Jens Skrevet 26. april 2006 #1 Skrevet 26. april 2006 Nevøen min elsker sushi, og igår var vi ute og spiste og da gaflet han i seg 8 biter sushi på kort tid. Er dette sundt for en så liten gutt?
Lillesøster Skrevet 26. april 2006 #2 Skrevet 26. april 2006 Nevøen min elsker sushi, og igår var vi ute og spiste og da gaflet han i seg 8 biter sushi på kort tid. Er dette sundt for en så liten gutt? ← Jeg skjønner ikke helt problemstillingen? Sushi er da ikke farlig for barn? Har iallefall ikke fått det med meg.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2006 #3 Skrevet 26. april 2006 Han kan forspise seg, men utover det er det ikke farlig.
Prinsesse på erten Skrevet 26. april 2006 #4 Skrevet 26. april 2006 Det er bedre en en burger på MacDonalds, for å si det sånn....
Gjest LoisLane Skrevet 26. april 2006 #5 Skrevet 26. april 2006 Tror ikke jeg hadde klagd hvis ungen min hadde spist fisk.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2006 #6 Skrevet 26. april 2006 Dette må du få satt en stopper for. Han kan jo få vitaminer i seg og vi vet jo alle hvor farlige vitaminer er.
T.S Skrevet 26. april 2006 #7 Skrevet 26. april 2006 8 biter i mengde er da heller ikke så mye mat...
Gjest gjest1 Skrevet 26. april 2006 #8 Skrevet 26. april 2006 Du tenker vel på om det er sunt med rå fisk til en 8 år gammel gutt.. Jeg har vel hørt en gang at gravide ikke skulle spise rå fisk, men med "store" barn er jeg ikke sikker :icon_question: Husker ikke hvilke bakterier som kan være i rå fisk..
Gjest gjest1 Skrevet 26. april 2006 #9 Skrevet 26. april 2006 Det er ikke bakterier, men to typer mark(nematoder) som kan være i fisken. De dør hvis fisken fryses først, og på sushirestauranter bruker de å ha lysbrett, ett brett med lys under som gjennomlyser fisken og da vil de se disse ormene og ikke servere den fisken. Sånn sett er maten helt trygg og ikek farlig for barn å spise. På matportalen.no finnes det info om sushi, hvis noen er interessert, men det er mest om å lage den selv. Jg har også skrevet et langt innlegg på mat og drikke om å lage egen sushi.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2006 #10 Skrevet 26. april 2006 Det er ikke bakterier, men to typer mark(nematoder) som kan være i fisken. De dør hvis fisken fryses først Mener også å ha hørt at i Norge er det påbud om at ALL fisk som brukes til sushi skal ha vært nedfryst i minimum 2 døgn.
hecam Skrevet 26. april 2006 #11 Skrevet 26. april 2006 .... men her i Norge har jeg hittil aldri hørt om noen som sluntrer unna fryseprosessen. ← Vel, jeg har vært inne på kjøkkenet på mange sushi-restauranter i Oslo, og tro meg, de fleste fryser IKKE fisken før de serverer den.
Gjest gjest1 Skrevet 26. april 2006 #12 Skrevet 26. april 2006 Vel, jeg har vært inne på kjøkkenet på mange sushi-restauranter i Oslo, og tro meg, de fleste fryser IKKE fisken før de serverer den. ← Da bør du melde fra til mattilsynet om de stedene du kjenner til. Her står det foresten om frysing av fisk før bruk til sushi. http://matportalen.no/Matportalen/Saker/1084172622.24
T.S Skrevet 26. april 2006 #13 Skrevet 26. april 2006 Vel, jeg har vært inne på kjøkkenet på mange sushi-restauranter i Oslo, og tro meg, de fleste fryser IKKE fisken før de serverer den. ← da synes jeg det er uansvarlig dersom du ikke melder fra til mattilsynet...
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2006 #14 Skrevet 26. april 2006 Nevøen min elsker sushi, og igår var vi ute og spiste og da gaflet han i seg 8 biter sushi på kort tid. Er dette sundt for en så liten gutt? ← man anbefaler ikke slik mat ofte,men en gang imellom gjør ingenting
Gjest Linus Skrevet 26. april 2006 #15 Skrevet 26. april 2006 Hvis man gir sine barn sushi alt for ofte, kan det faktisk grense til barnemishandling. Barn har krav på et variert kosthold!
Gjest gjest1 Skrevet 26. april 2006 #16 Skrevet 26. april 2006 man anbefaler ikke slik mat ofte,men en gang imellom gjør ingenting ← Hva mener du med slik mat? Fisk, eller råfisk? Fisk anbefales fire ganger i uka eller mer. http://matportalen.no/Emner/fisk
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2006 #17 Skrevet 26. april 2006 Vel, jeg har vært inne på kjøkkenet på mange sushi-restauranter i Oslo, og tro meg, de fleste fryser IKKE fisken før de serverer den. ← ...og hvor mange mennesker har blitt syke av å spise sushi i Norge da? Det hadde blitt ramaskrik, og nedenom og hjem for enhver restaurant!
T.S Skrevet 26. april 2006 #18 Skrevet 26. april 2006 ...og hvor mange mennesker har blitt syke av å spise sushi i Norge da? Det hadde blitt ramaskrik, og nedenom og hjem for enhver restaurant! ← Det er utrolig mange som blir syke av å spise på resturanter.... Så hva er spes om man skulle bli syk av å spise sushi? Jeg vet om to plasser i Oslo der folk har blitt syke....
T.S Skrevet 26. april 2006 #19 Skrevet 26. april 2006 Hvis man gir sine barn sushi alt for ofte, kan det faktisk grense til barnemishandling. Barn har krav på et variert kosthold! ← :grine2:
Gjest gjest1 Skrevet 27. april 2006 #20 Skrevet 27. april 2006 Hvis man gir sine barn sushi alt for ofte, kan det faktisk grense til barnemishandling. Barn har krav på et variert kosthold! ← Så ikke denne i går tror ikke det er noen fare for norske barn, at de har et ensidigkosthold pga sushi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå