Gjest Gjest Skrevet 25. april 2006 #1 Skrevet 25. april 2006 Jeg skal ha en liten venninnekveld til helgen. Vi er ca 8 stykkeri 30-åra, og jeg tenkte å servere noe enkel og grei fingermat. Jeg er lakto-ovo-veggis, så kjøtt/fisk er uaktuelt. Det eneste jeg har kommet på så langt er mini-pizzaer... Noen mat-kreative sjeler der ute?
salsera Skrevet 25. april 2006 #2 Skrevet 25. april 2006 Hadde nylig en slags buffet. Det laget jeg langpannefocaccia med soltørkete tomater og serverte den i biter, baket ciabatta og serverte med aioli, tomat-ricotta-krem og tsatsiki (passer også bra med auberginemus eller hummus, f.eks). Laget også ostekjeks med rosmarin. Du kan også skjære auberginer og squash i tynne skiver på langs, grille dem eller steke dem på stekepanna, pensle med hvitløksolivenolje og krydre dem. Rull dem opp og stikk små tannpirkere gjennom dem. Forskjellige oster på et fat passer vel også bra? Du kan koke tortellini og sette dem på små spyd sammen med grønnsaksbiter eller med en soltørket tomat med et basilikumsblad rundt. Lage muffins med ost og paprika?
Gjest gjest1 Skrevet 25. april 2006 #3 Skrevet 25. april 2006 Disse to oppskriftene på marinert sopp er kjmepgode og passer godt på et tapasbord. Marinerte sjampinjonger. 2 ½ dl eplesidereddik 1 ¼ dl appelsinjuice 1 ss korianderfrø 2kvaster rosmarin + 2-3 ekstra 1 laubærblad 500 g små sjampinjonger Bland dressingen og gi et oppkok ha i soppen og la koke i tre min. Ta ut soppen og kok sausen inn til det halve. Rør inn 1 dl olivenolje og ha på sterile glass i lag med de ekstra rosmarinkvistene. La trekke i minst to dager. Holder i ca en måned i kjøleskap hvis du forsegler glasset med olje på toppen. Marinerte sjampinjonger 250 g små sjampinjonger pensles med olje og grilles enten i ovn eller på utegrill. 1 ts tørket chili 1 ss revet limeskall 2 ss limejuice 1 fedd presset hvitløk 1-5 ss hakket koriander 1 ts brunt sukker ½ dl olivenolje Bland dressingen og vend i den grilla soppen. La trekke i minst en time , eller natta over. Tomat salsa 1 eske cherry tomater delt i fire på langs hakket persille saft og skall fra en lime 1 fedd presset hvitløk litt hakket rød chili uten frø ca 4-5 ss olivenolje Bland alt og smak til med salt og pepper. Kan sette dem opp på coctailpinner før servering Avokado med lime og chili 2 modne avokadoer skrelt og i skiver. 1ts finrevet limeskall 2ss limesaft 1 ts fint brunt sukker 1 ss olivenolje 1ss finhakket persille 2-3syltede grønne chilier Rist sammen dressingen. Legg avokadoen fint opp på et fat og hell dressingen over. Blir bedre av å stå og trekke et par timer.(server romtemperert.) Disse kan og settes påcoctail pinner hvis du deler avocadoen opp i biter og ikke i skiver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå