Gå til innhold

Vegetarretter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen oppskrifter på dette?

Kriteriene er altså kjapt, enkelt, billig, nok/lite nok mat for en person. Liker linser osv., men nekter å putte i meg blomkål ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulighetene er uendelige! ;) Kan de være med melkeprodukter og egg? Tar utgangspunkt i det, selv om en del er uten også.

Grønnsaker i folie (tomat, paprika, løk, et stykke fetaost, litt olivenolje og krydder, bakes i ovnen)

Fylt paprika, fylt squash, fylt aubergine

Couscoussalat

Pastasalat

Linsesalat med karse og tomater

"oppblåste poteter"

bakt potet med salat

grønnsaksomelett

pasta med brokkolisaus, eller paprikasaus, eller grønne bønner og urter...

Har du mulighet til å fryse ned noe? Lager av og til linsekaker, bønnekaker eller grønnsakskaker og fryser ned noen. Lettvint når man har dårlig tid.

Varmes opp og serveres med litt ris eller pasta, f.eks.

Lager ofte også gryter for flere dager. Fryser ned kanskje to porsjoner, spiser en den første dagen og en dagen etterpå, og resten en gang senere når jeg får lyst på det.

Det samme med pizza. Ellers kan du lage små pizza med brød, pitabrød eller små pizzabunner.

Ble ikke noen skikkelige oppskrifter her (hadde blitt for mange), men hvis det er noe spesielt du lurer på, kan du jo spørre!

Skrevet

Det er samme om det er med eller uten melk/egg osv.; jeg er ikke vegetarianer, men synes det finnes fantastisk mye godt innen den grønne matveien. Er bare ikke oppfinnsom nok til å finne ut av dette selv (grønnsaker for meg er liksom kokt gulrot og potet :-P).

Jeg er glad i linser, men det må være noe til. Couscous er også veldig godt - men jeg har bare hatt det i salater før, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal integrere det i annen mat?

Hva med oppskrift på paprikasaus, linse/bønne/grønnsakskaker osv?

Har bare mulighet til å fryse bittelitt, siden jeg har sånn lite kjøleskap med en enda mindre fryser i .. :-/

Gjest gjest1
Skrevet

legg squash og tomater annen hver i en liten form, med noen basilikumblader innimellom, hell over 2-3 ss olivenolje med 2 fedd presset hvitløk og stek i ovn i 15 min på 225, legg pålitt mozzarella ost og stek til den smelter lett. Nydelig alene eller med ovnspoteter.

Skrevet

Kanskje litt kjedelig, men sunt og enkelt: Linsepostei

Fungerer som pålegg, eller som firkantede kaker :)

Gjest GreenSky
Skrevet

Tomater på boks, ris eller poteter og brokkoli.

Skrevet

Disse er gjengangere hos meg når jeg ikke gidder å bruke så lang tid og vil ha det enkelt:

- Ris, bønner og grovhakka tomater, samt de grønnsakene man har for hånden

- Nudler/ris, wokblanding, soyasaus og sursøt chilisaus

- Pasta med pesto og svarte oliven, pluss en god salat av f.eks agurk og tomat, med dressing av olivenolje, basilikum og salt og pepper pluss mozarella eller feta.

- Pastaform med kokt pasta, de grønnsakene jeg har og pastasaus eller hakka tomater, med ost på toppen

- Pitapizza. Skjærer som regel pitabrødene i to tynne skiver, og smører f.eks på creme fraiche, legger på cherrytomater og pesto og har mozarella på toppen. Eller man kan bruke en form for tomatsaus, og forskjellige grønnsaker og gulost.

- Falafel. Kjøper blanding i helsekost- eller innvandrerbutikker og serverer det med grønnsaker i tortilla, pitabrød eller bare sammen med etellerannet tilbehør. Godt med mye rart.

Skrevet (endret)
Jeg er glad i linser, men det må være noe til. Couscous er også veldig godt - men jeg har bare hatt det i salater før, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal integrere det i annen mat?

Hva med oppskrift på paprikasaus, linse/bønne/grønnsakskaker osv?

Har bare mulighet til å fryse bittelitt, siden jeg har sånn lite kjøleskap med en enda mindre fryser i .. :-/

Bruker couscous som ris når jeg har dårlig tid. Bruker ofte litt buljong eller krydder for å få litt mer smak på den.

Oppskriften på linsekaker fant jeg i engelsk kokebok.

175 g røde linser

400 ml vann

100 g revet ost

1 mellomstor løk

2 store egg

50 g brødsmuler

1 ts tørkede urter (f.eks. oregango, provence-urter...)

1 ss sitronjuice

salt og pepper

Kok linsene møre (tar ikke lang tid, 10 min kanskje). La de avkjøle og bland med resten av ingrediensene. Form til kaker og stek i litt olje.

Bønnekaker lager jeg med røde bønner på boks (lettvint), men du kan egeltlig bruke alle typer. Jeg moser dem lett med en potetstamper, krydrer med det jeg har og har lyst på, blander inn noen brødsmuler hvis jeg har og tilsetter andre ting jeg har lyst på (f.eks mais, revne gulrøtter...), litt hakket løk og hvitløk. For å få dem til å henge bedre sammen tilsetter jeg et egg eller to. Stekes på samme måte som linsekakene. Med ris kan du på samme måte lage riskaker.

Grønnsakskaker på samme måte. Man kan rive rå poteter og blande med andre revne grønnsaker, krydder og egg og gjerne litt hvetemel for konsistensens skyld.

Eller du kan ta utgangspunkt i kokte poteter og det du har av grønnsaker, blande inn egg og litt mel, krydre og steke.

Jeg har ikke en spesiell oppskrift jeg bruker på dette. Jeg pleier å bla i kokebøkene mine og bli inspirert. Grei mat når venner skal grille om sommeren, f.eks, eller en gang i blant ellers.

Har også lite plass til å fryse ned mat, dessverre, men har som regel et par middagsporsjoner pakket i små bokser i tillegg til spinaten min! :ler:

Endret av salsera
Skrevet

Tusen takk for svar.

I mangel av å finne bønnsestuing som alle snakker så mye om, så lagde jeg taco med amerikanske bønner i dag - det var veldig godt, iallfall. Skal se om jeg ikke får prøvd noe av dette andre.

Gjest gjest1
Skrevet

Bruker å lage en litt hot linsesuppe. Kjempegodt og grei å lage til bare en.

1/2 løk i terninger

hvitløk

chili

karripulver

litt grønnsaker i terninger, alt etter hva jeg har.

1 dl linser

1 boks hakket tomat

vann

salt

pepper.

Surrer løk, hvitløk og chili i litt olje til den blir myk. Tilsetter så grønnsaker og linser, heller over en boks tomat + ca 1 boks vann. Lar dette koke til linsene er møre. Avhengig av linsetype ca 10-30 minutter. Smaker til med salt og pepper helt tilslutt. Om jeg gidder, så moser jeg suppen litt med stavmikseren for en glattere konsistens.

Dette er en ok skapsuppe, den lages av ting som jeg som regel har i skapet så jeg trenger ikke handle. Veldig greit på dager man bare vil hjem og slappe av. :) Hvis jeg har bruker jeg brunede biter med bacon eller biffstrimler i suppen. Veldig godt! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...