Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ja faktisk, jeg kaller meg kristen! Men det jeg får inntrykk av er at du ikke syns homofile er kristne pågrunnav at de ikke FØLGER ALT som det står man skal gjøre i bibelen, og at det er synd!

Men er du klar over at alle synder ansett? Du har syndet sikkert mange ganger! Så da er ikke du kristen da? siden du ikke følger alt til punkt og prikke i bibelen? Og siden du synder?

Du sier egentlig at de som synder ikke er kristene! Men nå kan jeg fortelle deg at da er det ingen i verden som er kristne!!! :fnise:

Jeg tror du bør lese NT en gang til før du uttaler deg.

Men du tror kanskje ikke på noe av det som står der?

Det passer kanskje ikke for deg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Bibelen er ikke en enhetlig bok. Det er sabla mye som ikke korresponderer med hverandre der. Videre er det å tro på det som står i Bibelen IKKE det samme som å ta to sitater fra Paulus' brev og stille dem over alt annet. Og NEI man kan heller ikke gjøre det med GT.

Hva med å ha Jesu dobbelte kjærlighetsbud i mente??

Eller hva med hans budskap om at loven er til for menneskene, ikke for Gud??

Jeg har lest Bibelen. Jeg har studert og studerer Bibelen på nåværende tidspunkt. Jeg finner ikke noe grunnlag for at man MÅ være mot homofili for å kalle seg kristen.

Å være kristen innebærer å tro på Jesu død for menneskehetens skyld, og å tro på oppstandelsen. Ikke å være mot homofili.

Jeg slutter meg til deg. Og til alle dere homofile og lesbiske som leser dette; Stilt overfor valget mellom å fordømme dere eller å tilgi dere, - velger jeg det siste :) Jeg tilgir dere alle, av hele mitt hjerte.

Skrevet

Dette gidder jeg ikke diskutere med deg lenger :romeo: syns bare

bare veldig synd på barna dine hvis de blir homofile, glad jeg ikke har en mor som deg (ps: håper du blir lei deg for dette, for du har såret mange)

Du virker som den dårligste moren man kan ha!!!!! :ler:

Skrevet
Selvfølgelig er det mest komfortabelt å tro på det som passer en best.

En tyv trenger jo ikke å tro på at budet om ikke å stjele, er Guds ord, men bare noe et menneske har funnet på å skrive. meget komfortabelt.

I Ap.gj. 1,1 står følgende:

Den første bok skrev jeg, Teofilus, om alt det som Jesus begynte med både å gjøre og å lære, inntil den dag da han ble tatt opp til himmelen.

Her skriver han om mye av det som ble sagt av både Jesus og hans disipler.

For å kunne gjengi dette, må han ha levd på denne tiden, og hørt det meste selv.

Apostelgjerningene er en bok som kan defineres som et antikkens historieverk. For historieverk selv i dag gjelder det at historikeren har arrangert sitt verk for å understreke det h*n selv står for (les: det h*n selv leter etter). Dette er spesielt tydelig i historieverkene fra antikken. Det var ikke sikre skriftlige kilder, og man stolte mer på muntlige overleveringer. Hørt om fjæra som ble til fem høns? Jeg sier IKKE at jeg ikke tror på noe av det som står om Jesus. Jeg sier bare at ting MÅ tas med en klype salt.

Hva angår forfatteren av apostelgjerningene, så var han sannsynligvis også forfatteren av Lukasevangeliet, og baserte således seg på kilder felles med Markus og Matteus, i tillegg til en kilde spesiell for ham. Selvfølgelig levde han på den tiden, men en del tiår etter Jesus. Mye er basert på muntlige overleveringer, mye er fra skriftlige - men det er ikke snakk om EN kilde, men om flere. Til hver bok. Dette er tydelig gjennom det som ikke korresponderer innad i selve enkeltboka.

Videre er forresten ikke innledningen på apostelgjerningene en merkelig innledning for et historieverk fra datiden; han framstilte det han anså som sannheten, og det var helt legitimt.

Skrevet

Det er DU som bør lese NT igjen. For det er tydeligvis et par hovedbudskap som har gått deg hus forbi. Lykke til!

Gjest IkkeHeltOverbevist
Skrevet
Her skriver han om mye av det som ble sagt av både Jesus og hans disipler.

For å kunne gjengi dette, må han ha levd på denne tiden, og hørt det meste selv.

Eller være veldig overbevist om innholdet i det Jesus angivelig skal ha sagt, og være villig til å lempe litt på kildekritikken, for å få ting til å låte bra.

Skrevet

Jeg tror ikke du er den rette til å gi anbefalinger om hvordan man skal lese Bibelen. Det er ganske entydig når en leser innleggene dine, at du ikke er intelligent nok til å se mulige sammenhenger og forklaringer, for så å kunne vurdere sannsynlighetene av hva som er riktig og galt. Jeg hopper da bukk over de innleggene hvor du spiller dum for å få gleden av å komme med noen innlærte personangrep som oser nestekjærlighet.

Skrevet

Forresten du har ikke nestekjærlighet, i kristendommen er det viktig å ikke dømme andre, det er det gud som skal! Og man skal ha nestekjærlighet som tyderligvis du ikke har! :fnise:

Skrevet
Dette gidder jeg ikke diskutere med deg lenger :romeo: syns bare

bare veldig synd på barna dine hvis de blir homofile, glad jeg ikke har en mor som deg (ps: håper du blir lei deg for dette, for du har såret mange)

Du virker som den dårligste moren man kan ha!!!!! :ler:

Da kan jeg vel slå fast at du mener som meg, at de kan bli homofile.

Men min hensikt har aldri vært å såre noen, men jeg mener at jeg har samme rett som de homofile, til å si hva jeg mener.

Det virker ikke som om noen er bekymret over å såre kristne generelt.

Dette gjelder ikke meg, for jeg tar ikke til meg av disse tåpelighetene som blir servert.

Er en sterk nok i sin tro og mening om hva som er rett og riktig, da lar en seg ikke påvirke og såre.

Det siste er jeg helt enig med deg i.

Jeg har nok alltid vært en dårlig mor. Jeg har aldri hatt såpass som en pupp til dem engang.

Skrevet
Jeg slutter meg til deg. Og til alle dere homofile og lesbiske som leser dette; Stilt overfor valget mellom å fordømme dere eller å tilgi dere, - velger jeg det siste :) Jeg tilgir dere alle, av hele mitt hjerte.

Det går ikke å tilgi uten å dømme. Ved å tilgi noen, erkjenner du at denne har handlet galt. Ved å tilgi homofile for å være homofile, dømmer du også de homofile, og de har ikke engang handlet galt. Dette tilgir ikke jeg deg for, før du selv innser at du har handlet galt.

Skrevet

Såre kristne, ved å ikke godta at kristne plager andre?

Skrevet (endret)
Jeg tror ikke du er den rette til å gi anbefalinger om hvordan man skal lese Bibelen. Det er ganske entydig når en leser innleggene dine, at du ikke er intelligent nok til å se mulige sammenhenger og forklaringer, for så å kunne vurdere sannsynlighetene av hva som er riktig og galt. Jeg hopper da bukk over de innleggene hvor du spiller dum for å få gleden av å komme med noen innlærte personangrep som oser nestekjærlighet.

Det hadde vært mye bedre om en kunne vite hvem man diskuterer med.

Det blir så feil å skrive svar til en gjest, når det skulle vært til en helt annen gjest.

Det må kunne gå an å legge til et lite ord i tillegg til gjest, slik at vi kan skille de forskjellige gjestene fra hverandre?

Endret av Bolledeig
Skrevet
Forresten du har ikke nestekjærlighet, i kristendommen er det viktig å ikke dømme andre, det er det gud som skal! Og man skal ha nestekjærlighet som tyderligvis du ikke har! :fnise:

Hva begrunner du det med?

Mener du da også at ingen av de som ikke tror på Gud, kan ha nestekjærlighet?

Er det bare de som er enige med deg som har det?

Skrevet
Da kan jeg vel slå fast at du mener som meg, at de kan bli homofile.

Men min hensikt har aldri vært å såre noen, men jeg mener at jeg har samme rett som de homofile, til å si hva jeg mener.

Dette gjelder ikke meg, for jeg tar ikke til meg av disse tåpelighetene som blir servert.

Er en sterk nok i sin tro og mening om hva som er rett og riktig, da lar en seg ikke påvirke og såre.

Det siste er jeg helt enig med deg i.

Jeg har nok alltid vært en dårlig mor. Jeg har aldri hatt såpass som en pupp til dem engang.

Uff :/ Nå fikk jeg dårlig sannvittighet.. Jeg mente ikke å såre deg, jeg er veldig lei meg : (

. Men grunnen til at jeg ble litt sur var at jeg syns homofile blir tatt med liten respekt, det er ikke sikkert det er naturlig..men jeg kan dessverre ikke noe for det. Jeg kan sikkert late som jeg er hetro eller prøve å "bli" det.. jeg har prøvd det før men det virker ikke fordi jeg kan ikke bestemme det selv dessverre.. jeg vil gjerne få litt respekt av samfunnet for den jeg er, for jeg må leve med dette hele mitt liv, og vil gjerne få den kjæresten jeg tenner på. Blir ganske kjederlig å leve med en gutt/mann hvis du ikke blir forelska i det kjønnet. Når det gjelder det som står om homofili i bibelen så blir jeg faktisk litt lei meg.. men guds ord er guds ord.

Men jeg vet selv at det ikke er sant for sirka et halvt år siden var jeg ikke sikker på om jeg var kristen, men så jeg opplevde jeg noe helt vilt som har noe med kristendommen å gjøre, å fra den dag viste jeg at gud fantes for jeg hadde bevis. Så det er grunnen til at jeg tror det ikke er sant at gud har noe imot homofili. For gud tar meg for den jeg er, og det viste jeg etter den dagen.. og gud vet jeg er lesbisk men han elsker meg fordet. Det er beviset for at jeg vet han ikke har noe imot at jeg er lesbisk :rødme:

Unskyld for det jeg sa .. det var veldig slemt av meg :sukk:

Skrevet
Hva begrunner du det med?

Mener du da også at ingen av de som ikke tror på Gud, kan ha nestekjærlighet?

Er det bare de som er enige med deg som har det?

Det jeg mente var at menneskene skal ikke dømme hvarandre, det er det gud skal :P

De som er homofile er ikke de menneske? man skal elske den neste! homofile er mennesker de å ^^

De som ikke er enige har nestekjærlighet, men ikke til alle som gud sier

Skrevet
Uff :/ Nå fikk jeg dårlig sannvittighet.. Jeg mente ikke å såre deg, jeg er veldig lei meg : (

. Men grunnen til at jeg ble litt sur var at jeg syns homofile blir tatt med liten respekt, det er ikke sikkert det er naturlig..men jeg kan dessverre ikke noe for det. Jeg kan sikkert late som jeg er hetro eller prøve å "bli" det.. jeg har prøvd det før men det virker ikke fordi jeg kan ikke bestemme det selv dessverre.. jeg vil gjerne få litt respekt av samfunnet for den jeg er, for jeg må leve med dette hele mitt liv, og vil gjerne få den kjæresten jeg tenner på. Blir ganske kjederlig å leve med en gutt/mann hvis du ikke blir forelska i det kjønnet. Når det gjelder det som står om homofili i bibelen så blir jeg faktisk litt lei meg.. men guds ord er guds ord.

Men jeg vet selv at det ikke er sant for sirka et halvt år siden var jeg ikke sikker på om jeg var kristen, men så jeg opplevde jeg noe helt vilt som har noe med kristendommen å gjøre, å fra den dag viste jeg at gud fantes for jeg hadde bevis. Så det er grunnen til at jeg tror det ikke er sant at gud har noe imot homofili. For gud tar meg for den jeg er, og det viste jeg etter den dagen.. og gud vet jeg er lesbisk men han elsker meg fordet. Det er beviset for at jeg vet han ikke har noe imot at jeg er lesbisk :rødme:

Unskyld for det jeg sa .. det var veldig slemt av meg :sukk:

Vel, jeg tror kanskje at du misforstår en del av det jeg skrev.

For det første så er jeg ikke på noen måte såret av det du skrev.

For det andre så er jeg en mann og derfor har jeg aldri kunnet være en god mor.

For det tredje så respekterer jeg alltid mennesker for alt som er verdt å respektere dem for. Men jeg kan aldri respektere noen for at de er homofile eller lesbiske. Og dette sier du selv at dere ikke selv kan noe for. Derfor er det ingenting som tilsier at dette er noe de bør respekteres for. Det er bare et spørsmål om en godtar det, eller kan forstå det.

Jeg skal innrømme at jeg ikke har kunnskap om dette, men alt jeg har uttalt om dette, er ut fra Bibelen.

Og hvem er jeg, om jeg skulle avgjøre om noe er sant eller usant i den boken?

Men uansett skal du vite at jeg ønsker deg og alle dine likesinnede alt godt i livet. Jeg vet også at Gud elsker dere alle. Og jeg er glad på dine vegne at du har merket det. Jeg ber om unnskyldning om jeg har såret deg, men som du forstår, så holder jeg fast ved Bibelens ord.

Skrevet
Det går ikke å tilgi uten å dømme. Ved å tilgi noen, erkjenner du at denne har handlet galt. Ved å tilgi homofile for å være homofile, dømmer du også de homofile, og de har ikke engang handlet galt. Dette tilgir ikke jeg deg for, før du selv innser at du har handlet galt.

Dette blir da bare tull eller? Du tar det helt ut av konteksten her, og overser fullstendig at det stilles to muligheter opp mot hverandre.

Eller skal du ha meg til å si at jeg aldri burde ha tilgitt dem?

Eller tilgi meg for at jeg tilgav dem?

Nei, takke meg til! Jeg tilgir alle lesbiske og homofile! Betingelsesløst!

Skrevet
Jeg skal innrømme at jeg ikke har kunnskap om dette, men alt jeg har uttalt om dette, er ut fra Bibelen.

Og hvem er jeg, om jeg skulle avgjøre om noe er sant eller usant i den boken?

Et menneske, som bruker de begrensede mulighetene du har, til å finne begrenset informasjon om verden rundt, og så sammenfatte denne informasjonen med en gjetting om hva som kan ligge bak. Om du ikke holder døren åpen for at Bibelen er funnet opp av mennesker uten en bakenforliggende gud, så bruker du ikke de begrensede mulighetene du har engang, da tror du blindt. Kanskje er det bra for deg. Andre lar seg provosere av det, kanskje fordi de provoseres av dumhet, eller fordi de lar seg provosere av troen i seg selv.

Det er også morsomt å se en kristen begynne å resonnere i metafysisk-nihilistiske baner, for så å konkludere med argumentum ad consequentiam. "Jeg har ingen muligheter til å vite hva som er riktig, ---- derfor må Bibelen være riktig!!!

Skrevet
Et menneske, som bruker de begrensede mulighetene du har, til å finne begrenset informasjon om verden rundt, og så sammenfatte denne informasjonen med en gjetting om hva som kan ligge bak. Om du ikke holder døren åpen for at Bibelen er funnet opp av mennesker uten en bakenforliggende gud, så bruker du ikke de begrensede mulighetene du har engang, da tror du blindt. Kanskje er det bra for deg. Andre lar seg provosere av det, kanskje fordi de provoseres av dumhet, eller fordi de lar seg provosere av troen i seg selv.

Det er også morsomt å se en kristen begynne å resonnere i metafysisk-nihilistiske baner, for så å konkludere med argumentum ad consequentiam. "Jeg har ingen muligheter til å vite hva som er riktig, ---- derfor må Bibelen være riktig!!!

Du kan slappe av og ta det helt med ro.

Jeg tror ikke blindt.

Jeg har hatt mange opplevelser med Gud.

Dette er det de søker, alle de som har en åndelig søken.

Dessverre roter mange seg bort i New Age og annen alternativ vantro.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...