Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei venninne av meg blir utsatt for fysisk og psykisk vold av samboeren. Hun sier hun forstår at det ikke er normalt, men forsvarer samtidig hans gode sider.

Jeg stiller selvfølgelig opp for henne 100% uansett, men det er frustrerende å høre på henne time etter time om hvordan han behandler henne, å få telefoner eller besøk midt på natta fordi han har slått henne eller å bekymre meg for hva han finner på neste gang, men det aller værste er at hun tilgir han gang på gang. Og å se hvordan hun mister sjølrespekten bit for bit. Og at samme hva jeg sier og samme hvor mange ganger jeg sier at hun må komme seg bort så føler jeg at det ikke hjelper en dritt.

Jeg ville blitt kjempeglad om noen har noen som helst ide om hvordan jeg kan hjelpe henne ut av dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff da. Det er dessverre lite du kan gjøre før hun skjønner selv... Be henne lese boka av Alv.A.Dahl: Sjarmør og tyrann.

Jeg var selv i et slikt forhold og det tok meg mange år før jeg kom meg unna. Men vær der for henne, så hun vet at hun har deg som venn.

Gjest gjest1
Skrevet

Slutter meg til Gjest rett over jeg. Det var omtrent det jeg hadde tenkt å skrive også.

Den boka tror jeg at vil kjøpe også, den kan jo alltid være grei å ha lest...

Skrevet

Jeg vet ikke om boka selges lenger, men biblioteket kan bestille den. Den burde kommet i nytt opplag, for den er anbefalt også for helsepersonell.

Skrevet

Du kan prøve å overtale henne forsiktig til å anmelde han, men da må du være obs på at hun kan vende deg ryggen, så spør henne neste gang hun er blitt banket. Krisesenteret kan hun ringe til anonymt, de vil beskytte henne også med bolig på hemmelig adresse, hvis hun velger det.

Du KAN prøve sammen med henne, neste gang, å ringe krisesenteret, men ikke press henne. Jeg ville ringt dem selv først, for å høre hvordan du skal forholde deg, uten å gjøre skaden verre, dvs. at hun vender ryggen til deg og blir stående alene med voldsmannen.

Skrevet

Takk for svar, alle sammen.

Skal anbefale henne den boka, men tror ikke han er noen psykopat. Han er ikke voldelig når han er edru. Problemet er og at hun forsvarer han med at han er jo så snill når han ikke drikker.

Ja, har tenkt på å ringe krisesenteret. Skal gjøre det i løpet av dagen. Tror ikke hun vil snu meg ryggen med mindre jeg gjør noe veldig drastisk. Hun er fortsatt klar på at hun ikke skal behøve å ta i mot dette, men har vel et urealistisk håp om at det kommer til å ordne seg for "han har jo så mange gode sider". Og ser ikke selv at han aldri kommer til å forandre seg.

Jeg har tilbudt henne og bo hos meg og samboeren, men vi bor på en to-roms og hun er så redd for å være til bry. Selv om jeg kanskje tror det er nok en unnskyldning overfor henne selv for å ikke gå. Men hvis krisesenteret kan hjelpe til med midlertidig bosted så kanskje det kan hjelpe.

Skrevet

Krisesentret kan hjelpe med leilighet også, jeg tror det er i en varighet av tre år.

Men også på krisesenteret er de klar over at mange damer tar mannen sin tilbake i ønsket om at de skal endre seg, selv om kvinnene har oppsøkt senteret.

Dessverre endrer ikke mennene seg, hvis ikke dama får han til å søke hjelp. De har en forening for menn som slår, men jeg husker ikke hva den heter.

Anti-vold-foreninga vet det kanskje, prøv å søk på nett og spør dem. Krisesenteret vet nok også, men de vil kun hjelpe kvinnen, primært.

Skrevet

Du kan ikke overtale henne til å gå, men du kan støtte henne hvis hun gjør det og når hun gjør det. Og du kan være lojal mot henne og støtte henne selv om hun ikke gjør det du mener er det eneste rette.

Hvis han er så voldelig at du mener det er fare for live og helse så kan DU anmelde ham. Er forholdet alvorlig nok trer påtalemakten inn i den fornærmedes sted i en straffeprosess. Politiet kan gi deg råd om dette. Men leverer du anmeldelse kan du selvsagt risikere at venninnen din blir sint og ikke takknemmelig. Du må isåfall vite at det er verdt en slik pris - kanskje hun vil takke deg senere.

Skrevet

Jeg begynte å si til ei venninne "du vet hvordan han er og du bestemmer selv hvordan du vil ha det"

Men om han er voldelig bare når han drikker så må han slutte å drikke da, eller gjøre det borte fra henne om han MÅ drikke. Kommer litt an på hvor ofte han drikker også da.

Skrevet

Jeg kjenner en som er veldig alright når han er edru, men blir en totalt drittsekk når han drikker. Personlighetsforandringen er helt utrolig. Han har forøvring ikke noe problem med å komme i kontakt med damer, eller bli sammen med dem. Når han drikker behandler han dem som dritt.

Jeg skal ikke påstå at jenter generelt liker gutter som behandler dem som dritt. Det jeg vil hevde er at enkelte egenskaper slike menn utviser er attraktive.

Dessverre har jeg ingen gode råd annet enn å spørre henne om hva hun vil ha om 10 år og om det hun har nå er med å bidra til at hun får det hun vil ha om ti år.

Skrevet

Jeg har forsøkt å få henne til å se for seg fremtiden, og spurt om det er sånn hun vil ha det. Jeg vet hun ønsker seg barn for eksempel, og har spurt om hun ønsker at hennes barn skal vokse opp i et voldelig hjem.

Uansett så har jeg nå vært i kontakt med krisesenteret, så da håper jeg hun blir med meg dit for å snakke med noen som virkelig kan dette.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg kjenner jenter som har innsett selv at de må gå, og jeg kjenner jenter som har blitt hentet av venner/familie, blitt kjørt til krisesenteret og innsett der at det var lurt. Sistnevnte løsning er jo et sjansespill, men jeg er jo veldig glad for at det fungerte :)

Det aller, aller viktigste er å vise at du står bak henne 110 %. De trenger ofte mye støtte, mye prat, hjelp til praktiske ting etc.

Skrevet

Veldig trist å lese om. Brakte opp masse minner. Jeg har erfart at det ikke gikk å få henne utav forholdet. Og med det resultat at jeg mistet min beste venninne i hele verden. :tristbla: Jeg vet det høres sippete ut, men jeg tror jeg maste så mye at hun måtte komme seg bort at det ødela tillitten mellom oss. Men han mannen hennes er ikke steingal, bare litt.. :forvirret:

Men jeg ville henne bare vel.. Men da han forstod hva jeg prøvde på, svartelistet han meg for henne og alle som ville høre på. Og da bare mista vi helt kontakten..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...