Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var og henter to nydelige exotic katter igår, 13 uker gamle.

Er litt urolig for de vil ikke spise, og drikker nesten ikke noe heller.

Har royal canin kattungemat som står fremme, men de har ikke rørt det...

De spiste gott før de kom til oss.

Satte frem litt tunfisk istad som den ene spiste bittelitt av.

Ska gå o kjøpe kattemelk nå.

Noen som har noe tips til meg?, blir så urolig..

Virker som de trives her hos oss for de er veldig kosesyke og springer etter oss overallt.

Kanskje de bare ikke vil spise for de savner mamma eller noe sånt..

Veldig takksam for tips!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sitter nå og spiser havregrynsgrøt så kom hun ene og slikket på det...

Merkelig..

Skrevet

Gi de tid, de er fortsatt veldig nye hos deg, og det er mange nye inntrykk å ta inn for en liten kropp :)

Skrevet

Ja, men når de er så små...

Trenger vel litt å spise hvertfall.

Hvor lenge kan jeg vente tills jeg må bli urolig?

Gjest Elfrida
Skrevet

Spør oppdretteren hva de har fått å spise der, og prøv å tilby det samme foret. Det kan hende de ikke skjønner at det er mat, hvis de bare er vant til en helt annen type.

Skrevet

Ja vi har gett dem det samme..

Men nå har vi kjøpt kattemelk o blandet med tørrfor,

og det spiste dem litt av! :):)

Skrevet

Vi fikk en katt på søndag som var ti måneder gammel, en del eldre enn din katt da men. Katten vår har ikke spist noe særlig før i dag... vi var også bekymret men i dyrebutikken sa de att dette var vanelig. De nevnte også noe om at katter kunne være veldig teretorielle ovenfor matskålene sine og at de helst ikke ville vise hvor de spiste til andre. De mente altså at katten ikke ville vise oss at det var fra matskålene han hentet maten fra(og at det var derfor han ikke spiste) fordi han ikke stolte skikkelig på oss enda. Er ikke sikker på hva jeg mener om dette men jeg tenkte jeg skulle viderebringe informasjonen i allel fall

Skrevet
Var og henter to nydelige exotic katter igår, 13 uker gamle.

Er litt urolig for de vil ikke spise, og drikker nesten ikke noe heller.

Har royal canin kattungemat som står fremme, men de har ikke rørt det...

De spiste gott før de kom til oss.

Satte frem litt tunfisk istad som den ene spiste bittelitt av.

Ska gå o kjøpe kattemelk nå.

Noen som har noe tips til meg?, blir så urolig..

Virker som de trives her hos oss for de er veldig kosesyke og springer etter oss overallt.

Kanskje de bare ikke vil spise for de savner mamma eller noe sånt..

Veldig takksam for tips!!

Jeg kjenner meg veldig igjen i bekymringen din her! Jeg fikk meg også to kattunger for noen år siden, og var veldig nervøs for at de ikke spiste nok. I tillegg syntes jeg ikke de vokste nok den første tida. Men som du kommer til å oppdage så vokser kattunger i rykk og napp, ene uka vokste de ingenting, neste uka var det som jeg kunne se at de hadde vokst fra dag til dag.

Du har en tid foran deg med mye glede, men også mye bekymringer. Særlig kattungetida er jo slik, siden de jo er så skjøre: de er mer utsatt for sykdommer, de kan ha medfødte sykdommer som ikke er oppdaget enda, de kan ramle ned og slå seg/bli tråkket på av et menneske osv. Og så er man alltid spent på hvordan de skal utvikle seg når det gjelder personligheten deres. For man vet aldri hvordan en kattunge blir som voksen.

Jeg ble vel trygg på at kattene mine var friske og harmoniske da de var rundt et år gamle. Da var de blitt mer modne og ikke skjønner selv hva som kan være farlig (men alt som kunne være farlig for dem ble selvsagt fjernet i leiligheten). Men som små blir de jo så ville i leken at de ikke skjønner hva som kan være farlig. Nå har de sine daglige rutiner som jeg kjenner til, så hvis jeg ikke finner dem, så vet jeg hvor jeg skal lete etter dem.

Gi dem litt tid på å bli kjent i det nye hjemmet sitt, så skal du se de begynner å spise masse. De er jo heldige som er to stk (de er vel søsken?), da kan de jo føle seg litt tryggere i det nye skumle hjemmet. Og så vil jeg faktisk råde deg til å ikke prøve å gi dem altfor mye annet enn av mat heller. Det er grait å vekke apetitten med litt kattemelk. Men ikke la dem drikke seg mette på melka, for den er jo ikke like næringsrik som et fullkostfor.

Lykke til og kos deg med kattungene. Men gled deg til de bli voksne, da kan man liksom senke skulderne og slippe å bekymre seg like mye som man tross alt gjør når de er så små som de er nå :)

Skrevet

Hvis de begynner å bli slappe kan du bli bekymret. Du kan ta takl i skinnet og dra det ut, og se om det "trekker seg tilbake" ganske snart. Jeg hadde en kattunge som ble dehydrert en gang. Da "sto" skinnet dit det var dratt ut og gikk kjempesaaakte tilbake (dyrlegen som sjekket).

Men det er helt vanlig at det er litt mange nye inntrykk i et nytt hjem, på en gang, og da har man ikke tid til å drive å spise..

Skrevet
Hvis de begynner å bli slappe kan du bli bekymret. Du kan ta takl i skinnet og dra det ut, og se om det "trekker seg tilbake" ganske snart. Jeg hadde en kattunge som ble dehydrert en gang. Da "sto" skinnet dit det var dratt ut og gikk kjempesaaakte tilbake (dyrlegen som sjekket).

Men det er helt vanlig at det er litt mange nye inntrykk i et nytt hjem, på en gang, og da har man ikke tid til å drive å spise..

Ja, hvis de ikke drikker må du tvangsfore dem med en doseringssprøyte i munnen deres. Dette er jo viktig så de ikke blir så tørre i munnen at de ikke orker å spise

Skrevet
Ja, hvis de ikke drikker må du tvangsfore dem med en doseringssprøyte i munnen deres. Dette er jo viktig så de ikke blir så tørre i munnen at de ikke orker å spise

jada det er ikke bra nei....!

Skrevet

Vi fikk en liten pus litt vel tidlig en gang.

Da var løsningen å gi en skål med morsmelkerstatning en-to ganger om dagen.. Samt tørrfôr blandet med litt vann. Mye bekymringer med disse søte små. Men en sulten og frisk pus, vil alltid spise når den føler seg trygg og har det bra.

:)

Gi dem litt tid. Og følg med på at de får nok væske. Kanskje du kan prøve litt våtfôr.. Pleier å være mer populært enn tørrfôr. Men pass på slik at du ikke gir de dårlige vaner. Min pus ville nesten ikke ha noe annet en stund.. *kremt*

Men som sagt.. Når de blir sulten, spiser de det meste. Så lenge alt annet er "rett".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...