Gå til innhold

Aksje, andel, selveier

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Noen som kan forklare forskjellene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp selveier - jeg har det litt ravelt, men det kommer sikkert noen andre inn som kan gi forklaring.

Andel = borettslag.

Skrevet (endret)

Aksje har jeg ingen erfaring med.

Andelsleilighet er kjekt hvis man ikke har råd til de store økonomiske overraskelsene. Lekkasjer, rørleggerarbeider og slikt er som oftest betalt av borettslaget (eller hva man nå bor i) og det er kjekt om man ikke har råd til slike ting. Jeg bodde i borettslag da jeg studerte, fungerte kjempefint.

Selveier er deilig om man har råd til det. Man må betale alt av vedlikehold selv, kommunale utgifter, vann, kabeltv og en del andre ting som ofte er inkludert i husleia i borettslag. Men det er ingen som bestemmer over deg!

Hvis husleia er høy, blir det jo litt som å kaste penger ut av vinduet, men hvis den er lav nok kan det hende det ikke koster mer enn du ellers ville betalt for kommunale avgifter, vann, kabeltv osv.

Endret av Spirito
Skrevet

Selveier er deilig om man har råd til det. Man må betale alt av vedlikehold selv, kommunale utgifter, vann, kabeltv og en del andre ting som ofte er inkludert i husleia i borettslag. Men det er ingen som bestemmer over deg!

Dette stemmer bare delvis. Selveier rekkehus eller leiligheter er somregel organisert i et sameie. Det betales ei husleie som gjerne dekker utvendig vedlikehold, forsikringer, brøyting o.l. Denne kan vel også dekke komunale avgifter, vann/renovasjon osv men det varierer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...