Gjest Gjest Skrevet 24. april 2006 #1 Skrevet 24. april 2006 hva går det ut på når barnevernet har bestem seg for å utføre en undersøkelsesak?? har fått brev om dette og skjønner egentlig ikke hvorfor. det er jo ingen omsorgsvikt, har kun vært litt uheldig økonomisk, noe som jeg sa ifra at var på bedringens vei,har også fått time til økonomisk rådgiver. Så hva er det egentlig de skal gå videre etter? Hva er det egentlig de skal undersøke? Noen som vet hvordan dette fungerer?
Gjest gjest1 Skrevet 24. april 2006 #2 Skrevet 24. april 2006 Går dine barn i barnehage, eller på sfo? Hvis ikke så forlang at bv ordner en plass. Da kan de "kontrollere" både deg og barna, uten å plage dere. Jeg synes ikke du skal være redd, men jeg vet selv hvor himla redd man blir når det kommer inn en melding, og folk får være anonyme (jeg skjønte hvem det var da, men...) Samarbeid med Bv, men si at du gjerne vil vite HVEM som har sendt inn en bekymringsmelding og hva den går ut på (når du får vite hva den går ut på, vet du som regel hvem som står bak) Hvis Bv vil ha hjemmebesøk så vær åpen for det, men si fra at de like gjerne kan få tillatelse til å kontakte barnehagen, skolen eller sfo, slik at det blir lettere for alle. Bv forstår din angst for å miste barna, hvis de er skikket til jobben sin. Hva tror du selv er årsaken til at bv er kontaktet? Jeg var alenemor, og både en venninne og barnefar kontaktet bv samtidig, han med påstander om at jeg hadde rømt med barna, min eksvenninne med påstander om at jeg hadde vilt partyfest... så bv kom med politiet, og der satt jeg alene og så dumt på dem... Men jeg samarbeidet med dem og fortalte hva jeg trodde grunnene var til at jeg hadde blitt anmeldt... selv om jeg ikke visste hvem det var, visste jeg det på en måte likevel hvem som stod bak. Jeg sto svakt siden det var to som hadde meldt meg samtidig, men jeg la alle kortene på bordet, at ja, jeg røyker hasj når jeg er på fest og har barnevakt, men utover det er jeg ganske vanlig (var) som går på skole og gjør mitt beste. Jeg vet ikke hvor du bor? Er det i en by eller på et småsted? Jeg bodde på et småsted da bv kom på døra, da jeg flyttet til en større by, fikk jeg høre at jeg hadde rømt og bodde på hemmelig adresse (det gjorde jeg ikke, jeg stod oppført både på folkeregistret og i telefonen på min riktige adresse) Jeg skjønner at du er redd nå, for det er en påkjenning man kunne vært foruten. Hvis det er barnefar du mistenker, så skriv ned alt han sier osv. så du ikke glemmer det i tilfelle saken drar ut.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 24. april 2006 #3 Skrevet 24. april 2006 det jeg gjorde var å søke om hjelp på sosialkontoret til en regning jeg ikke klarte å betale. bv sa det var de som hadde sendt inn mld. hadde ingen anelse om at man ble meldt til barnevernet for å søke sosialhjelp.. hva gjør de i en undersøkelses sak? hva går det ut på? hun jeg snakket med i bv var ikke spesielt koselig,kom med masse kommentarer hun kunne spart seg for. Skjønner ikke hva de skal fortsette saken etter,hun sa jo selv til meg at det var slikt som kunne skje alle,at man hadde en ubetalt regning..
iss Skrevet 24. april 2006 #4 Skrevet 24. april 2006 Barneverntjenesen er pliktig ved lov å undersøke alle meldingene de får innen en uke. Innen denne uken skal de bestemme om utfallet blir: 1. Meldingen henlegges 2. Det iverksettes undersøkelse Dersom de iverksetter undersøkelse betyr dette at de har 3 (i spesielle tilfeller 6) måneder på seg til å undersøke omsorgen. I denne fasen vil de innhente opplysninger fra for eksempel skole, helsesstasjon, PPT, BUPP og barnehage. Bv vil jevnlig snakke med deg for å høre hva du mener om saken! De vil trolig komme på hjemmebesøk, ikke for å se om du har det rotete eller ryddig, men for å bli bedre kjent med familien og kunne treffe en beslutning på bedre grunnlag. Når bv er ferdig med denne undersøkelsen er det tre aktuelle utfall: 1. Saken henlegges 2. Du tilbys hjelpetiltak etter lov om barneverntjenester § 4-4, dette er frivillige tiltak 3. Bv krever omsorgen for barna Hjelpetiltak kan være at bv betaler barnehageplass, SFO plass, besøkshjem for barna, miljøarbeider i hjemmet, råd og veiledning, økonomisk stønad og masse masse mer. Det er kun kreativiteten som stopper bruk av hjelpetiltak. Jeg håper at dette hjalp deg litt.. Du kan bare gå inn på www.lovdata.no og finne fram "lov om barneverntjenester". Der står det om fristene som bv holder seg til og hva som vil skje. Lykke til! og jeg tror at du kommer til å oppdage at barnevernsarbeiderne er akkurat som deg og meg. Hyggelige mennesker..
Gjest lilletroll Skrevet 24. april 2006 #5 Skrevet 24. april 2006 Barneverntjenesen er pliktig ved lov å undersøke alle meldingene de får innen en uke. Innen denne uken skal de bestemme om utfallet blir: 1. Meldingen henlegges 2. Det iverksettes undersøkelse Dersom de iverksetter undersøkelse betyr dette at de har 3 (i spesielle tilfeller 6) måneder på seg til å undersøke omsorgen. I denne fasen vil de innhente opplysninger fra for eksempel skole, helsesstasjon, PPT, BUPP og barnehage. Bv vil jevnlig snakke med deg for å høre hva du mener om saken! De vil trolig komme på hjemmebesøk, ikke for å se om du har det rotete eller ryddig, men for å bli bedre kjent med familien og kunne treffe en beslutning på bedre grunnlag. Når bv er ferdig med denne undersøkelsen er det tre aktuelle utfall: 1. Saken henlegges 2. Du tilbys hjelpetiltak etter lov om barneverntjenester § 4-4, dette er frivillige tiltak 3. Bv krever omsorgen for barna Hjelpetiltak kan være at bv betaler barnehageplass, SFO plass, besøkshjem for barna, miljøarbeider i hjemmet, råd og veiledning, økonomisk stønad og masse masse mer. Det er kun kreativiteten som stopper bruk av hjelpetiltak. Jeg håper at dette hjalp deg litt.. Du kan bare gå inn på www.lovdata.no og finne fram "lov om barneverntjenester". Der står det om fristene som bv holder seg til og hva som vil skje. Lykke til! og jeg tror at du kommer til å oppdage at barnevernsarbeiderne er akkurat som deg og meg. Hyggelige mennesker.. ← Signerer denne. De aller aller fleste har ingen grunn til bekymring om bv kommer inn i bildet. De er der for å hjelpe!! Og som nevnt av iss så er alle tiltak (med unntak av omsorgsovertakelse naturligvis) frivillige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå