Gå til innhold

Er 9 år veldig ungt å intressere seg for sminke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter har den siste tiden begynt å bli veldig opptatt av sminke.

Hun har fått lov til å bruke en diskret lipglos, men nå begynner det å utarte seg å hun har lyst til å bruke mascara.

Dette får hun selvsagt ikke lov til, å jeg har snakket med henne om at hun kan få prøve seg fram hjemme, men hun får ikke gå ut av huset, og heller ikke bruke det på skolen før hun begynner i 7. klasse.

Datteren min sier at det er 2 jenter i klassen hennes som bruker mascara på skolen. De går bare i 3. klasse, så det synes jeg er i tidligste laget å sier at min datter får forholde seg til hva jeg har bestemt ang den saken.

Hun har noen kusiner som er endel år eldre enn henne, å de sminker seg. Når min datter får se kusinenes sminkepung så lyser øynene opp, å kusinene lar henne få låne deres sminke.

Hun har vokst opp med at hun har vært disse kusinenes lille sminkedukke og de har stylet håret hennes i alle mulige frisyrer.

Dette er også ok så lenge hun ikke går ut med sminke på.

Dere som har større barn enn mitt, begynner barna tidligere med sminke nå om dagen, å er det ikke i tidligste laget å få lov til å bruke sminke utendørs når man går i 3. klasse?

Videoannonse
Annonse
Gjest Fruktfat
Skrevet

det er ikke veldig ungt å være ni og interessere seg for sminke nei. jeg har vært interessert i sminke siden jeg var fem-seks, tror jeg. fikk av tanten min og syntes det var SÅ gøy!

hun er jo tross alt jente da, det er ikke akkurat unaturlig ;)

jeg begynte å sminke meg da jeg var ti-elleve år (mascara på "klubben"), og da jeg var 11-12 brukte jeg mascara på skolen. dette er 12-14 år siden.

sambo er onkel til ei jente som blir 11, hun har sminket seg en stund allerede. søsteren hennes på fem liker å pynte seg med leppestift og farge i håret.

men husk at å sminke seg som 11åring ikke er det samme som å sminke seg som 20åring da...

når man er 20 gjør man det for å se finere ut, når man er 11 er det fordi det er kult, for å være litt ungdom, ikke for å skjule trøtte øyne, liten munn, mørke ringer under øynene, osv.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg fikk ikke lov å sminke meg da jeg var ti år, men jeg gjorde det likevel når mamma ikke var hjemme...

I dag bruker jeg ikke sminke, men jeg husker hvordan jeg så ut som tiåring med maskara, knallblå øyeskygge, altfor mye rouge osv...

Gjest Gjesta
Skrevet

de begynner tidligere og tidligere... våre barnebarn komer til å bruke sminke i barnehagen.

Skrevet

9 år er ikke ungt til å intressere seg for sminke, men jeg synes det er veldig ungt til å bruke det fast.

Det er alltid èn eller to jenter i klassen som har foreldre som ikke legger begrensninger på dette, men flertallet av foreldre vil helst holde igjen litt lengre..

Gjest Gjesta
Skrevet

Da jeg var på samme alder, elsket jeg å låne Mammas sminke, men jeg tror ikke jeg fikk bruke sminke (utenfor hjemmet) før sommeren til 7. klasse. Min datter på 10 år har fått et par lipglosser i diskre farger, men noe mer enn det må hun nok vente med.

Gjest LoisLane
Skrevet

7. klasse er passe etter min mening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...