Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
det er unaturlig  fordi alle arter er avhengig av reproduksjon for å overleve

som om det ikke er nok hetrofile på denne kloden til å lage mere liv??

Det er flertall hetro enn homofile, så jeg ser igrunn ikke problemet ditt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom Gud skapte mennesket så måtte han da skape synden. Hvorfor straffer han da enkelte mennesker med å gi de medfødt synd som selv de kristne vil kjempe i mot? Jesus tok i mot med åpne armer, selv de kriminelle. Mens hans prester og undersåtter er fordømmende menn. Også de syndere.

det vil da også si at dersom "gud" skapte mennesket så måtte han også skape homofili!

Skrevet

Den største forbrytelsen en troende kan begå er, om så bare for et øyeblikk, å hevde overfor et annet menneske at Gud ikke elsker det eller at Gud bare elsker det på gitte, spesifikke betingelser.

Skrevet
Den største forbrytelsen en troende kan begå er, om så bare for et øyeblikk, å hevde overfor et annet menneske at Gud ikke elsker det eller at Gud bare elsker det på gitte, spesifikke betingelser.

Så absolutt helt enig!

Skrevet
som om det ikke er nok hetrofile på denne kloden til å lage mere liv??

Det er flertall hetro enn homofile, så jeg ser igrunn ikke problemet ditt!

har ikke noe problem med det, at det finnes flere hetero enn homofile har ikke noe med saken å gjøre, reproduksjon er uansett det som er naturlig

Skrevet

næmmen kjære deg... hva med de som ikke kan få barn, eller de som ikke vil ha barn? hva skal de gjøre???? være single og se på at resten av verden har det morro og får barn og har sex bed gud og hvermann!!!!

Skrevet
næmmen kjære deg... hva med de som ikke kan få barn, eller de som ikke vil ha barn? hva skal de gjøre???? være single og se på at resten av verden har det morro og får barn og har sex bed gud og hvermann!!!!

Nei, de skal komme til helvette sammen med oss som er homo.

Skrevet (endret)

Bibelen er skrevet av menn. De fleste menn hadde/har veldig lite til overs for homofili. Jeg tror ikke det er guds budskap og bla bla bla at man ikke kan være homofil, jeg tror rett og slett de skrev det inn i Bibelen fordi de hadde mye imot det.

Det står jo også inni der at kvinnen skal underordne seg sin mann.

Endret av d'Arc
Skrevet

de kan ha sex de, akkurat som homofile kan ha sex, har aldri sagt at de ikke kan ha sex, poenget mitt er at det er unaturlig

Skrevet

Det er mye ting her i verden som er unartulig som ingen bryr seg om!! så hvorfor skal folk da bry seg om noen er homofile eller ikke?

Skrevet

Tredje mosebok

18:

22 Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom.

Skrevet
Tredje mosebok

18:

22 Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom.

Så da har vi lesber alt på det tørre?

Gjest graceland
Skrevet

Dersom Gud ikke hadde godtatt homofile, hadde han heller ikke skapt dem.

Vi "skeive" har nok personlige helvete å stri med, om ikke folk skal komme og rakke ned på oss i tillegg. Men dette med nestekjærligheten står nok ikke like sterkt hos alle kristne...

• 1 måned senere...
Skrevet
Dersom Gud ikke hadde godtatt homofile, hadde han heller ikke skapt dem.

Vi "skeive" har nok personlige helvete å stri med, om ikke folk skal komme og rakke ned på oss i tillegg. Men dette med nestekjærligheten står nok ikke like sterkt hos alle kristne...

Jeg er helt enig med deg!

Jeg har en homofil biologisk far, og jeg har sett ganske mye siden jeg ble kjent med han da jeg var 17 år.... Har sett mye positive ting og veldig mye negative ting, så jeg skjønner ikke helt hvorfor kristne skal prakke enda mer på de/dere!

En ting er å være i mot homofile, en annen ting er å gå imot dem med makt som mange gjør!

Skrevet
Tredje mosebok

18:

Det er alltid vågalt å ukritisk overføre en eldgammel kulturforståelse inn i vår tid, og så late som vår tid bestemmer hva som den eldgamle kulturen egentlig snakker om. Det er den feilen du her gjør. Du oppfatter vår tids forståesle av homofili som om den også gjelder 3. Moseboks tid. Jeg blir stadig overrasket over at homofobien tar i bruk slike vikarierende virkemidler. Man burde faktisk vite - ja, det bør rett og slett forventes - at den som henviser til Mosebøkene også kjenner til den kultur disse ble til i. Gjør man det, da vil man også vite at man på den tid da disse bøkene ble til ikke forholdt seg til homofili som en seksuell legning eller livsstil, slik vi i dag gjør. Verset du henviser til forteller derfor ikke om en seksuell legning, men det viser til at påtvunget seksuell handling mellom to menn ble betraktet som et virkemiddel til å ydmyke en mann. Det er også forklaringen på at verset først og fremst forholder seg til forholdet mann-mann og ikke nevner kvinne-kvinne.

Kort sagt: 3. Mos. 18.22 forteller ikke om homofil praksis som vi i dag kjenner denne, men om at man ikke skal ydmyke en mann. Det er altså ikke den seksuelle handlingen i seg selv verset handler om, men om at en mann ikke skal hevne seg på en annen mann ved å ydmyke vedkommende seksuelt.

Også homofobien forstår vel at det er forskjell på seksualitet mellom mennesker og og seksualitet som et middel for ydmykelse mellom mennesker?

Eller ???

Skrevet (endret)
Det er alltid vågalt å ukritisk overføre en eldgammel kulturforståelse inn i vår tid, og så late som vår tid bestemmer hva som den eldgamle kulturen egentlig snakker om.

Ubetinget enig !

Det er et større risikoprosjekt enn den gjennomsnittlige ekstremsporten spør du meg, men langt mer utbredt.

Gratulerer forøvrig med ordinasjonen i den norske unitarkirke. Jeg har stor respekt for ditt dogmefrie syn, selv om jeg ikke deler din gudstro.

Lykke til i ditt videre arbeid. Håper dere får mange medlemmer :)

Endret av Lestat
Skrevet

Takk til Pastor Knut for et konstruktivt innlegg i en ellers temmelig meningsløs debatt der relative begreper som "normalt" og "ekkelt" dominerer argumentasjon.

Interessant!

Skrevet
Det er alltid vågalt å ukritisk overføre en eldgammel kulturforståelse inn i vår tid, og så late som vår tid bestemmer hva som den eldgamle kulturen egentlig snakker om. Det er den feilen du her gjør. Du oppfatter vår tids forståesle av homofili som om den også gjelder 3. Moseboks tid. Jeg blir stadig overrasket over at homofobien tar i bruk slike vikarierende virkemidler. Man burde faktisk vite - ja, det bør rett og slett forventes - at den som henviser til Mosebøkene også kjenner til den kultur disse ble til i. Gjør man det, da vil man også vite at man på den tid da disse bøkene ble til ikke forholdt seg til homofili som en seksuell legning eller livsstil, slik vi i dag gjør. Verset du henviser til forteller derfor ikke om en seksuell legning, men det viser til at påtvunget seksuell handling mellom to menn ble betraktet som et virkemiddel til å ydmyke en mann. Det er også forklaringen på at verset først og fremst forholder seg til forholdet mann-mann og ikke nevner kvinne-kvinne.

Kort sagt: 3. Mos. 18.22 forteller ikke om homofil praksis som vi i dag kjenner denne, men om at man ikke skal ydmyke en mann. Det er altså ikke den seksuelle handlingen i seg selv verset handler om, men om at en mann ikke skal hevne seg på en annen mann ved å ydmyke vedkommende seksuelt.

Også homofobien forstår vel at det er forskjell på seksualitet mellom mennesker og og seksualitet som et middel for ydmykelse mellom mennesker?

Eller ???

hvorfor tror du det er snakk om en påtvunget seksuell handling, det står ikke noe om det, resten av kapitelet beskriver heller ikke noe om påtvugne seksuelle handlinger, fantes sikkert en del homofile på den tiden også vil jeg tro.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...