Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du er flink og sparer, hvordan gjør du det?

Forhåpentligvis får jeg meg jobb etter endte studier snart og er i en situasjon der jeg har mulihet til å spare deler av inntekten. Jeg lurer på hva dere ville ha gjort. Er det best å betale ned studielånet så fort som mulig? Jeg bor billig og veldig bra og kommer ikke til å kjøpe leilighet for å bo i selv med det første ihvertfall.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville begynt med å spare meg opp en buffer tilsvarende et par-tre månedslønner. Deretter kan du eventuelt betale ned studielånet raskere. Men hvis du VET at du skal kjøpe deg egen bolig en gang i fremtiden, ville jeg heller spart i BSU, rett og slett fordi skattefordlene er så bra og renten gjerne høyere enn vanlig bankkonto.

Selv legger jeg 10% til side med én gang jeg får lønn. Det er ren rutine, slik at jeg slipper å tenke på hva jeg kunne brukt de pengene til. Dersom du har fast jobb og fast lønn, kan du jo bare lage en spareavtale slik at pengene trekkes til en sparekonto samme dag som du blir betalt. Det er alltid lettere å spare penger du ikke "ser".

Selv er jeg selvstendig næringdrivende, så jeg ordner dette selv hver gang det kommer penger inn. Jeg legger også til side 10% til feriepenger på en egen konto.

Skrevet

Jeg har fast trekk fra lønnskontoen min til en sparekonto. De pengene merker jeg aldri, men de begynner å vokse. Så når det begynner å bli mye kan jeg kjøpe noe jeg trenger eller sette de inn i boliglånet.

Funker fint. :)

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg har også faste trekk; en sum til en "krisekonto/sparekonto" og en sum til "regningskonto". Utover dette sparer jeg ved å betale ned på lån. Tidligere sparte jeg en liten sum hver mnd i tre ulike fond. Jeg sluttet å sette inn jevnlige beløp, men har dette som en buffer. Har egentlig tenkt å begynne å sette inn litt i fondene igjen men syns på en måte det er dumt å spare i fond så lenge jeg har lån. Har mer tro på å betale ned på lån.

Skrevet

Jeg tenkte mer på hva dere gjør med sparepengene, ikke hvor mye av lønningen som spares. Er fond bra, ta opp lån til leilighet som du leier ut? Jeg har bare studielån, er det lurt å betale det ned med en gang? Eller er gode gamle banken best?

Skrevet
Jeg tenkte mer på hva dere gjør med sparepengene, ikke hvor mye av lønningen som spares.

Les igjennom innleggene en gang til, så ser du at du har fått svar på det.

Skrevet

Har spart på BSU, men har nå nådd maksgrensen. Sparer nå ved å betale ned boliglånet fortere enn nødvendig. Jeg ville prioritert BSU-sparing først iallfall!

Har også en liten buffer stående på en egen konto. Fører over litt penger til denne hver måned, avhengig av hvor mye jeg har til overs.

Skrevet (endret)
Jeg tenkte mer på hva dere gjør med sparepengene, ikke hvor mye av lønningen som spares. Er fond bra, ta opp lån til leilighet som du leier ut? Jeg har bare studielån, er det lurt å betale det ned med en gang? Eller er gode gamle banken best?

Sett opp et enkelt regnestykke. Begynn med å kartlegge de alternativene som finnes for sparing/investering; f.eks kjøp av bolig, investering i fond og tilbakebetaling av studielån. Finn deretter ut hvor mye av lønnen din du kan avse hver måned - summen X.

Ring Lånekassen og hør hvor mye du sparer i renter ved å betale ned X kroner i måneden istedenfor den summen Lånekassen regner ut at du MÅ betale...

Ring banken din og forhør deg om hva de vil anbefale deg av fond. Ut ifra tall for fjorårets vekst i de aktuelle fondene, kan du gjøre et raskt overslag over hvor stor inntjening du vil ha over en periode. (Det er jo alltid en viss usikkerhet forbundet med fond, nettopp fordi man aldri kan forutsi et fonds vekst. Men ved å holde seg til de mest sikre fondene, der veksten dessverre også generelt er mindre, unngår man de store sjokkene.....)

Mens du snakker med banken din kan du også forhøre deg om mulighetene for et boliglån med utgangspunkt i summen X pluss dagens husleie. Skaff deg info om de ulike formene for boliglån og hva de ulike vil gi deg i faste avdrag og renter hver måned. Vurder renter og faste utgifter forbundet med ny bolig opp mot den summen du betaler i leie i dag...

Jeg vil tro at å plassere pengene i banken er den dårligste løsningen (bortesett fra BSU da, selvfølgelig...).

Lykke til...

Endret av Prinsesse på erten
Skrevet

Jeg betaler 1000,- ekstra inn på det ene lånet mitt hver mnd.

Skrevet

Jeg prioriterer BSU først pga skattefordeler og med tanke på når vi skal bytte bolig. Det neste vi prioriterer å betale fortest mulig ned er billån, pga høyest rente.

Studielån er det billigste og mest gunstige lånet, så det prioriterer vi ikke foreløpig mens vi er i etableringfasen ennå.

Hadde jeg vært i dine sko, så hadde jeg begynt å spare BSU og resten av sparepengene ville jeg hatt på en sparekonto for egenkapital for fremtidig boligkjøp. Husk at det "lønner seg" å ha litt lån, med tanke på skatt, du får tilbake 28% av rentene du betaler, pluss at du slipper formueskatt på pengene du sparer.

Skrevet

Jeg vil tro at å plassere pengene i banken er den dårligste løsningen (bortesett fra BSU da, selvfølgelig...).

Lykke til...

Takk :) Jeg hadde en liten anelse om at gammeldags høyrentekonto ikke akkurat er det mest lønnsomme for tiden.

Jeg er klar over BSU og har litt penger der allerede, men man kan vel spare kun 15 000 i året eller noe sånt. Planen min er å spare intensivt et par år, og da vil jeg ha mest mulig ut av innsatsen, altså mest mulig skattefradrag og høyest avkastning.

Egentlig er jeg litt i tvil om hvor mye man kan stole på banken når det gjelder investeringsråd (ikke lån), jeg har inntrykk at mange banker forsøker å selge egne produkter framfor å gi kunden de beste rådene.

Skrevet
Takk :) Jeg hadde en liten anelse om at gammeldags høyrentekonto ikke akkurat er det mest lønnsomme for tiden.

Jeg er klar over BSU og har litt penger der allerede, men man kan vel spare kun 15 000 i året eller noe sånt. Planen min er å spare intensivt et par år, og da vil jeg ha mest mulig ut av innsatsen, altså mest mulig skattefradrag og høyest avkastning.

Egentlig er jeg litt i tvil om hvor mye man kan stole på banken når det gjelder investeringsråd (ikke lån), jeg har inntrykk at mange banker forsøker å selge egne produkter framfor å gi kunden de beste rådene.

Du vil jo få et ganske godt inntrykk av fondet ved å sammenlike veksten med andre tilsvarende fond. Ta en kikk i Dagens Næringsliv.

Skrevet

Jeg legger ikke stort mer enn 1500 på sparekontoen hver måned, jeg valgte istedet å ta 10 års nedbetalingstid på leiligheten jeg kjøpte, så jeg sparer på denne måten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...