Gå til innhold

dagmamma

Anbefalte innlegg

Gjest dobbelx
Skrevet

Heisann.

I mangel på barnehageplass må jeg prøve å finne dagmamma til jenta mi fra høsten. Da er hun 1 år. Jeg har fått anbefalt ei dagmamma som kan være aktuell, og vi skal treffes en dag for å se hvordan det fungerer..

Har noen tips om hva jeg bør spørre om og se etter?? Hvordan finner jeg ut om hun kan være aktuell, til å stole på og god med jenta mi..?

Setter stor pris på tips:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i samme situasjon, og hittil har jeg stort sett tenkt å følge magefølelsen.

At damen har et barnesikkert hjem er også viktig. Dessuten må man jo ringe til referansene hennes og høre med dem hvordan hun er med deres barn.

Skrevet

Spør hvor mye de pleier å være ute. Naboen min er dagmamma og e er aldri ute, selv ikke nå når det har vært kjempefint vær!

Skrevet

at dere er enige om de tingene du mener er viktige er vesentlig, spesielt med tanke på oppdragelse - straff/oppmuntring osv, mat - hva er jamat og neimat, klær - for mye eller for lite, kommunikasjon - ikke bare snakke deg etter munnen liksom men mener noe selv, Lek - hva stimulerer i den alderen osv. mye inne/ute..

Kort sagt at du finner en som erstatter deg - en du føler deg 100% trygg på å overlate barnet ditt til...

Dessuten vet jeg om flere som har levert barnet på "prøve" mens de filmet det hele - spesielt rett etter alle de filmklippene om "nanny from hell" på tv...

Lykke til..

Skrevet

Finn en dagmamma som gir deg en god følelse. Og som du tør stole på. Ta med deg barnet hjem til dagmamman. Bare må føle seg vel i dagmammas selskap. Stil spørsmål. Som har du, eller tenker du ha andre barn ? Røyke du ? Husdyr? Hvor mye tenker hun å være ute? Rutiner? Erfaring med barn ? Hvorfor ønske hun å være dagmamma? osv. Referanser. Uansett hvor mange referanser du sjekker opp, så er det ikke sikkert at dem har opservert henne alene med barn. Så vær kritisk med valget . Bruk god tid på å finne den rette . Avtal pris. Ferier , m eller uten betalling. Hva med sykdom og betallingen? Når skal barnet leveres og hentes ? osv. Skriftlig kontrakt. Hvit dagmamma?.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

For meg var det veldig viktig at jeg viste hvem det var, eller kjente noen som viste hvem dagmammaen var. Magefølsen er også viktig.

Ellers så er det ikke så mange " krav" man kan stille men ønsker kan du ha :)

Gjest gjest1
Skrevet

Du bør la barnet være der noen ganger før du bestemmer deg. Jeg ville også diskutert hvilke holdninger hun har til barneoppdragelse, men da må du ikke putte ordene i munnen hennes, men bare spørre hvordan hun reagerer dersom ditt og datt skjer...

Du må også spørre hvilke rutiner hun har tenkt å ha? Utetid, mat (jeg var dagmamma, og da laget jeg middag også uten å ta ekstra betaling)

Kjenner hun andre dagmammaer eller hjemmeværende slik at hun har en slags kollega og slipper gå alene med barna? Det er en fordel, men ikke et must.

Min hverdag som dagmamma var slik: barna kom ca kl 07.30. Da hadde de matpakke med dersom de ikke hadde spist hjemme.

En annen dagmamma kom hjem til meg med sine to dagbarn, og vi drakk kaffe mens barna fikk leke.

Kl. 10.30 gikk vi ut, og cirka kl. 12 var det hviletid for de barna som trengte det. Etter utetiden, gikk hun andre dagmammaen hjem til seg.

De som ikke ville sove, leste jeg for - jeg hadde bare to, pluss mitt eget barn. Aldersmessig gikk det bra, to jenter på 2,5 og 3 år og mitt barn på 1,5 år.

Etter hvilen, var det tid for maling, plastelina, trolldeig osv.

Og etter det laget jeg middag.

Jeg hadde bare tenkt å ha ett dagbarn, men en slektning av meg spurte om jeg ikke også kunne ha hans datter og det var greit, siden de jentene var såpass jevngamle.

Jeg er veldig glad for at jeg hadde en "kollega" som jeg møtte daglig sammen med hennes barn, for å ha voksenkontakt. Da var barna våkne og lekte med sitt.

Skulle jeg selv ansatt en dagmamma, ville jeg spurt hvilke holdninger hun har til barneoppdragelse, og skrevet ned konkrete eksempler. Du kjenner ditt barn best, så du har sikkert nok av eksempler å skrive opp, men ikke still ledende spørsmål. De fleste vet at de skal svare nei om du spør om de slår ett barn.

Det er også viktig å vite hva dagmammaen vil si til et barn. Har hun holdningen at "du er dum som ikke klarer å søle" eller har hun den holdningen at "ikke søl, noen må tørke opp etter deg, eller så må du gjøre det selv neste gang"

Å stemple et barn for dum, pga uønsket oppførsel, kan skade barnet for livet, emosjonelt og psykisk.

Mye å tenke på, men en dagmamma må finne seg i et lite intervju.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...