Gjest alene? Skrevet 25. april 2006 #1 Skrevet 25. april 2006 Nå er jeg helt i oppløsning. Etter 15 års samboerskap ser det nå ut til at vi går fra hverandre. Vi har hatt til dels store problemer i flere år,men nå har vi nådd en topp hvor vi ikke kan være i samme hus uten å rope til hverandre og krangle. Mitt problem er bare at min samboer har en stilling med mye reising og godt betalt. Derfor har jeg bare en halv stilling uten mulighet for utvidelse. har 3 barn, en i barnehage og to på skole. Med min inntekt vet jeg ikke hvordan jag skal klare dette. Han har gitt meg beskjed om at enten flytter han, eller så må jeg gjøre det. Men hva når jeg ikke har råd til hverken å bli boende alene eller å flytte? Og hva med barna oppi alt sammen? Er det noen som har råd til meg? Føler meg så utrolig alene her, for dette vil jeg ikke
Gjest Miloff Skrevet 25. april 2006 #2 Skrevet 25. april 2006 Dette klarer du!! Du har det tøft nå, skjønner jeg, da det ikke er du som vil ut av forholdet? Men du må tenke gjennom litt forskjellige ting.. 1 - dere må til mekling, da dere har barn. For å finne en dele-barna løsning... 2 - blir det du som får omsorgen for barna (sier det på en enkel måte - men det er jo litt mer komplisert da!), så må mannen betale bidrag - tre barn, så blir det litt penger når han også jobber og tjener en del som du sier... 3 - du må tenke jobb, bolig - og ikke minst barna! Selvsagt andre ting også du må finne ut av... I bankene pleier de ha sånne små bøker / hefter, hvor mye slike ting står! Sjekk der? Men jeg vet at du må fokusere bort fra "problemer", og heller se på mulige løsninger!!
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2006 #3 Skrevet 25. april 2006 Gå inn på www.aleneforeldreforeningen.no eller www.skilsmesse.net Og så klart trygdeetaten Lykke til
Gjest allium Skrevet 25. april 2006 #4 Skrevet 25. april 2006 Har du en eierandel i huset? Da får du jo litt startkapital der. Ellers vil du antagelig få litt overgangsstønad, siden det yngste barnet er under åtte år, og du har lav inntekt. Det kan være fornuftig å ta kontakt med det lokale trygdekontoret og få en time der, så får du greie på hvilke muligheter det finnes for å få hjelp. Jeg tror forresten ikke dere er nødt til å gå til megling hvis dere er enige om omsorg og samvær, såvidt jeg kan se trer ikke den loven i kraft før 1. januar 2007. Men det kan sikkert være lurt likevel, for å få råd om hvordan dere kan legge opp en avtale rent praktisk.
Gjest alene? Skrevet 25. april 2006 #5 Skrevet 25. april 2006 Takk for svar. Jeg tenker ikke helt klart om dagen, så det er godt med litt hjelp. Jo jeg har andel ihuset vi bor i, men bare en tredel, og den har jeg også lån på. Lurer på om det ikke er en ulempe. Mister jeg rett til støtte hvis jeg ønsker å låne til å kjøpe bolig istedetfor å leie? Det er jo faktisk mindre utgifter med renter og avdrag på egen bolig enn det koster å leie. Det er helt sikkert jeg som får omsorg for barna. Han reiser så mye at det ikke vil gå. Men det kan nok være en ide å ha med en tredjeperson likevel bare for ordens skyld. Dette er virkelig ikke gøy!
Gjest Piper Skrevet 25. april 2006 #6 Skrevet 25. april 2006 Du har rett på overgangstønad og de andre tingene, selv om du eier.
Gjest allium Skrevet 25. april 2006 #7 Skrevet 25. april 2006 Mister jeg rett til støtte hvis jeg ønsker å låne til å kjøpe bolig istedetfor å leie? ← Neida, overgangsstønaden har ingen sammenheng med boligtype. Jeg er selv alene med de to minste, eier egen bolig og studerer. Det går greit, men jeg lever litt på oppsparte midler, da.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2006 #8 Skrevet 25. april 2006 Ikke glem at du faktisk få utbetalt mer som aleneforsørger, om du blir det da, fordi du betaler mindre skatt, ca 22%. Det hjelper på. Håper det ordner seg for deg
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2006 #9 Skrevet 25. april 2006 Skal vi se... -mindre skatt, mer lønning -En ekstra barnetrygd -bidrag -Igjen på skatten hvert år (skatteklasse 2) - Mye av barnetilsyn dekket (ca 60 % ?) Sett opp et regnestykke. Om du i tillegg har mulighet til å gå opp i stilling/få en deltidsjobb slik at det tilsammen blir ca 100% stilling så tror jeg du skal klare deg bra.
iselin Skrevet 26. april 2006 #10 Skrevet 26. april 2006 Hei! Stakkars deg!Du er inne i en fæl periode nå,og det er vanskelig å være klar i hodet....Men tro meg,det kommer bedre dager.Bruk venner å familie,få noen til å være med deg på trygdekontoret.Ta med deg deg penn og papir og skriv ned... Det er nå ca 1 års siden jeg og xsen gikk fra hverandre.Vi hadde og vært sammen i 18år og hadde to barn.(Den eneste forskjellen var at han hadde gått bak ryggen min i 5 år,og ble pappa i september )Jeg satt nok med samme følelse som deg,og alt var bare kaos,husket ingen ting.... Så derfor syns jeg det var bedre at noen var med meg,når jeg var på trygdekonret. og en ting til, når du skal på megling når det gjelder barna.Så ikke skriv under på noe hvis du er i tvil.Ta det heller med deg hjem,rådfør deg gjerne med andre.Det gjorde jeg,og med stor hjelp. Får du forsørgeromsorgen aleine har du krav på barnetrygd for 4,+ bidrag fra han,og skatteklasse 2 på det du tjener.Overgangs stønad er jeg ikke sikker på.. Stå på dette greier du!!!!! Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå