Gå til innhold

Sove lengre med senere legging?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min sovner 1900 sharp hver kveld, og våkner igjen kl 0630 hver morgen. Føler egentlig jeg legger han litt tidlig i forhold til hva jeg leser andre gjør. Hvis jeg f.eks legger han 1930 hver kveld, kan det være han etter en stund kanskje sover til 0700?

Skal også til Portugal i sommer, og tenker da på å legge han 2000 portugisisk tid, da de er en time tilbake. Da er klokken for ham 1900 norsk tid. Orker jo ikke å stå opp 0530 hver morgen....

Noen med noen erfaringer her?

Han blir 1 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår erfaring er at han IKKE sover lenger om morningen dersom han er senere i seng. Våkner like tidlig uansett. Vår gutt er like gammel som din.

Har også lest i en eller annen bok om barn at det ikke er vanlig at de sover lengre da, og resultatet er at de får 1 time (eller mer) mindre nattesøvn. Noe som igjen kan gå utover dagsformen og humøret.

Men som med alt annet: Unger er forskjellige, og det eneste du kan gjøre er å teste det ut. Forsøk å legge han senere en kveld og se hva som skjer

Gjest Gjest_Maddy
Skrevet

Tror desverre ikke du bør regne med at han sover lengre fordi du legger ham senere. Av egen erfaring med begge ungene så står de opp like tidlig uansett. Minsten min starter morgenen kl 0530-0600 - synes ikke 0630 er så veldig tidlig.

Men jeg er enig med Lula - unger er jo forskjellige og du må nesten teste det ut noen ganger. Ikke regn med at det skjer over natta i hvertfall :)

Skrevet
Tror desverre ikke du bør regne med at han sover lengre fordi du legger ham senere. Av egen erfaring med begge ungene så står de opp like tidlig uansett.

Henger meg på denne.Eldstemsnn sov fra 19-7.30-8, så detta skulle gå så bra med minsten å...NOT :grine::grine: Han sover nå fra 19-19.30 til rundt 6,får flaske og sover(på en god dag)til 7.30-8...av og til er han lysvåken 6.30....Det tok laaaang tid før vi fikk til dette...Han er rikttig nok yngre(snart 10mnd)men likevel.

Lykke til :)

Gjest gjest1
Skrevet

Min datter sover likt antall timer hver natt.

Legger jeg henne to timer senere en kveld, tar hun det igjen

om morgenen.

Blir praktisert om helgene :sjarmor:

Skrevet

Her legges lillegutt på snart 9 mnd ca 18.30. Han sover til ca 6.30, og vekker storesøster på litt over 2 som plutselig nekter å sove før 21 - 21.30...

Dersom han legges senere (som regel er han stuptrøtt når søster skal se på barne TV), har det ingen innvirkning på hvor tidlig han våkner dagen etterpå. Han våker ca 6.30 hver dag! ;)

Skrevet

Sønnen vår sover tilsvarende lenger om morgenen som vi legger han sent på kvelden. Men, det må jo praktiseres over flere dager, det nytter ikke å legge han senere en dag og tro at han skal sove lenger neste morgen.

Skrevet
Gutten min sovner 1900 sharp hver kveld, og våkner igjen kl 0630 hver morgen. Føler egentlig jeg legger han litt tidlig i forhold til hva jeg leser andre gjør. Hvis jeg f.eks legger han 1930 hver kveld, kan det være han etter en stund kanskje sover til 0700?

Skal også til Portugal i sommer, og tenker da på å legge han 2000 portugisisk tid, da de er en time tilbake. Da er klokken for ham 1900 norsk tid. Orker jo ikke å stå opp 0530 hver morgen....

Noen med noen erfaringer her?

Han blir 1 år.

Jeg tror nok ikke det hjelper at for alle barn at de legger seg senere. Min kjærestes sønn er 4 år og det hjelper ikke å legge han senere. Så det er nok ikke så mange barn som står opp senere selv om leggetiden er blitt senere. Men lykke til med sovingen :grine2:

Skrevet

Må desverre signere de andre...Emma er vel noen uker eldre enn sønnen din og våkner stort sett samtidig uansett når hun blir lagt.

Skrevet

Gutten min er 20 mnd og han våkner til samme tid uavhengig av når vi legger han. Han legger seg 18.30 - 19.00 hver kveld og sover til 8 om vi ikke vekker han.

Skrevet

Unger er snåle. Selv om de er lengre oppe, våkner i alle fall mine til samme tid hver dag. Kun i helgene våkner de tidligere enn til vanlig. Forstå det den som kan. Da starter dagen kl 7 i stede for 8. De har misforstått her i huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...