Gå til innhold

Bryllupsgave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er invitert i bryllup, og er veldig usikker på hvor dyr gave det er vanlig å gi. Jeg var en stund veldig god venn av brudgommen, men vi mistet kontakten da jeg flyttet utenlands. Jeg møtte dem igjen på en fest (er god veninne av brudens forlover), og har sett en del til bruden i det siste, men bare møtt på ham 2 ganger siden. Ble ganske overasket (men selvfølglig glad) da jeg fikk invitasjonen. De ønsker seg bl.a. servise og penger til TV eller vaskemaksin.

Jeg lurer veldig på hva som er "forventet" gavestørelse. Jeg har jobb, men har ganske lite penger akkurat nå (byttet jobb og går en måned uten lønn). Det går med 300-400,- på utdrikninglaget (inkludert alkohol til alle). Hvor mye bruker dere på bryllupsgaver? Har aldri vært i bryllup før, så har ingen følelse av hva som er "riktig".

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Ville nok ha brukt ca 400-500 kr

Skrevet

Det kommer jo litt an på om du kjøper gave alene, eller om dere er flere som slår dere sammen om gaven. Vi var flere par i en vennegjeng, som ga for ca 300-400 pr.pers. sist jeg var i bryllup. (Det så jo litt penere ut når vi ga mye sammen enn hvis alle skulle gitt tre vinglass pr. par...)

Skrevet

til svigerbror gav vi jeg og sambo for 2000 kr-

til ei kusine som jeg har hatt lite kontakt med gav vi gave for 200 kr (var tre somg av sammen..totalt 600 kr.. og gaven var verdt det dobbelte.. )

Skrevet

Til venner gir vi gaver for 5-600 kr. Vennegaver vi fikk til bryllupet var vel fra 3-400 kr til ca 1000.

Må si at det var noe jeg brydde meg utrolig lite om, hvor mye vi fikk fra de enkelte. Folk har forskjellig økonomi og vaner i forhold til slikt.

Skrevet

Hør om det ikke er noen flere venner du kan gå sammen med å handle...

Vi har en sånn uskreven reglel om at vi går mange sammen når vi er mange som skal, og da spytter vi inn ca 300,- pr pers (ikke pr par)...

Det koster endel å gå i bryllup - er ikke bare gaven som koster.. En skal stelle seg kanskje hos frisør, ha klær, i utdrikningslag, komme seg til og fra festen osv.

Skrevet

Jeg ville gått på 500,- siden dere ikke har så god kontakt.

Skrevet

Jeg synes også at 4-500 er ok siden dere ikke har så god kontakt.

Skrevet

Er det lov å "kuppe" tråden og spørre hvor mye dere forventer i gave fra deres foreldre??

Er det smålig av meg hvis jeg hever øyenbrynene over at foreldregaven fra den ene siden var under 1000 kroner??

Skrevet
Er det lov å "kuppe" tråden og spørre hvor mye dere forventer i gave fra deres foreldre??

Er det smålig av meg hvis jeg hever øyenbrynene over at foreldregaven fra den ene siden var under 1000 kroner??

Synes ikke noe om å drive å forvente dyr gave fra foreldrene! Vi arrangerer alt selv og betaler for bryllupet selv... hva våre foreldre gir oss vil vi bli glade for uansett! Mamma skal bake bryllupskaken, hun gikk på kurs i kakedekorering for oss, så mer enn det forventer vi ikke i presang. Vi sparer minst 2000 kr på kake og til gjengjeld får vi en bryllupskake verdt 3000 kr!

Skrevet

Ja, litt ;)

Skrevet

Ja, det er litt smålig. Det er jo ikke gavene som er viktigst, men at de stiller opp.

Skrevet
Ja, litt smålig er det nok.

Selv om man gifter seg og synes det er innmari stas selv, synes jeg ikke man kan "forvente" ting- som at alle er kjempeglad for å bli bedt, gir sånn og sånn gave, prioriterer bryllupet framfor andre ting etc.

Det er nok vanlig å gi større gaver til barna, men såfremt det ikke er gjort for å såre dere, synes jeg ikke du har noen rett til å klage. Kan hende de har dårlig råd?

Vi hadde ikke bryllup. Stakk av med forlovere, og annonserte det for familiene våre på et senere tidspunkt. Føler at det er "inget selskap, ingen presang" her, og siden det er hans familie har jeg vondt for å spørre. Nei, de har ikke dårlig råd. Fra min familie har vi fått ganske mange og store gaver. Virker som om mannen min synes det er litt pinlig, særlig overfor foreldrene mine. Han har vært gift før også. Det gjør vel ikke saken bedre blant oss "småliginger" :smilejente:

Skrevet

Vi fikk gaver til 99 kroner og gaver til mange tusen, og det var like stas. Folk får gi etter evne og giverglede, men skjønner at det kanskje kan bli litt vanskelig med veldig stor ubalanse mellom foreldregavene. Oppfatter deg ikke som smålig, for det er vel egentlig ikke selve summen som er greia her, men at gaven kanskje er liten som svar på at dere ikke hadde bryllupsfest og at han har vært gift før? Hadde vel kanskje følt at de ikke satte skikkelig pris på min inntreden i familien....

Skrevet
Vi hadde ikke bryllup. Stakk av med forlovere, og annonserte det for familiene våre på et senere tidspunkt. Føler at det er "inget selskap, ingen presang" her, og siden det er hans familie har jeg vondt for å spørre. Nei, de har ikke dårlig råd. Fra min familie har vi fått ganske mange og store gaver. Virker som om mannen min synes det er litt pinlig, særlig overfor foreldrene mine. Han har vært gift før også. Det gjør vel ikke saken bedre blant oss "småliginger" :smilejente:

Må inrømme at når du presenterer det slik, så virker det mye mer forståelig fra deres side. Siden dere valgt å holde bryllupet hemmelig, og ikke ha noen fest, synes jeg heller ikke du kan forvente noe særlig til gaver. Signalet dere gir er at det for dere er selve ekteskapet som er viktig og ikke tradisjonene rundt det (som gavene er en del av). jeg synes heller dere burde være glad for at foreldrene dine vil gi dere så mye, heller enn at hans ikke vil gi mer. Hadde du forventet bursdagsgaver hvis du kom i ettertid og fortalte at du hadde hatt bursdag, men ikke hadde fest?

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet

Jeg synes foreldrene hans fremstår som smålige. Dere har jo spart dem for noen utgifter, og de burde vise å sette pris på at noen ville gifte seg med deres "brukte" sønn :klem: . Men de følte kanskje at de allerede hadde betalt for et bryllup - hans forrige. Jeg synes foreldregaven bør være større enn gavene fra øvrige gjester.

Skrevet

Vi ble overrasket over hvor mye dyrt vi fikk. Enkelte venner/vennepar lå rundt 1500-2000, og det synes jeg er mye. :overrasket: Dette er heller ikke mennesker med spesielt god råd. Andre la vel rundt 500 pr par, tror jeg, muligens litt mindre for single. Det er ikke viktig for meg hvor mye hver enkelt ga, men det er veldig koselig med de gavene som det tydelig ligger omtanke i. Men for all del, vi ble glade for gavekort og annet også, selvsagt. Det skulle bare mangle!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...