Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kamerat av meg ble far her på søndag, problemet er de skjedde tre månder for tidligt. Så nå lurer jeg på hvordan jeg skal forholde meg til hele denne situvasjonen.

Hva er protokollen rundt slike situvasjoner?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Et barn et et barn. Du kan vel gratulere foreldrene, og støtte dem om det eventuelt blir noen komplikasjoner.

Gjest Embla s
Skrevet

Skjønner ikke helt hva du spør om? Mener du hvordan du skal forholde deg ovenfor foreldrene? Du kan vel gratulere som normalt og angående besøk, kan du jo føle deg fram og gjøre det klart at du gjerne kommer på besøk når det passer dem.

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

De har fått et barn, da er det vanlig å gratulere de som er blitt foreldre!

Kjære deg, jeg fikk selv et fortidligfødt barn. Han kom 3 mnd. før tiden, og det værste jeg visste var folk som trodde at ....ja, det du lurer på!

Sønnen min veide 375 gram ved fødtselen og var 30 cm. lang - i dag 15 år etter er han 176 cm og bruker 44 i sko! Han er faktisk større enn sine gjevnaldrende.

så det! ;) og alt gikk bra - han er som alle andre

Han er faktisk høyere enn sine gjevngamle, tross den lave fødtselsvekten

om det var tøft den tiden det stod på som værst - JA, selvsagt var det vel det

Endret av Miloine
Skrevet

Spring ut og kjøp babytøy i prematurstørrelse. Eller strikk et par bittebittesmå sokker. :-) Sønnen min ble født to måneder før tiden og vi satte veldig pris på de ørsmå plaggene vi fikk.

Ellers så er det jo slik at det å få et prematurt barn blir en unntakstilstand for hele familien. Minst en av foreldrene er på sykehuset konstant, og man blir ekstremt lei og sliten etterhvert. Så praktiske ting som kan gjøre hverdagen enklere er fantastiske gaver å få. Alt fra hjemmebakt brød til barnevvakting.

Er det nære venner ville jeg tatt med en picnic-kurv på sykehuset en soldag og spist lunsj sammen med dem i parken utenfor. Det blir nok sykehusmat etterhvert.

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Du skal si: Gratulerer med barnet

Det er det mest naturlige når noen får et BARN!!

:babysmokk:

Endret av Miloine
Skrevet
nok at det går bra som regel

Skulle si at det går bra som regel, hvis legen og pleierne er oppservange.

Skrevet

Det du sier er jo selvfølgelig, gratulerer med barnet. Det er et barn fordi om barnet kom for tidlig! Premature barn blir som andre barn, men de kan gjerne bli hyperaktive noe de vokser fra seg :)

Skrevet (endret)
Du skal si:  Gratulerer med barnet

Det er det mest naturlige når noen får et BARN!!

:babysmokk:

Ja, de er de og de har de blitt. Men jeg ser at jeg ikke var spesifik nok når jeg skrev den første posten. De jeg lurerte på at gjøre/ikke gjøre ting rundt premature barn.

Endret av talin
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva du spør om. Om det er spesielle ting du skal gjøre/ikke gjøre når du er i kontakt med barnet?

I så fall: Jeg hadde passet på (som med alle spedbarn, men nok ekstra viktig for premature) å ha helt rene hender, ikke vært i nærkontakt med barnet om jeg var forkjølet eller syk, passet på at jeg hadde rene klær om jeg skulle holde det (ikke noe som jeg hadde hatt på meg mens jeg røkte e.l.) Rett og slett passet ekstra nøye på hygiene.

Skrevet
Jeg forstår ikke helt hva du spør om. Om det er spesielle ting du skal gjøre/ikke gjøre når du er i kontakt med barnet?

Jeg tenkte da mere på foreldrene. Barnet kommer jeg bare til å se på. I vert fall de neste seks måndene.

Skrevet

Jeg syns du skal gratulere med den lille og spørre hvordan babyen har det. Det viktigste i en slik situasjon er jo å vise at man bryr seg om den lille familien. Det kan hende de har veldig behov for å snakke om bekymringene sine, eventuelt at de ikke ønsker å snakke i det hele tatt. Du må rett og slett føle deg litt frem.

Skrevet

enig med den som sa at du kunne kjøpe prematur tøy. vi fikk 4 uker for tidlig og hadde bare alt for store klær. fikk to prematurdresser, og de ble vi sååå glad for. hyggelig å ha noe som passer barnet. ellers skal du selvsagt støtte opp om dem om det skulle bli komplikasjoner. ellers også foressten for det er svært psykisk tøft å få et barn for tidlig, selv bare 4 uker slik vi fikk. tror ikke folk tenkte på det som for tidlig, men barnet var ikke modent, spiste ikke, gikk ikke opp i vekt etc. det hele var veldig tøft. besøk familien på sykehuset om de ønsker det, men pass på å gjør det på familiens premisser. trenger de noen å prate med så lytt. trenger de å få litt "normalt" inn i hverdagen sin så ta de med på kafe eller noe. jeg husker jeg og en venninne gikk fra sykehuset til et kjøpesenter for en time eller to, og så at livet gikk videre selv utenfor sykehusveggene. vi kikket litt i butikker og kjøpte oss en kaffe. ikke mye, men godt for en sliten sjel som har opplevd å få et fortidlig født barn....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...