Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Rom.1,25-27: Fordi de har byttet ut Guds sannhet med løgn og æret og dyrket det skapte istedenfor Skaperen,han som er priset i evighet. Amen.

Derfor overgav Gud dem til vanærende lidenskaper.

Kvinner gav seg hen til unaturlig kjønnsliv isteden for det naturlige.

På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brente i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for at de var kommet slik på avveier.

Det ser ikke ut for at Gud er enig med dere her.

Du har faktisk helt rett, Kr-øst. Hva tror du er grunnen til at lesbiske jenter allikevel velger å kalle seg kristne, eller mener at de tror på gud? Det må jo da være sin egen gud de tror på? Hvordan klarer de å innbille seg at de tror på den kristne Gud når det står svart på hvitt at Gud ikke setter pris på homofili i bibelen? Det er jo ganske fascinerende hvordan disse må bedrive høyst selektiv virkelighetsforståelse.

Videoannonse
Annonse
Gjest VinglePetter
Skrevet
Det er jo ganske fascinerende hvordan disse må bedrive høyst selektiv virkelighetsforståelse.

Og dette skiller seg fra generell gudetro på hvilken måte? At noen greier å tro på Gud, og tilogmed kaster bort tiden sin på bønn, bibellesing og annen preking er fascinerende.

Skrevet
Det var ikke snilt sagt. Din gud har kun tillatt deg å spre ordet om hvilken levemåte som er den riktige, men du har ingen rett til å dømme de som ikke lever etter den riktige levemåten. Be om forlatelse.

Jeg har ikke dømt noen.

Jeg har kun sagt hva jeg føler , og hva jeg synes om dette.

Dommen den er Guds alene.

Skrevet
Du har faktisk helt rett, Kr-øst. Hva tror du er grunnen til at lesbiske jenter allikevel velger å kalle seg kristne, eller mener at de tror på gud? Det må jo da være sin egen gud de tror på? Hvordan klarer de å innbille seg at de tror på den kristne Gud når det står svart på hvitt at Gud ikke setter pris på homofili i bibelen? Det er jo ganske fascinerende hvordan disse må bedrive høyst selektiv virkelighetsforståelse.

Svaret på dette må vel ligge her:

2 Tim.4,3: For det skal komme en tid da folk ikke lenger kan tåle den sunne lære; men slik de finner det for godt, skal de ta seg lærere i mengdevis, for de vil ha det som klør i øret.

De skal vende sitt øre fra sannheten og holde seg til myter.

Skrevet
Svaret på dette må vel ligge her:

2 Tim.4,3: For det skal komme en tid da folk ikke lenger kan tåle den sunne lære; men slik de finner det for godt, skal de ta seg lærere i mengdevis, for de vil ha det som klør i øret.

De skal vende sitt øre fra sannheten og holde seg til myter.

Det fungerer fint som en overflatisk beskrivelse. Det er viden kjent at mennesker tror på det de ønsker å tro på, noe som blant annet forfalsker forskning og må tas høyde for statistisk.

Men akkurat hvordan dette skjer, synes jeg er interessant. For hvordan kan en unngå å vite innerst inne, at en ikke tror på den sanne Gud, men kun tror på den Guden en ønsker skal finnes? For de tror jo ikke på bibelen, disse liberale homofile. De tror på noe som passer sånn mer eller mindre. Samtidig som de ikke ønsker å tilkjennegi at de ikke tror på Bibelen, 100%. Fascinerende.

Skrevet
Og dette skiller seg fra generell gudetro på hvilken måte?

Nei, det kan du lure på. Det er mange spørsmål en må hoppe bukk over på samme måten, spesielt mtp Gud, ondskap, kausalitet, allmektighet. Så kanskje er de samme mekanismene i spill her. Vi klarer å tro på det vi har behov for å tro på. Men Gudstroen til "liberale" kristne virker mer umiddelbart utsatt, fordi den ikke er bibelkonform. Den kan allikevel være bra å ha, eller kanskje sogar bedre, for alle mennesker, rent utilitaristisk sett. Men fra et individuelt-sannhetsmessig perspektiv så er det veldig mystisk.

Skrevet

HAHAHAHA, dette var morsomt egentlig, for dere er heller ikke kristne for ingen klarer å følge bibelen til punkt og prikke, i bibelen står det foreksempel at de som ikke er jomfru etter de er gift skal bli steinet!!! Så dreper dere barna deres hvis det skjer da???????????????????? LOL

Skrevet

"The bible doesn't say you should expel gay people from your schools. It says you should kill them. If you're not willing to do that, then stop using the bible to justify your discrimination, because you aren't even following it."

Skrevet
HAHAHAHA, dette var morsomt egentlig, for dere er heller ikke kristne for ingen klarer å følge bibelen til punkt og prikke, i bibelen står det foreksempel at de som ikke er jomfru etter de er gift skal bli steinet!!! Så dreper dere barna deres hvis det skjer da???????????????????? LOL

Ea, forandrer det på at du plukker fra Bibelen som du føler for? Uansett hva konservative måtte tro på, så velger du å plukke rosinene ut av Bibelen. Hvordan kan du gjøre det, og allikevel fortelle deg selv at det er den bibelske guden du tror på?

Skrevet
Ea, forandrer det på at du plukker fra Bibelen som du føler for? Uansett hva konservative måtte tro på, så velger du å plukke rosinene ut av Bibelen. Hvordan kan du gjøre det, og allikevel fortelle deg selv at det er den bibelske guden du tror på?

Jeg prøver å fortelle deg og de andre dustene at man kan ikke følge bibelen til punkt og prikke.

Dere sier jo at hvis man er homofil/lesbisk så er man ikke kristen siden man ikke følger bibelen. Men det ekseplet med steining er det ingen i norge som gjør så egentlig så suer dere imot dere selv! Dere hopper over noe som står i bibelen dere også.. så dere er tydeligvis ikke kristne dere heller :fnise:

Skrevet
Jeg prøver å fortelle deg og de andre dustene at man kan ikke følge bibelen til punkt og prikke.

Dere sier jo at hvis man er homofil/lesbisk så er man ikke kristen siden man ikke følger bibelen. Men det ekseplet med steining er det ingen i norge som gjør så egentlig så suer dere imot dere selv! Dere hopper over noe som står i bibelen dere også.. så dere er tydeligvis ikke kristne dere heller :fnise:

Spørsmålet blir da hvordan du kan være kristen overhodet. Hvilket grunnlag har du for å være kristen, når skriftgrunnlaget motsier moderne moral og også til dels motsier seg selv? At det kan være godt å tro på en kjærlig mamma/pappa som bestemmer skjebnen din, tror jeg så gjerne, og det må en også få lov til, men jeg klarer allikevel ikke døyve nysgjerrigheten rundt hvordan du kan hoppe bukk over disse absurditetene du selv trekker fram. Hva slags Gud tror du på da lissom?

Du har helt rett i at jeg ikke er kristen jeg heller, jeg er determinist, akkurat som Steven Hawking mfl er.

Skrevet
Spørsmålet blir da hvordan du kan være kristen overhodet. Hvilket grunnlag har du for å være kristen, når skriftgrunnlaget motsier moderne moral og også til dels motsier seg selv? At det kan være godt å tro på en kjærlig mamma/pappa som bestemmer skjebnen din, tror jeg så gjerne, og det må en også få lov til, men jeg klarer allikevel ikke døyve nysgjerrigheten rundt hvordan du kan hoppe bukk over disse absurditetene du selv trekker fram. Hva slags Gud tror du på da lissom?

Du har helt rett i at jeg ikke er kristen jeg heller, jeg er determinist, akkurat som Steven Hawking mfl er.

Jeg tror det samme som unitarkristne :)

Dette kjennetegner unitarkirken:

* hører hjemme i en jødisk-kristen tradisjon og tro

* feirer både jødiske og kristne høytider

* har ingen dogmer eller trosbekjennelse

* betrakter Jesus som læremester (ikke som gud)

* tror at Gud er én (avviser treenigheten)

* betrakter Bibelen som menneskeskapt litteratur

* legger vekt på det moralske budskap i Bibelen

* legger vekt på sabbatsfeiringen i familien

* legger vekt på at fornuften styrer troen

* bygger bro mellom vitenskap og tro

De vier homofile, for de mener kjærligheten er viktigst ^^

Skrevet
Jeg tror det samme som unitarkristne :)

Dette kjennetegner unitarkirken:

* hører hjemme i en jødisk-kristen tradisjon og tro

* feirer både jødiske og kristne høytider

* har ingen dogmer eller trosbekjennelse

* betrakter Jesus som læremester (ikke som gud)

* tror at Gud er én (avviser treenigheten)

* betrakter Bibelen som menneskeskapt litteratur

* legger vekt på det moralske budskap i Bibelen

* legger vekt på sabbatsfeiringen i familien

* legger vekt på at fornuften styrer troen

* bygger bro mellom vitenskap og tro

De vier homofile, for de mener kjærligheten er viktigst ^^

Javel. Da har jeg ikke så mange ting jeg lurer på, det er i hvert fall såpass ikke-usannsynlig at jeg ikke har så mye å krangle om. Hørtes koselig ut, en sånn tro. Skikkelig godkristent. Men hvorfor gidder du da krangle med KR-øst, som er pinsevenn?

Gjest Ludovie
Skrevet
Javel. Da har jeg ikke så mange ting jeg lurer på, det er i hvert fall såpass ikke-usannsynlig at jeg ikke har så mye å krangle om. Hørtes koselig ut, en sånn tro. Skikkelig godkristent. Men hvorfor gidder du da krangle med KR-øst, som er pinsevenn?

Hvorfor være så surmaget og negativ til andres tro?

(Jeg er ikke kristen eller religiøs på noen som helst måte, bare så det er sagt.)

Skrevet (endret)

Gjør det noe forskjelll om han er pinsevenn? Nei!!

Hvorfor skal ikke jeg få diskutere med han selvom ha er pinsevenn??

Jeg bryr meg ikke om hvilken menighet han tilhører, men det gjør tyderligvis du?

Endret av Bolledeig
Gjest Bolledeig
Skrevet

Grunnet gjentatte ryddinger stenges tråden. En ny tråd kan startes på generelt grunnlag, så fremt den styrer unna persondebatt.

Bolledeig (mod)

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...