Gjest Gjest Skrevet 24. april 2006 #1 Skrevet 24. april 2006 Hei! Skriver oppg på høgskolen og i den forbindelse skal jeg ha et par sider om munch og modernismen. Mest nærliggende å ta utgamgspunkt i sult. Kunst er langt fra mitt fag, så derfor håper jeg noen kan hjelpe meg litt her... Hvor finner jeg en tolkning av dette maleriet, gjerne hvor det linkes til modernismen? Eller om noen av dere der ute har noen tips
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2006 #2 Skrevet 24. april 2006 He, he - her skjer det litt av hvert i topplokket ... Selvfølgelig SKRIK!!! (Jeg jobber med Sult om dagen og se....)
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2006 #3 Skrevet 24. april 2006 Jeg ville nok lånt en bok på nettet og søkt litt på nettet. Skjønte at du mente Skrik Men sult er jo fra samme tidepoke, og det er to store norske kunstnere som har laget hvert sitt verk her. Munch var innenfor retningen ekspresjonisme, du kjenner jo ordet expression på engelsk/fransk. Dvs uttrykk av følelser, sterke følelser. Noen ganger synes jeg det nesten gjør vondt å se på Munchs bilder siden de uttrykker så mange sterke følelser. Særlig fargebruken er jo spesiell i munchs bilder. I oppgaven ville jeg sett ekspresjonismen opp mot andre stilretninger innen modernismen, feks impresjonismen (som hovedsakelig var litt tidligere) og kubismen, fotografiets inntog osv. Jeg tror jo jeg ville analysert et annet av munchs bilder. Feks Sjalusi eller angst. Og så synes jeg døden i sykeværelset er veldig utrykksfullt med menneskenes forskj reaksjoner. Det står forøvrig mye om munch og bildene hans på nette, bla på munch museets sider Og selv om skrik jo er stjålet, så kan du jo gå og se versjonen som henger på nasjonalgalleriet
Gjest gjest1 Skrevet 24. april 2006 #4 Skrevet 24. april 2006 Ironisk, munch og sult! hoho tog du an!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå