Gå til innhold

Mor bare drikker, hun er ikke full men

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som alltid har vært så flink med barn og jobb! Jobbet alltid overtid, men barna hadde det bra på alle måter! Så ble hun arbeidsledig, og sitter på pub hele dagen. Hun står op om morgenen å lager frokost og matpakke! Unga går på skolen, og hun går på pub etter kl 12. Det er liksom der grensa går for henne! Barna kommer hjem, hun er hjemm med middag og det hel - hun har spist, så barna får middag. Barna går på rommet og gjør lekser, hun ser på leksene, men hun drikker øl i smug!

Huff, er dette bra? Hun passer barna og barna har det bra osv. men dette skjer vær dag! Det er jo ikke bra at hun drikker vær dag, ikke sprit eller vin men øl., hva med utviklingen videre? Barna har det fint, men hva med henne. Det er jo ikke bra at med en gang barna er gått på skolen så åpner hun en øl, og så når kl. er ca. 12 går hun ut, hun blir ikke full, men allikevell!

Hva gjør jeg som venninne? Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk Nigo San, jeg har sagt dette til henne, men hun vil ikke høre! Barna er 13 og 15 år, det glemte jeg å si.

Hun sier at det ikke er noe problem med drikkingen, og at hun snart får jobb å da går det over! Dette har hun sagt i ca. 4 mnd. nå. Huff! Hun har alltid vært så flink, men tror hun ble skuffet over at hun mistet jobben hun var så glad og flink i.

Jeg har sagt jeg er bekymret for at hun drikker, men det hjelper ikke. :tristbla:

Gjest T.S. igjen
Skrevet

Skal jeg nevne det for foreldrene, tror hun egentlig hater seg selv for dette! Hun er jo 32 år da men, allikevell vet jeg hun har et godt forhold til moren sin, som også er en utrolig flink bestemor

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Det første jeg tenker er at det er godt hun har en veninne som bryr seg!

Trives hun med denne tilværelsen (ikke for at jeg egentlig tror det), men vet du som vennine at hun prøver å få seg en jobb!?

Det å drikke hver dag er i seg selv ikke bra, og om dette har pågått i ca. 4 mnd. er det på tide med en "varskulampe"

Det blir jo 4X ca. 30 dager (hver dag i 4 mnd.) som faktisk er utrolig mye! Du sier hun ikke blir full, men hvor mye er det snakk om! Dettte er ikke bra som du sier.

Sier hun at hun ikke er full, eller er det noe du har sett selv.

Hva om hun er småpussa, og/eller full når hun snakker med barna? - sånn til stadighet!

Har selv en på 15 år, og tror nok at han ville ha merket det om jeg drakk daglig! - en 13 åring også for den saks skyld.

Ja, dersom du sier det til henne, at du er bekymret og du sier at HUN bør snakke med evt. moren sin, så se det ann hva hun sier.

Hun er nok som du sier misfornøyd med sin tilværelse, men dette er faktisk ikke noen løsning! (det å gå på pub å drikke)

Skjønner du vil hjelpe, og det forstår jeg med ditt innlegg at du vil gjøre.

Hva med å ta henne med på noe som ikke har noe med alkohol å gjøre - kino, salsakurs, ette ller annet?

Endret av Miloine
Skrevet

Takk for svar.

Jeg har pratet med henne om det, men hun blåser det bare vekk! Jeg merker at når jeg kommer på besøk har hun drukket og som oftest møtes vi på en pub. Jeg tarf alltid en solo eller kaffe mens hun drikker øl. Når jeg spør om barna sier hun at de er hos noen andre eller er på en eller annen aktivitet.

Når jeg nevner jobb, sier hun at hun har søkt men ikke fått svar. Jeg mistenker hene for meg selv at hun ikke prøver, men det kan jeg jo ikke si.

Hun som alltid har vært så flink og pliktoppfyllende. Skjønner ingen ting jeg, annet enn at hun er fryktelig såret. Hun prater om gamlejobben enda.

Gjest Gjest_snuppa_*
Skrevet

La moren være, så lenge unga har det tilfredsstillende er vel det greit nok! Barna får omsorg, så se det ann litt da vel! Hadde sett anderledes på det om barna hadde vært yngre.

Skrevet

Kan hun være deprimert eller på en annen måte fått seg en knekk psykisk? Dersom hun alltid har vært flink og pliktoppfyllende og du nå mistenker henne for å ikke prøve å få seg noen ny jobb, hørtes det litt rart ut...

Gjest Trådstartet
Skrevet
Kan hun være deprimert eller på en annen måte fått seg en knekk psykisk? Dersom hun alltid har vært flink og pliktoppfyllende og du nå mistenker henne for å ikke prøve å få seg noen ny jobb, hørtes det litt rart ut...

Ja, hun fikk en skikkelig knekk! Hun er en pliktoppyllende mor, men hun drikker hver eneste dag. Hun ble kjempedeprimert da hun mistet jobben. Det ble rettsak og greier som hun vant. Hun kunne gå tilbake til jobben iflg. dommeren men det ville hun forståelig nok ikke. Alle de gml. kolegaene støtter henne. Nei, hun vil nok ikke jobbe, hun vil nok men orker ikke. :tristbla:

Skrevet
Har en venninne som alltid har vært så flink med barn og jobb! Jobbet alltid overtid, men barna hadde det bra på alle måter! Så ble hun arbeidsledig, og sitter på pub hele dagen. Hun står op om morgenen å lager frokost og matpakke! Unga går på skolen, og hun går på pub etter kl 12. Det er liksom der grensa går for henne! Barna kommer hjem, hun er hjemm med middag og det hel - hun har spist, så barna får middag. Barna går på rommet og gjør lekser, hun ser på leksene, men hun drikker øl i smug!

Huff, er dette bra? Hun passer barna og barna har det bra osv. men dette skjer vær dag! Det er jo ikke bra at hun drikker vær dag, ikke sprit eller vin men øl., hva med utviklingen videre? Barna har det fint, men hva med henne. Det er jo ikke bra at med en gang barna er gått på skolen så åpner hun en øl, og så når kl. er ca. 12 går hun ut, hun blir ikke full, men allikevell!

Hva gjør jeg som venninne? Noen råd?

om hun drikker i smug, hvordan vet du det da?

i england er det vanlig å treffes på pub,men tror neppe noen har hevet et øyebryn av den grunn.

her i landet er vi litt snåle sånn. Å Guuuud hun går på pub på dagtid.

Hvor mange sitter ikke på bub uten alkohol. Spes på små steder blir sånt lagt merke til.

Hvordan vet du at hun oppholder seg på pub om dagene?

Åpner folk en øl her i landet på dagtid så er det et PROBLEM, hvis ikke så lager vi et.

Skrevet

Det høres ut som om hun trenger profesjonell hjelp til å komme seg ovenpå igjen etter den psykiske knekken. Jeg vet av egen erfaring at når man alltid har vært frisk og "flink" og klart seg bra på egenhånd er det en stor bøyg, men det hjelper! Høres ut som du burde hjelpe henne med å ta kontakt med legen for å få henvisning til psykolog e.l.

Du kan også oppfordre henne til å ringe hjelpetelefonen til Mental Helse Norge eller evt ringe dit selv hvis du trenger å snakke med noen om hva du kan gjøre for henne.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...