Gjest Eleven Skrevet 24. april 2006 #1 Skrevet 24. april 2006 Har en samfunnsfagoppgave som handler om hvilke faktorer som spiller inn for at et ungt menneske blir kriminell. Hva mener dere? Hvilke faktorer mener dere spiller inn? På forhånd takk for alle svar.
Gjest lilletroll Skrevet 24. april 2006 #2 Skrevet 24. april 2006 Den største faktoren er rett og slett tilfeldighet. Hvem som helst kan ende opp som kriminell! (deprimerende, ja jeg vet ) En hovedårsak er allikevel at de mangler den vesentlig impulskontrollen. Den de fleste av oss har, og som stopper oss før vi gjør noe galt.
Gjest camillo Skrevet 24. april 2006 #4 Skrevet 24. april 2006 Dette finnes det veldig mange svar på, både offisielle og uoffisielle. Du bør nok lese pensumet ditt og finne ut hva som står DER, siden argumentene er mange og komplekse.
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2006 #5 Skrevet 24. april 2006 Ikke vet jeg, men jeg vil tro det hjelper å gjøre noe ulovlig
Gjest LoisLane Skrevet 24. april 2006 #6 Skrevet 24. april 2006 Venner har utrolig mye å si. Familiebakgrunn kan også virke inn.
Gjest vega. i.i. Skrevet 24. april 2006 #7 Skrevet 24. april 2006 Jeg vet ikke helt om jeg skal kunne kalle meg selv som en kriminell for 25 år tilbake, selv om jeg røyka hasj, smuglet hasj, solgte amfetamin i parken da jeg ble hekta på amfetamin... Var jeg kriminell, eller var jeg et offer for kriminalitet eller ingen av delene? Barnevernet kunne ikke gjøre noe, for politiet tok ikke kontakt med dem før uka før jeg ble myndig. Skal jeg anmelde polititiet eller bv? Selvsagt er jeg blitt preget av det. Razzia, stadig bli stoppet på gata, bilde av meg på alle tollsteder. Jeg var bare en ungdom. Hvis noen vil kalle meg en kriminell ungdom, så bare vær så snille å gjøre det, men jeg synes det var andre deler av samfunnet som var mer kriminelle enn meg.
Abr@xas Skrevet 25. april 2006 #8 Skrevet 25. april 2006 Miljø, hvilke venner man omgås, hva slags oppvekst man har, familiesituasjon, flere faktorer spiller inn her, og også hvor lett man påvirkes av disse tingene. Det er ikke dermed sagt man blir kriminell selv om "alt skulle ligge til rette for det", samtidig som en som ikke har tilsynelatende forhold rundt seg som kan føre til slikt, faktisk blir kriminell. Ingen fasitsvar, med andre ord - fordi folk er forskjellige og påvirkes av ulike ting.
Gjest Gjesta Skrevet 25. april 2006 #10 Skrevet 25. april 2006 Miljø, foreldre, sosial status, ADHD, mobbing, personlighet osv... Vanskelig å gi et svar på dette.
Gjest gjest1 Skrevet 25. april 2006 #11 Skrevet 25. april 2006 Det kan være dårlige oppvekstvilkår, men trenger ikke være med i bildet i det hele tatt. Ungdom fra de "fineste" familier kan bli kriminell. Men hva mener trådstarter med kriminell? Er det en stoffavhengig? Er det en vinningsforbryter? En voldsmann/kvinne? En mordtiltalt? En butikktyv? En som sniker på t-banen? Osv... Ungdommer som grupperer seg, i s.k. gjenger, blir utsatt for sterkt gruppepress. De kan også bli utsatt for trusler dersom de vil dra seg ut. Jeg har vært ungdom selv, og vanket i mange f.skj. miljøer, og der opplevde jeg at sosial status ikke hadde noen betydning. Personlighet og evt. stoffavhengighet er en sterk faktor. De fleste har klart seg, både sosialt og yrkesmessig, men mange døde av forskjellige grunner, drap, men som regel overdoser. Jeg tror sterk eventyrlyst kan bidra til at folk havner på det man kaller skråplanet, men at en ungdom skjærer ut, betyr ikke at h*n ikke kan komme tilbake til samfunnet, også uten noen hjelp fra hjelpeapparatet. Foreldrenes holdning og at de ikke skjærer båndene til ungdommen, er viktig. Det er tross alt en ungdom det er snakk om. Hvis alle rundt en ungdom stempler denne som håpløs, så bidrar det til å isolere den unge, som igjen bare har gjengen å ty til... Jeg vet lite om ADHD, så akkurat der kan jeg ikke svare.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 25. april 2006 #12 Skrevet 25. april 2006 Kriminalitet må sees i sammenheng med andre ting uansett, fordi det er et begrep som er knyttet til det enkelte samfunns oppfattelse av det. Feks er man kriminell i Norge hvis man bruker hasj, men man er det ikke i Nederland, og man er kriminell hvis man har sex med noen på 15 år i enkelte land, mens i andre land er man det ikke. Det er viktig å spørre hvilken kriminalitet det er snakk om, og hva som gjør at man blir kriminell i forskjellige sammenhenger. Det er forskjellige grunner til at man gjør seg til kriminell ut fra hvilken handling det er snakk om. At man begynner å bruke stoff kan være forårsaket av blant annet tilgang, nysgjerrighet, og miljø, men at man som 16-åring har sex med sin 15-årige kjæreste kan handle om lyst, kjærlighet, manglende impulskontroll, osv. Og på en annen side kan enkelte former for kriminalitet være årsak til andre former for kriminalitet, feks når stoffmisbruk leder til vinningsforbrytelser. Nå antar jeg at det er mest intressant for oppgaven din å snakke om alvorlige forbrytelser og ikke minst forhold som blir anmeldt, men uansett er det viktig at du avgrenser oppgaven din og definerer hva du faktisk tar i betraktning. I den sammenheng vil du nok diskutere en del sosiale forhold i forbindelse med vennekrets og miljø, og hvordan en type adferd kan lede til andre typer adferd (i eksempelet stoff og vinningsforbrytelser). Men husk også på at det er vanskelig å sette opp direkte årsakssammenhenger i en slik diskusjon, ettersom det gjerne er mange faktorer som virker sammen uten at man kan peke på hvilke som er årsakene og hvilke som er virkningene.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2006 #13 Skrevet 25. april 2006 Idiot tror jeg er en viktig grunn, som ofte "glemmes". Men det er nok oftest en kombinasjon av mange ting som gjør at folk velger (?) å bli kriminelle.
Gjest GreenSky Skrevet 25. april 2006 #15 Skrevet 25. april 2006 Forakt for autoriteter kan spille inn.
Bønna Skrevet 26. april 2006 #16 Skrevet 26. april 2006 Gener er en viktig faktor. Men det er nok ikke så populært å hevde det.
Lemming Skrevet 26. april 2006 #17 Skrevet 26. april 2006 (endret) Impulsivitet Manglende evne til å se konsekvenser av egne handlinger Levekår Sier ellers som Foxylady; ADHD og andre adferdsproblemer. Og før dere hyler ut hvor feil jeg tar vil jeg legge til at det selvsagt ikke er alle adhd'ere som er kriminelle, og ikke alle kriminelle som er adhd'ere. Mange gode grunner er allerede nevnt, så jeg gidder ikke ramse alle opp en gang til. Visste dere at 3-5% av landets befolkning har adhd, 2-3% har en alvorlig grad av adhd, mens hele 30 prosent av innsatte i norske fengsler har adhd? Det er en tankevekker... Vil også legge til at adhd'en i seg selv ikke er problemet. Problemet er at vi ikke er flinke nok til å behandle adhd- "pasienter". Endret 26. april 2006 av Lemming
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå