forelzka Skrevet 26. april 2006 #1 Skrevet 26. april 2006 Vi har hentet en liten King Charles valp som nå er 10 uker. Masse kos, fryd og gammen her i huset, ja! Han e veldig tillitsfull og finnes ikke nervøs. Vil hilse på alt og alle. Inne på dagen vil han bare være i nærheten av oss. Enten oppå oss i sofan eller oppå beina på gulvet. Han trives ikke alene. Jeg har begynt å trene med å gå på badet og kjøkkenet så han får venne seg til å være alene. Det går bare bedre og bedre. Problemet er på natten!!!! Han må sove i bur som faktisk går ganske greit i og med at han trives i buret, men han er våken 4-6 ganger hver natt.... Buret står ved siden av senga med døra åpen, så han kan gå ut av buret. Han tisser i allefall 2 ganger hver natt og står ofte å piper ved senga og vil opp. Har flere ganger hentet fart for å prøve å hoppe opp, men han er nok litt liten enda.... Jeg har tatt han opp på morgenen for litt kos og DA vil han sove. Helst oppå, men hvis jeg dytter han av meg, så MÅ han bare være borti. DA får han sove og er rolig, sjarmerende og veldig god (selvfølgelig....). Har bare hatt han hjemme i 3 netter, men det blir nesten bare verre for hver natt. Vi tar han ut før vi legger oss sånn at han får gjøre sitt før vi tar kvelden. Han har teppe og bamse fra valpekullet i buret. Han koser veldig med bamsen. Er dette vanlig? Når vil han sove hele natta? Noen tips for å få sove ei hel natt?
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2006 #2 Skrevet 26. april 2006 Lukk igjen burdøra og ta hånden ned til gitteret når han våkner. Sett klokka til vekking sånn i tre-fire tida så han får komme ut og tisse UTE, og så inn i buret igjen. SLUTT å ta han opp i senga om morgenen. Hva tror du han maser om gjennom natta, når han vet han får komme oppi til slutt likevel? Å sove ei hel natt kan du se langt etter de første ukene uansett. Han er liten og kommer til å være liten en god stund fremover. Regn med å måtte ut en gang i løpet av natta i MINST en måned til. Men skal du få en rolig hund, så lukk igjen burdøra. Han må ALDRI få grine seg ut derfra. Døra skal KUN opp når han er stille og har vært det i minst to minutter. Da er det en forutsetning at han har blitt godt luftet på forhånd, så han ikke er dotrengt. **Leyla**
Imax Skrevet 26. april 2006 #3 Skrevet 26. april 2006 Jeg er enig med gjest her. Lukk burdøra. Hvis bikkja piper bør du jo ta med han ut for å tisse. Jeg husker jeg var ute i hvert fall en gang hver natt en periode, men det var ut og tisse og så rett inn i buret igjen. Du gjør deg selv en bjørnetjeneste å ta hunden opp i sengen. Det er klart han maser når han har opplevd å komme opp! Jeg var veldig restriktiv med det det første året, og har kun tatt bikkja opp i senga når jeg har villet det, og da relativt sjeldent. Når det gjelder å følge etter deg i leiligheten, så er jo ikke det så veldig rart. Bikkja mi tusler etter meg enda, men så har jeg en veldig sosial puddel da! Lykke til med valpen, nå har du glede og selskap i mange år fremover!
forelzka Skrevet 26. april 2006 Forfatter #4 Skrevet 26. april 2006 Lukk igjen burdøra og ta hånden ned til gitteret når han våkner. Sett klokka til vekking sånn i tre-fire tida så han får komme ut og tisse UTE, og så inn i buret igjen. SLUTT å ta han opp i senga om morgenen. Hva tror du han maser om gjennom natta, når han vet han får komme oppi til slutt likevel? Å sove ei hel natt kan du se langt etter de første ukene uansett. Han er liten og kommer til å være liten en god stund fremover. Regn med å måtte ut en gang i løpet av natta i MINST en måned til. Men skal du få en rolig hund, så lukk igjen burdøra. Han må ALDRI få grine seg ut derfra. Døra skal KUN opp når han er stille og har vært det i minst to minutter. Da er det en forutsetning at han har blitt godt luftet på forhånd, så han ikke er dotrengt. **Leyla** ← Tusen takk for gode råd!!! Huff.... Jeg er nok litt myk..... Han er jo så pitte liten! Veier noe under 2 kg!!! Jeg har klart å la han være inne i buret litt på dagen. Har ikke lukket opp buret før han har sluttet helt å pipe. Da er det ros og snop, så er vi like stolt begge to Jeg skal prøve å ha buret igjen i natt. Sette det helt inntil senga så jeg kan strekke handa ned til han. Så får vi ha vekkeklokka på 3. Tror det skal gå bra, men er spent på i morgen tidlig når han IKKE skal oppi senga..... Samboeren var streng og sa hunden vår ALDRI sku oppi senga vår. Gjett hvem som var den første til å ta han oppi senga
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2006 #5 Skrevet 26. april 2006 Flott at du skal prøve å ha buret igjen, men IKKE fall for fristelsen å lukke opp igjen fordi han står og gråter.. Det eneste du lærer ham da, er at han uansett bare trenger å gråte litt, så får han komme ut. Forsikre deg om at han har tisset og bæsjet RETT FØR han går inn i buret. Da skal han teoretisk klare å holde seg i tre-fire timer, minst. Vi gjorde kardinaltabben med å sprette opp ved hvert minste lille skrap på døra, og det gjorde at hun holdt det gående i månedsvis. Derfor vet jeg at med neste valp, skal både mor og far være knallharde. Hvis han skulle pipe og klynke og gråte, vent til han blir stille, ta ham ut for å tisse, og så rett inn i buret igjen. Til å begynne med kan det godt hende du må ut to ganger i løpet av natta, men resultatet blir en hund som er rolig om natta, og som ikke tisser inne. Og det er søtt nå å ha hunden oppi senga, men det er ikke fullt så sjarmerende når den får forhudsbetennelse (før eller senere får de aller fleste hannhunder det), eller den er midt i den verste røyteperioden. Da blir det vanskelig å forstå hvorfor han ikke får opp i senga når han har fått lov hver morgen/kveld ellers. Lykke til! **Leyla**
forelzka Skrevet 27. april 2006 Forfatter #6 Skrevet 27. april 2006 Tusen takk for gode råd, Gjest og Imax I natt hadde jeg buret lukket og det gikk kjempefint!! Mye mulig det er verre for mor en for den lille gutten hennes I natt var vi ute 2 ganger og 2 ganger måtte jeg ta handa ned til han. Men uansett merker jeg hvor mye bedre jeg har sovet i natt. Er mye mer uthvilt Dennis har til og med spist opp all maten sin i morges!!! Vanligvis vil han ikke spise før etter kl. 12, men i dag spiste han opp alt jeg hadde ordnet til frokost!!! Tror nok mor må slutte å være en slik "softie" Tusen takk!!! Voff og klem fra 2 lykkelige uthvilte
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2006 #7 Skrevet 27. april 2006 Så flott at det gikk bra! Fortsett slik, for nå VET du at han klarer det, og etterhvert når han blir vant til det, så blir turene ut begrenset til en gang, og så ingen, og så sover han fra halv tolv til seks. Ikke gi deg nå, selv om han skulle begynne å gråte litt en av de kommende nettene. Du VET jo at han er i stand til det. Sørg for at han får luftet seg godt før dere legger dere... Dette skal nok gå fint, skal du se... **Leyla**
forelzka Skrevet 28. april 2006 Forfatter #9 Skrevet 28. april 2006 Hvordan gikk det i natt? **Leyla** ← Stakkar lille Dennis har fått en eller annen irritasjon i pels/hud som har gjort at han har klødd masse, så jeg tror det er en av grunnene til at han har vært så urolig på natta. Nå har jeg vært på Dyrebutikken og kjøpt fiskeolje og shampo/balsam for kløe hos valper. Bada han i går. Første gang, så jeg var bra spent!!!! Jeg beordra samboer i badekaret sammen med Dennis siden det var første gang. Brukte litt tid på å la han bli vant til lyden av vannet og å kjenne på det selv. Gikk utrolig bra!!! Han skreik bare littegrann men var rolig og ble helt salig når vi masserte inn shampo og balsam Var ikke så veldig glad i dusjen, men holdt seg rolig hele tiden!!! Flinke lille gutten til mor :icon_razz: Nå klør han ikke så mye og er mye roligere på natta. Jeg har vært på nattevakt, men samboer sier han ble vekt kun 2 ganger. Først kl. 3, så kl. 7. Livet er så herlig!!!
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2006 #10 Skrevet 28. april 2006 Er han fortsatt i lukket bur? Selv om det var kløe som gjorde at han var urolig, ville jeg nok fortsette å ha døra igjen om natta. Og klokka sju er det jo på tide å stå opp, så allikevel Flott at det fungerer for dere! **Leyla**
forelzka Skrevet 28. april 2006 Forfatter #11 Skrevet 28. april 2006 Ja, han er fremdeles i bur om natten. Blir å fortsette med det. Tror vi alle 3 får sove mye bedre da. Kanskje litt tidlig å si, men jeg tror vi har fått en helt fantastisk hund!! Jeg har bevisst tatt mye på potene hans. I ansiktet når vi har tørket øynene o.l. Legge han på rygg. Ta litt hardt i han (med måte selvfølgelig siden han er valp). Alt for at han skal tåle til å bli håndtert på flere måter, av andre og av barn og sånn. At han blir enklere å ha med å gjøre senere. Han tåler alt! Til og med når vi badet han var han helt rolig og lot oss tørke hele han til han var tørr. Eneste det er litt styr med er børstinga, men det er fordi han vil leke med børsten. Han har aldri bitt oss, til og med når vi raser med han. Tar bare litt tak av og til, men slepper fort. Ikke biter han i stykker alt han kommer over heller!!! Bare en bordkant han er litt forelska i, men jeg fjerner han derifra og gir han noe annet å tygge på uten å kjefte. I'm in løøøøøøøv!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå