Gå til innhold

Er det lov å ta betalt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At vann skal betales ;)

Det jeg lurer på er om dette er lov?

Skrevet

Nope!

Enligt husleieloven er det kun lov å ta betalt for strøm og kreve depositum foruten husleie.

Gjest Gjest_jane how_*
Skrevet

Mener det ikke er lov å ta betalt for noen kommunale avgifter (vann, søppel, kloakk...), dette skal være inkludert i husleia. De mener ikke varmtvann da?

Skrevet

Nei, det er vann kloakk og målerleie.

Skrevet
Utover husleiekontrakt?

Hva mener du? dette er første gang jeg hører.Og hva lyder summen på?

Skrevet

Er en del kommuner som har vannmåler sånn at man betaler etter forbruket - er kanskje dette de tenker på, at dere må betale for deres del siden de har måling på forbruket.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
Hva mener du? dette er første gang jeg hører.Og hva lyder summen på?

Hmm..hva jeg mener? Skjønner ikke helt hva det er du lurer på?

Summen er egentlig ganske uvesentlig.

Skrevet
Er en del kommuner som har vannmåler sånn at man betaler etter forbruket - er kanskje dette de tenker på, at dere må betale for deres del siden de har måling på forbruket.

Ja, det stemmer, men fortsatt- er det lov å kreve dette av leieboer?

Gjest gjest1
Skrevet

Vi måtte betale for varmtvatn i leiligheten vår før i alle fall...

Skrevet
Vi måtte betale for varmtvatn i leiligheten vår før i alle fall...

men, varmtvann, går ikke det på strømmen? Altså, er det da ikke selve oppvarmingen av vannet man da betaler for, ikke mengden vann?

Gjest gjest1
Skrevet
men, varmtvann, går ikke det på strømmen? Altså, er det da ikke selve oppvarmingen av vannet man da betaler for, ikke mengden vann?

Vi hadde varmtvannsbeholdaren på eiga rekning...

Skrevet

Partene kan i utgangspunktet fritt avtale husleiens størrelse, men det kan ikke avtales en urimelig leie. Se Husleiereguleringsloven. Husleien skal fastsettes til ett beløp. Det vil si at f. eks. kommunale avgifter, utgifter til trappevask, kabel-TV osv. skal være innbakt i leien. Som tillegg til leien kan det bare kreves dekning for utleierens reelle utgifter til elektrisitet og brensel.

Skrevet
Nei, det er vann kloakk og målerleie.

Har leietaker egen vannmåler i leiligheten? leie av måler er iallefall ikke mange kr. her vi bor er det 160 kr året.

om det er lov? Tja, jeg vet sannelig ikke. kloakken går på komunale regninger huseier får 2 g pr år,men slike ting skal da være innbakt i leien. Som utleier tar man med utgifter som også dekker komunale utgifter som eiendomsskatt,vann,kloakk osv.

Skrevet
Ja, det stemmer, men fortsatt- er det lov å kreve dette av leieboer?

Jeg kan ikke jussen her, men kan ikke se at det ikke skal være lov å kreve ekstra for vannforbruk iht. vannmåler. Blir vel i grunnen det samme som med strøm, og det er det jo lov å ta betalt for i tillegg til husleie.

Gjest gjest1
Skrevet (endret)
Jeg kan ikke jussen her, men kan ikke se at det ikke skal være lov å kreve ekstra for vannforbruk iht. vannmåler.  Blir vel i grunnen det samme som med strøm, og det er det jo lov å ta betalt for i tillegg til husleie.

Jeg kan ikke se at det skal være noen forskjell på vann og strøm så lenge en har vannmåler. Mange steder er kloakkavgiften gradert etter vannforbruk, og dermed bør den også kunne deles tilsvarende, og dermed trekkes ut fra husleia.

Det er jo i praksis det som skjer.

Endret av Lynx Lynx
Skrevet
Jeg kan ikke se at det skal være noen forskjell på vann og strøm så lenge en har vannmåler. Mange steder er kloakkavgiften gradert etter vannforbruk, og dermed bør den også kunne deles tilsvarende, og dermed trekkes ut fra husleia.

Det er jo i praksis det som skjer.

At man automatisk deler vannutgiften? Hva med det huset har en måler. utleier bor i hovedetasje med kone og tre barn. han leier ut sokkel der leietaker er borte hele dagen og borte i helgene. Skal man dele vannavg? vann er nok ikke det dyreste på regningen...men jeg skjønner ikke folk som gidder å dele opp et leieforhold i div ting. Det går vel an å sette en sum og der er alt innbakt.

Skrevet

Har funnet ut av det nå. Det er IKKE lov å ta betalt for vann dvs kommunale avgifter utover husleia. Det eneste en leiegiver kan ta betalt for foruten husleia er strøm og kreve depositum, men da må dette være avtalt.

Vann og andre utgifter må ev bakes inn i leia- kan ikke kreves i tilegg.Uansett om det er egen vannmåler eller ikke.

Skrevet
Har funnet ut av det nå. Det er IKKE lov å ta betalt for vann dvs kommunale avgifter utover husleia. Det eneste en leiegiver kan ta betalt for foruten husleia er strøm og kreve depositum, men da må dette være avtalt.

Vann og andre utgifter må ev bakes inn i leia- kan ikke kreves i tilegg.Uansett om det er egen vannmåler eller ikke.

Har du link?

Skal ikke si at det ikke stemmer, men høres bare så innmari dumt ut at det er ulovlig å synliggjøre betaling av et målt forbruk, mens det er helt ok å skjule et stipulert forbruk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...