andres tro er rett for de. ← Da er det etter min mening en meningsløs tro. Spesielt hvis disse er motstridende.
Gjest Shadowlyn Skrevet 30. april 2006 #68 Skrevet 30. april 2006 Da er det etter min mening en meningsløs tro. Spesielt hvis disse er motstridende. ← Deg om det. Min tro er ikke meningsløs for meg.
Prinsesse på erten Skrevet 1. mai 2006 #69 Skrevet 1. mai 2006 Jeg venter fremdeles i spenning på svaret på hvorfor homofili er synd... Kom igjen da!
Prinsesse på erten Skrevet 1. mai 2006 #70 Skrevet 1. mai 2006 Jeg uttrykte meg nok litt klønete... Tror ikke vi er så uenige Det jeg mente å si er at jeg ikke forstår hvorfor homofili er en så stor sak i mange kristne miljøer. Det har blitt så "blåst opp"! Mange ting i samfunnet som vi heller burde hatt fokus på! Synd at homofili-debatten overskygger så mye av det som er fint i kristendommen, og i mange tilfeller skyver folk unna. Flere av mine aller beste venner er homofile, noen bifile, og noen lesbiske. Og jeg syns det er fryktelig synd at noen bare ser på den seksulle legningen, ikke resten av mennesket. ← OK, da skjønner jeg... Enig i det siste du skriver - de ser bare den seksuelle legningen, ikke resten av mennesket. Og det beviser egentlig denne tråden også. Alle refererer til "å ta noen i toer'n", mens ingen snakker om kjærligheten mellom to menn (som kan være like vakker som kjærligheten mellom mann og kvinne...). Har noen her sett Brokeback Mountain?
Gjest King James II Skrevet 1. mai 2006 #71 Skrevet 1. mai 2006 Jeg tror det er ikke det at de er homofile som er synden. Det er vist du utfører sin homofile legning altså har sex med en fra samme kjønn. Da er det en synd. Så det er derfor homofile er syndere om de gjør dette. Gjør de ikke dette er de ikke syndere. Vel ikke på den måten ihvertfall. Det er ihvertfall sånn jeg forstår det.
KR-øst Skrevet 1. mai 2006 #72 Skrevet 1. mai 2006 Jeg venter fremdeles i spenning på svaret på hvorfor homofili er synd... Kom igjen da! ← Fordi Gud har sagt det. Les: 3 Mos.18,22 og 20,13. Rom. 1,26-29 og 32. 1 Kor. 6,9 1 Tim. 1,10
iselin Skrevet 1. mai 2006 #73 Skrevet 1. mai 2006 Hvorfor kan vi ikke la de som er homofile være homofile,la de som er lesbiske være lesbiske,og de bifile være bifile. Ingen har vi vel rett til å dømme andre? Eller å si at noen er normale og andre ikke??
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #74 Skrevet 1. mai 2006 Er det en god gjerning å advare? Har dette noe med gode gjerninger å gjøre i det hele tatt? Jeg heller vel heller mot den teorien at mennesket har en formidabel tro på sin egen fortreffelighet, og et latterlig ønske om å forkynne det til omverdenen. Det har ikke noe med godhet å gjøre. Godhet er unnskyldningen, usympatisk opptreden er resultatet. Vel, om godheten ikke kommer fra oss selv, men ifra Gud, har vi da noe å rose oss selv etter, Jeg tror den godhet jeg har kommer fra Gud, ikke bare av det jeg har lest i Bibelen, men i godheten i skapelsen får meg også til å ville gjøre godt. Men når nå mennesker er ute etter å søke sin egen ros ifra mennesker er som å se, djevelen ta overhånd over mennesker, og gjøre dem så blinde de ikke ser konskvenser av hva de gjør. Og det med homofili, de er ikke de friske som trenger legedom, det er de syke, de homofile har det vondt(sykt) med at de tenker homofilt, selv mener jeg det er åndsmakter i himmelrommet som påvirker de homofile, de falne engler har vært siden tidenes begynnelse, de gjør alt for å lage et helvete for menneskene siden Gud valgte å la menneskeslekten leve videre mens de falne engler har fått sin dom som er å dø den annen død, og det finnes ingen frelse for dem. Jeg tror homofile trenger Jesus og de er så veldig velkommen til å lytte til Guds Ord, men å forvri Ordet er noe tull, det som står der skal stå fast til evig tid. Hvorfor homofili og andre slags synd(sykdommer) kom til verden er syndefallet, men mer utdypende om det kan du lese i romerbrevet kapittel 1 vers 18 til 32 Guds vrede åpenbares fra himmelen over all ugudelighet og urett hos mennesker som holder sannheten nede i urett. For det en kan vite om Gud, ligger åpent foran dem; Gud har selv åpenbart det. Hans usynlige vesen, både hans evige kraft og hans guddommelighet, har de fra verdens skapelse av kunnet se og erkjenne av hans gjerninger. Derfor har de ingen unnskyldning. De kjente Gud, men likevel lovpriste og takket de ham ikke som Gud. Med sine tanker endte de i tomhet, og deres uforstandige hjerter ble formørket. De påsto at de var kloke, men de endte i dårskap. De byttet ut den uforgjengelige Guds herlighet med bilder av forgjengelige mennesker, fugler, firbente dyr og krypdyr. Derfor overga Gud dem til urenhet, så de fulgte sitt hjertes lyster og vanæret kroppen sin med hverandre. De byttet ut Guds sannhet med løgn og tilba og dyrket det skapte istedenfor Skaperen, han som er velsignet i evighet. Amen. Derfor overga Gud dem til skammelige lidenskaper. Kvinnene deres byttet ut det naturlige samliv med det unaturlige. På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse. De brydde seg ikke om å kjenne Gud, derfor overga Gud dem til en sviktende dømmekraft, så de gjør slikt som ikke sømmer seg. De er fulle av all slags urett, umoral, grådighet og ondskap, fulle av misunnelse, mordlyst, strid, svik og falskhet. De farer med sladder og baktalelse, hater Gud, bruker vold, er overmodige og brautende, de pønsker ut ondskap og er ulydige mot foreldrene, de er uforstandige, upålitelige, ukjærlige og ubarmhjertige. De vet hva Guds lov sier, at de som gjør slikt, fortjener å dø. Men ikke bare gjør de dette selv; de roser også andre som gjør det.
Angelfairy Skrevet 1. mai 2006 Forfatter #75 Skrevet 1. mai 2006 Nei, jeg har ikke sagt at det er rart? Det er en selvfølge! Kanskje ikke ta alt i verste mening? ← Tok ikke det i verste mening! jeg var igrunn bare enig med deg!
Angelfairy Skrevet 1. mai 2006 Forfatter #76 Skrevet 1. mai 2006 Jeg vet ikke om du skriver dette bare for å sverte kristendommen, eller om du ikke har peiling på hva kristendom er for noe. Dette har iallefall ikke noe med kristendom å gjøre. Disse menneskene er ikke fornøyde med å herske over kone og barn, men trenger mange undersåtter for å kunne være fornøyd. Jeg tror de fleste har forstått dette etter hvert. Alt som kan kalles innelukkede sekter, styres av herskesyke mennesker. ← Svertet ikke kr.dom med det innlegget der, det er faktisk tilfelle, og ja, jeg vet hva kr.dom er da jeg har vokst opp i et miljø med det, derfor jeg kuttet alt ut, for det hadde ingenting med hva jeg trodde på, og hva som var tilfeldig av tilng som står denne teite boka! og er ikke alle kristne herskesyke mennesker??? i allefall de jeg har erfaring med.. pappa gifta seg med en kristen kjerring, og hu er jo ikke god i huet sitt! hun har 40 bøker med div jesus-p***... da jeg var hos pappa engang, hadde jeg musikk liggende på stuebordet, og fikk beskjed om å fjerne de, fordi det var imot hennes tro og religion.... men hva med henne da??? skal hun da fjerne sine ting når jeg er der, fordi det er imot min tro og religion? ungene hennes er vokst opp med kors over senga...... og har heller aldri villet feire bursdagen sin... de ville bare feire jesu fødsel....... STAKKARS BARN!!!!
Gjest Anerikke Skrevet 1. mai 2006 #77 Skrevet 1. mai 2006 (endret) Tok ikke det i verste mening! jeg var igrunn bare enig med deg! ← Bare jeg som misforsto litt! Endret 1. mai 2006 av Anerikke
Gjest K.linux Skrevet 1. mai 2006 #78 Skrevet 1. mai 2006 Nei! Har du det på den måten at du tror din tro er feil og at andres tro er rett? I så fall er det vel på tide å skifte tro? ← Det går an å tro, og samtidig ta høyde for at en kan da feil. Det har litt med måten en velger å ordlegge seg på, og hva slags syn en velger å fronte. Jeg tror nøkkelordene her er ydmykhet og arroganse. Ellers tror jeg det er ganske grunnleggende at tekster bruker språklige elementer som er avhengig av en felles basis for å forstå innholdet, f.eks ved bruk av symboler i dikt. Snakker vi om sauer, når vi snakker om Guds lam? Problemet med Bibelen er at referanserammene ikke er så 100% som mange her gir inntrykk av.
KR-øst Skrevet 1. mai 2006 #79 Skrevet 1. mai 2006 Svertet ikke kr.dom med det innlegget der, det er faktisk tilfelle, og ja, jeg vet hva kr.dom er da jeg har vokst opp i et miljø med det, derfor jeg kuttet alt ut, for det hadde ingenting med hva jeg trodde på, og hva som var tilfeldig av tilng som står denne teite boka! og er ikke alle kristne herskesyke mennesker??? i allefall de jeg har erfaring med.. pappa gifta seg med en kristen kjerring, og hu er jo ikke god i huet sitt! hun har 40 bøker med div jesus-p***... da jeg var hos pappa engang, hadde jeg musikk liggende på stuebordet, og fikk beskjed om å fjerne de, fordi det var imot hennes tro og religion.... men hva med henne da??? skal hun da fjerne sine ting når jeg er der, fordi det er imot min tro og religion? ungene hennes er vokst opp med kors over senga...... og har heller aldri villet feire bursdagen sin... de ville bare feire jesu fødsel....... STAKKARS BARN!!!! ← Og da vet du alt om kristendom? Din forståelse av kristendom er da basert på menneskers gjerninger. Min forståelse av kristendom er basert på hva Jesus sa. Kan du nevne hva som er negativt av det Jesus sa?
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #80 Skrevet 1. mai 2006 Homofili dreier seg ikke om sex, men om følelser. Skal vi dømme folk etter hvem de er forelsket i, eller hva voksne folk driver med frivillig under dynen hjemme hos seg selv. Nei jeg vil ihvertfall holde meg for god til det. Så får nå de kristne fanatikerne gjøre hva de vil for meg. For meg er hjertegodhet og samfunnengasjement det viktigste vi mennesker kan bidra med, (hyllest til Wenche Foss). Slike mennesker tror jeg Gud vil at vi skal være, så får det nå stå hva det vil i en eldgammel bok skrevet av mennesker. Jeg tror på min Gud.
Fremhevede innlegg