Svart Katt Skrevet 25. april 2006 #1 Skrevet 25. april 2006 Jeg synes det er litt rart at noen kosmetikkmerkevarer har valgt å kalle produktene sine forskjellige ting i forskjellige land. For eksempel Natusan som vi jo kjenner godt i Norge heter Johnson`s i utlandet. (Det står riktignok Johnson`s på Natusan i Norge også, men det er bare med liten skrift, selve produktet heter Natusan). Et annet eksempel er Sterilan-deodorantene. De så jeg med et helt annet navn i utlandet i påsken (husker ikke helt navnet, men jeg kjente godt igjen selve embalasjen og logoen etc). Ja, jeg forstår jo det at om de først har opparbeidet seg et navn i et land, så koster det mye - og det er vanskelig å "bare bytte" navn slik at det blir et internasjonalt varemerke, men det finnes jo flere eksempler på navneendringer. (For eksempel Raider/Twix-sjokoladen og Norsk Sengetøylager/Jysk. Det har jo gått ganske smertefritt.) Har noen flere eksempler? - Eller innspill?
Gjest Tristessa Skrevet 25. april 2006 #2 Skrevet 25. april 2006 Dette er en råsjangse, men plausibelt nok: tror det kommer av at allerede etablert merkevare (som fex natusan) blir kjøpt opp av andre selskap (Johnson&Johnson), som ikke skifter navn på selve produktet av den grunn. Nylanseringer fra hovedselskapet markedsføres under "gammelt" navn i de forskjellige landene. Har lagt merke til det samme selv, og dette er vel den eneste forklaringen jeg kan komme på i farten.
Gjest Gjesta Skrevet 26. april 2006 #4 Skrevet 26. april 2006 Natusan heter Bebe (voksenproduktene) og Penaten (barneserien) i Tyskland, men Natusan i Nederland. Mener at Sterilan heter Sure i England, og som sagt Rexona andre steder. I Tyskland heter Maybelline-produktene Jade, og tidligere het Max Factor-produkter der Ellen Betrix. Kerastase het den gang Keralogie (også i Tyskland). For ikke å snakke om Elseve/Elvive/Elvital--jeg blander stadig vekk.
Gjest Elfrida Skrevet 26. april 2006 #5 Skrevet 26. april 2006 Olay het jo før Oil of Ulay i Norge, men i Tyskland tror jeg det het Ulaz eller no. Det trenger ikke være oppkjøping av selskaper heller, se på bilmerker og navn på bilmodeller, det varierer også. Ford Mondeo heter Mercury Mystique i USA, osv osv. Det kan ha med hva produsentene tror er smak og behag i det landet eller verdensdelen de skal selge produktet i.
Svart Katt Skrevet 26. april 2006 Forfatter #6 Skrevet 26. april 2006 Oi... Ble helt sliten av å lese det her. Men jeg synes produsentene oppfører seg litt rart når de velger tusen forskjellige navn på samme produkt. Jeg hadde skjønt det litt bedre om det var fordi produktnavnene betydde et eller annet på et visst språk (som for eksempel den kjente bilen Honda Fitta...) Men det er jo samtidig litt morsomt å vite om slike ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå