Gå til innhold

Katt og p-piller

Anbefalte innlegg

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Jeg har to hunnkatter, en på 10 mnd og en på 4 mnd. Eldstekatta fikk sin første løpetid for to måneder siden og har er nå i sin fjerde løpetid. Løpetiden kommer oftere og oftere. Jeg har lest at dersom hun ikke blir parret, så kan hun få livmorbetennelse, og vi har ingen planer om å sette kattunger på henne. Hun liker ikke å gå ut og er derfor alltid inne, så det er ingen reell fare for at hun skal bli kjent med nabomonsen.

Vi har litt dårlig råd for tida, og har i utgangspunktet tenkt å få begge kattene sterilisert i august, og lurer derfor på om det er ok å gi eldstepus p-piller i mellomtida? Må hun til undersøkelse hos veterinær først, eller kan man få piller fra vet uten undersøkelse? Og vil p-piller forhindre nye løpetider? Er det best å sterilisere eller kastrere kattene?

Jeg har forstått det slik at dersom hunnkatter blir kastrert så fjerner de alt (livmor, eggstokker, etc), og at den da blir så og si kjønnsløs.

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet
Jeg har to hunnkatter, en på 10 mnd og en på 4 mnd. Eldstekatta fikk sin første løpetid for to måneder siden og har er nå i sin fjerde løpetid. Løpetiden kommer oftere og oftere. Jeg har lest at dersom hun ikke blir parret, så kan hun få livmorbetennelse, og vi har ingen planer om å sette kattunger på henne. Hun liker ikke å gå ut og er derfor alltid inne, så det er ingen reell fare for at hun skal bli kjent med nabomonsen.

Vi har litt dårlig råd for tida, og har i utgangspunktet tenkt å få begge kattene sterilisert i august, og lurer derfor på om det er ok å gi eldstepus p-piller i mellomtida? Må hun til undersøkelse hos veterinær først, eller kan man få piller fra vet uten undersøkelse? Og vil p-piller forhindre nye løpetider? Er det best å sterilisere eller kastrere kattene?

Jeg har forstått det slik at dersom hunnkatter blir kastrert så fjerner de alt (livmor, eggstokker, etc), og at den da blir så og si kjønnsløs.

P-piller forhindrer løpetid, men er kreftfremkallende. Jeg aner ikke om hun må til undersøkelse først, men jeg vil tro det. Du kan jo ringe veterinæren og høre om det er noen fare å vente til august i forhold til livmorbetennelse.

Hvis du steriliserer katten vil hun fortsette å få løpetid, men kan ikke få unger. Jeg tror ikke det er særlig vanlig å gjøre.

Kastrering medfører fjerning av 'hele underlivet' som du sier, og hun vil ikke få løpetid. Noen katter kan bli litt mer rolige etter at de er kastrert. Min katt er kastrert, men hun har da beholdt personligheten sin! Vet ikke helt hva du mener med kjønnsløs, det er da fremdeles en hunnkatt?

Skrevet

De gangene jeg har vært borti p-piller og katt så har det bare vært å ringe, få resept ringt inn til apoteket, og piller i katten. Dyrlegen har aldri sett på katten først.

P-piller vil forhindre løpetid, og avbryte den som står på nå. Noen anbefaler likevel å la den nåværende løpetiden brenne ut av seg selv, og starte i en løpetidsfri periode. Når hun har løpetider såpass ofte som du beskriver her så hadde jeg antakeligvis endt opp med å gi henne p-piller midlertidig, så sant jeg ikke hadde mulighet til å låne penger for å få henne kastrert så raskt som mulig. Sterilisering hadde jeg neppe valgt. Det hindrer ikke løpetid, og gir kun en preventiv virkning.

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)

Det er bedre å gi henne p-piller i den perioden frem til du har råd til å kastrere henne. For en kortere periode som blir under ett halvt år vil det neppe skade henne, siden det er langvarig bruk av p-piller som fører til kreft. Og det å ha løpetid hele tiden slik hun har nå er så stressende for katten at det faktisk kan forkorte livet hennes det også. Dersom den yngste katten går ute bør du begynne å gi henne p-piller også fra hun er ca 5 mnd gammel, for sikkerhets skyld. Hvis hun også er innekatt kan du vente til hun viser tegn på løpetid.

Noen få dyrleger praktiserer undersøkelse av katten, men med flertallet holder det at du stikker innom og ber om en resept. Da tar de ca en femtilapp for å skrive ut resepten, også koster ca en hundrings for p-pillene på ett apotek.

Endret av Varg-Menja
Skrevet

Gi henne iallefall noe. Jeg tror ikke p-piller er en så dum løsning inntil dere får bedre råd (i korte perioder er nemlig p-piller ok). Ring veterinæren, så får du sikkert en resept med en gang uten undersøkelse. :)

Vi var litt trege med å få vår hunnkatt til vetrinæren, så når de skulle sterilisere henne så var det små fostre der inne. :( Så få henne på p-piller så fort som mulig.

Skrevet
Må hun til undersøkelse hos veterinær først, eller kan man få piller fra vet uten undersøkelse?

Når jeg hadde hunnkatt, ringte jeg bare veterinæren og fikk resept på p-piller.

Skrevet

Men for meg er det en liten logisk brist her: siden dere har dårlig råd vil dere jo ende opp med en dyrere løsning ved å gi henne p-piller midlertidig istedet for å kastrere henne med en gang. Og siden p-piller også er skadelig for katten skjønner jeg ikke helt hvorfor dere velger somd ere gjør? En ting er at det er kreftframkallende, men det kan også påvirke humøret til katten. Slike humørforandringer kan jo bli permanente, det blir som en vane for katten. P-piller er dessuten ikke 100% sikkert, så i verste fall kan dere ende opp med en drektig katt hvis dere slipper henne ut. Og det er jo mye dyrere å forstre opp et kull med kattunger enn å kastrere!

Jeg foreslår at dere forhører dere med veterinæren om en avbetalingsplan. Kanskje det snart kommer en kastreringskampanje der du bor? Eller så ville jeg faktisk vurdert et lite forbrukslån for å få katten kastrert. Da slipper du å gi katte p-piller i det hele tatt.

Og så må jeg gi deg et annet råd: for jeg håper du har forsikret kattene dine: for hvis du har så stram økonomi at du ikke har råd til å kastrere kattene, så kan du umulig ha råd til en stor veterinærregning. En veterinærregning kan lett komme på en 10-20000 kr, det er jo ingenting i forhold til kastrering som koster rundt en tusenlapp.

Jeg tror generelt mange ikke tenker seg godt nok om når de får seg katt: de er jo gratis i anskaffelse, men de skal vaksineres, kastreres, behandles når de er syke osv. Og alt dette koster massevis av penger! Og veterinærhjelp er ikke offentlig subsidiert slik menneskeleger er.

Nå håper jeg ikke du tar det jeg har skrevet som moralisering, men jeg mener dette kun som velmente råd :) Å forsikre katten kan være en god investering. Men da må du først vaksinere og ID-merke katten. ID-merke/øretatovere katten er lurt å gjøre samtidig som kastrering. Dvs at mitt råd er å kastrere katten, id-merke og vaksinere katten for deretter å få seg forsikring på katten så du ikke opplever å ikke ha råd til behandling hvis katten skulle bli påkjørt el :klem: Lykke til :)

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Takk for gode svar. Da skal jeg kontakte veterinær i morgen :)

Til siste gjest: Jeg er fullstendig klar over hvilket ansvar det er å ha katt, både økonomisk og ellers. Vi har ganske god økonomi her i huset, bare ikke AKKURAT nå (gidder ikke utbrodere hvorfor, denne tråden handler ikke om økonomien vår). Så snart vi har kommet oss litt ovenpå økonomisk skal vi kastrere begge kattene våre, i mellomtida leter jeg etter en løsning som kan tilfredsstille både oss og kattene. Om noe skulle skje kattene våre senere som kan medføre store veterinærregninger så skulle ikke det være noe problem.

Gjest en annen gjest
Skrevet
Takk for gode svar. Da skal jeg kontakte veterinær i morgen :)

Til siste gjest: Jeg er fullstendig klar over hvilket ansvar det er å ha katt, både økonomisk og ellers. Vi har ganske god økonomi her i huset, bare ikke AKKURAT nå (gidder ikke utbrodere hvorfor, denne tråden handler ikke om økonomien vår). Så snart vi har kommet oss litt ovenpå økonomisk skal vi kastrere begge kattene våre, i mellomtida leter jeg etter en løsning som kan tilfredsstille både oss og kattene. Om noe skulle skje kattene våre senere som kan medføre store veterinærregninger så skulle ikke det være noe problem.

Men hva hvis katten blir påkjørt nå, før dere har fått øremerket/vaksinert slik at dere heller ikke har fått tegnet forsikring på katten?

Jeg fikk meg ikke katt før jeg visste jeg kunne ta alle utgiftene det er å anskaffe seg katt. Kastrering ser jeg på som en del av forutsetingene for å få seg katt, så jeg satt av penger til dette på annen konto før jeg fikk meg katten. Huskatter er gratis å få ja, da bør man i det minste klare å sette av en tusenlapp som brukes noen måneder til kastrering.

Skrevet

Våre vettrenærer er så greie at de gir regning,og vi får på avbetaling..Kan ikke skade å spørre?Hender folk må det i ny og ne :)

Skrevet

Gjest:er enig med deg.Men hva koster det å sterilisere der du bor?Her har vi kampanje så jeg får kasterer to hannkatter for 800kr nå.Bikkja skal også han koster det 1850 for. Altså jo fler katter vi tar med,jo billigere blir det,haken er at det må være èn eier da.Surt.

Vetten som ikke har sånn kampanje koster det 1100 kr å kastere en hunnkatt.

Skulle vært sånn at vi måtte kastere,ellers fikk en bor eller noe.Så vi ikke fikk katter som sulter ihjel.Skulle vært noe lov for dette..

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Vi har bestemt oss for å kastrere begge kattene samtidig, dette må da skje når den minste er stor nok, og derfor ikke i idag eller i morgen. I mellomtida skal den største få p-piller. Den største er aldri ute, blir derfor ikke påkjørt. Den minste er aldri ute alene siden den bare er 4 mnd gammel og det er over 200 meter til veien, og den blir derfor heller ikke påkjørt. Forøvrig så får begge to det beste foret fra dyrebutikk og veterinær, de har rene kattedo til enhver tid, har selskap i hverandre og får masse kjærlighet fra sine eiere. Så jeg føler meg IKKE som en dårlig katteeier fordi størstekatten ikke er kastrert enda og må nøye seg med p-piller i noen måneder!

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Jeg synes det høres ut som en god løsning å ta dem samtidig, både fordi man gjerne får litt rabatt og fordi det da heller ikke vil påvirke rangen dem imellom. Og jeg har aldri hørt om at noen katt har fått kreft etter å ha gått på p-piller i ett halvt år, så den risikoen er nok minimal. Rasekatter som brukes i avl går jo på p-piller mye lengre enn det, uten at det er noe problem så lenge de blir sterilisert når de er ferdige som avlskatter.

Når det gjelder permanente humørforandringer hos katter pga p-piller har jeg aldri hørt om det før, og lurer på om gjest kan underbygge denne påstanden litt?

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Da har jeg skaffet p-piller til pus. Var bare å ringe, så faxet de over resept til apoteket :)

Gjest gjest1
Skrevet
Da har jeg skaffet p-piller til pus. Var bare å ringe, så faxet de over resept til apoteket :)

Så bra. Bare pass på at de svelger dem. Min katt var notorisk når det gjaldt å holde pillen i munnen til jeg slapp henne, for så å gå og spytte den ut.

Bra at du tenker på kastrering. Min katt fikk livmorsbetennelse av p-piller og måtte akuttopereres.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Jeg skal nok få pillene i henne, hun har tidligere fått ormekurer, så det skal nok gå bra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...