Gjest Gjest_lurer_* Skrevet 26. april 2006 #1 Del Skrevet 26. april 2006 I kontrakten står det som følger: "Uansett hvor lenge leieforholdet varer skal leier vedlikeholde og om nødvendig skifte ut låser og nøkler, sikringer, ruter, kraner, brytere, kontakter og lignende forburksmateriell, og foreta oppstaking av rør til og med vannlås og sluk" Dette er huseiernes landsforbunds standardkontrakt, men hverken de eller leieboerforeningen vil svare meg på hva som menes med dette i og med at jeg ikke er medlem. Betyr dette at jeg vil stå økonomisk ansvarlig om noe skulle skje i boligen ? Hva om vasken på badet skulle dette ned ? Hva om utgangsdøra hopper av hengslene og ruta inni døra knuses ? Hva om vi får vannlekkasje ? Er det leier som må dekke alle slike kostnader når det ikke er selvforskyldt ? Alle andre steder jeg har leid har det vært slik at utleier har dekket kostnadene for slike ting som kan skje, og leier står selvsagt ansvarlig for selvforskyldt skade. Noen som vet noe om dette ? Jeg tok en titt i husleieloven, men ble ikke så veldig mye klokere. Hva menes med "og lignende forbuksmateriell?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2006 #2 Del Skrevet 26. april 2006 "Uansett hvor lenge leieforholdet varer skal leier vedlikeholde og om nødvendig skifte ut låser og nøkler, sikringer, ruter, kraner, brytere, kontakter og lignende forburksmateriell, og foreta oppstaking av rør til og med vannlås og sluk" Hverken låser og nøkler, ruter, kraner, brytere eller kontakter er da forbruksmateriell. Leietaker er kun ansvarlig for forfall utover normal slitasje, og selvsagt hvis noe blir ødelagt pga. at noen knuser eller ødelegger noe. Sikringer og lyspærer er normalt forbruksmateriell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 26. april 2006 #3 Del Skrevet 26. april 2006 I kontrakten står det som følger: Betyr dette at jeg vil stå økonomisk ansvarlig om noe skulle skje i boligen ? Hva om vasken på badet skulle dette ned ? Hva om utgangsdøra hopper av hengslene og ruta inni døra knuses ? Hva om vi får vannlekkasje ? Hva menes med "og lignende forbuksmateriell?" ← Ja, du er økonomisk ansvarlig for skader som oppstår hvis du unnlater å "vedlikeholde". For eksempel om du lar være å rengjøre sluk, ikke gidder å stake opp når de tetter seg til, så er du ansvarlig for eventuell vannskade som oppstår. Og om du roter vekk, gir vekk eller mister nøkler så uvedkommende fpr tilgang på disse, så skal du også skifte lås etc. Du skal selvfølgelig også skifte sikringer og lyspærer selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abelille Skrevet 27. april 2006 #4 Del Skrevet 27. april 2006 Som du sier selv, det er en standardkontrakt, så jeg tror ikke du skal bekymre deg. De fleste huseiere er greie og prøver ikke å lure deg, selv om det selvsagt er noen av dem. Som hovedregel kan du si at ting som blir ødelagt av deg eller noen du har på besøk skal dekkes av deg. Uhell kan skje, men så ille som de eksemplene du nevner: Hva om vasken på badet skulle dette ned ? Hva om utgangsdøra hopper av hengslene og ruta inni døra knuses ? Hva om vi får vannlekkasje ? Du skulle gitt meg en veldig god historie dersom jeg skulle trodde på det. En vask faller ikke ned av seg selv (i så fall er det dårlig håndverk, og det vil synes). En dør hopper ikke av hengslene av seg selv (Jeg har i alle fall aldri opplevd det!), og dersom ruta knuses må det vel ha vært litt fart på den? Så ikke selvforskylt? Vannlekasje kommer an på hva det skyldes. Tamponger i do er fy-fy, forstoppelsen kan strengt tatt ligge utenfor ditt ansvarsområde, og det kan være vanskelig å bevise at det var akkurat dine ting. Ting som fyller opp vannlåsen er lettere å finne og skjønne hvem sitt er, så dersom du ikke renser den og det blir lekasje må du regne med at huseier reagerer. Når det er sagt, jeg som huseier ønsker at huset mitt skal være i best mulig stand, og dersom jeg har et godt forhold til leieboerene (de har betalt i tide og bodd der en stund), og tror at de ikke gjorde det med vilje hadde jeg nok betalt for utbedringene. Innbrudd regnes ikke som vanlig slitasje, og det dekkes av huseier (forsikring). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå