Gå til innhold

Hvor mye koster det å sterilisere hunnkatt?

*Anaïs*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Varg-Menja

Da jeg steriliserte min katt ringte jeg rundt og skjekket priser først, og det kan koste alt fra 1000 - 2500 kroner. Det vi vanligvis kaller sterilisering av hunnkatt er egentlig en kastrering, hvor man fjerner livmoren og alt sammen. Gjør man ikke dette vil katten fortsette å ha løpetid, selv om den ikke kan befruktes, og dette er svært stressende for katten, og anbefales ikke. (Tror vel knapt det er noen dyrleger som utfører det heller.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid lurt å ringe rundt til flere veterinærer for å sjekke priser, nesten uavhengig av hva som skal gjøres - da noen dyrleger virkelig vet å ta seg betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

er det mulig å reise til sverige og gjøre det der? søstera til sambo betalte 800 eller 850 SEK for sterilisering og merke i øret (tatovering eller chip)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror prisene varierer veldig, så du bør sjekke det dersom du har mulighet til å komme deg imellom.

Vi betalte under 500 for sterilisering av vår pus. (betalte tilsammen 750 for kastrering av hannkatt og sterilisering av pusi...grupperabatt kanskje, men billig var det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er det mulig å reise til sverige og gjøre det der? søstera til sambo betalte 800 eller 850 SEK for sterilisering og merke i øret (tatovering eller chip)

Men ble katten registrert i det svenske katteregisteret? Eller ble den omregistrert til det norske registeret etterpå? Jeg ville uansett ikke dratt lenger enn nødvendig, da katten ikke bør stresses mer enn nødvendig i en slik situasjon.

Og så må jeg si meg enig at det er bra å være prisbevisst, men jeg ville kanskje heller fokusert på kvaliteten på veterinærtjenesten enn kun prisen? Det går jo an å la studentene på veterinørhøyskolen skjære i katta di, men selv om man da får det billig er man ikke garantert noe bra resultat. Jeg kjenner nemlig en som lot studentene kastrere katten, og da ble det gjort en feil som nesten kostet katten livet!

Når det gjelder inngrepet som blir gjort på hunnkattene varierer det veldig hvordan operasjonssåret blir seende ut. Enkelte veterinærer etterlater seg et veldig stort sår som da vil bruke lenger tid på å gro. Jeg ville derfor heller forhørt meg om noen har anbefalinger av dyktige veterinærer som har god rutine og kunnskap innen å kastrere katter.

Og for å være ærlig synes jeg ikke det er så veldig dyrt å kastrere katten heller. Den tusenlappen burde bli sett på som en del av anskaffelseskostnaden det er å få seg katt: selv om det ofte er gratis å få seg katt, burde alle allerede når de får katten sette av pengene det behøves for å få katten kastrert. Hunder koster jo mange tusen, selv om det "bare" er blandingshund, så hvorfor skal man ikke være villig til å bruke noen kroner på katter også?

Ville dere sendt deres syke bestemor til en kirurg i øst-europa feks hvis dere ikke kjente til om denne kirurgen var dyktig eller ikke, kun for å spare noen kroner? Nei, mine katter er faktisk verdt det å få god dyrlegehjelp, og det er viktig at jeg kan stole på veterinæren min. Nå har jeg jo vært så heldig å finne en veterinær som er i nærheten som både er billig og veldig flink med katter. hun behandler katten min så bra, og klarer å svare på de spørsmålene jeg har. Alle katter burde få den beste dyrlegehjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja

Du får det ned i denne prisen i Norge også, dersom man velger å benytte seg av kampanjetilbudene de fleste dyrleger har på kastrering, to ganger i året. Og en prisforskjell på feks 200kr blir uansett spist opp i bensin og bompenger, for de som bor nærme nok til at det er noen vits i å krysse grensa.

For å ta hensyn til katten bør man også sørge for at kjøreturen ikke blir lengre enn nødvendig. De færreste katter liker å sitte i ett bur inni en bil i flere timer. Og selv omkatten din er bilvant til vanlig kan den bli dårlig på hjemveien, pga narkosen, så man bør velge den nærmeste og beste løsningen.

ID-merking bør man som nevnt over ta i Norge, for at katten skal være registrert på vanlig måte her.

Endret av Varg-Menja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er katten "innlagt på sykehus". Koster 1000 kr og får øremerking på kjøpet. Var akkurat for sen til kampanjen til dyrebeskyttelsen, så det var jo litt dumt. Men men, jeg er glad så lenge jeg får jeg frisk og glad pus tilbake. (kan nesten ikke vente til klokken er fire :hjertesmil: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Svenskemor

Har lest tråden her nå og får helt hakeslipp. Hele min familie er i fra Sverige, og det er da ikke noe dårlig kvalitet på veterinærene der? En sterilisering av katt i Sverige kontra Norge er absolutt av den samme kvaliteten. Og å sammeligne sterilisering av katt i Sverige med å sende bestemor til øst-Europa syntes jeg var drøyt.

Hilsen halvsvenske som likestiller Sverige med Norge.. (ikke hele Sverige er Svinesund altså..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...