Grace Skrevet 24. april 2006 #1 Skrevet 24. april 2006 Har kjøpt en VB bukse på Qxl, via et norsk firma. Buksen passet ikke så jeg fant ut at jeg skulle selge den videre Den ble solgt med en gang men etter et par dager fikk jeg mail fra kjøperen om at buksen var fake. HUn hadde en lik bukse, og sendte meg bilder som viste hva hun mente. Firmaet jeg kjøpte fra skrev i annonnsen at buksen var 100% ekte. Jeg gadd ikke å lage noe styr så jeg lot kunden få oppheve kjøpet. Har sendt en 5-6 mail til firmaet jeg kjøpte fra men ikke fått noe svar. Står et telefonnummer til de på nettsidene, men jeg føler det ubehagelig å ringe og vet ikke helt hva jeg kan si... Forslag?
Gjest gjest1 Skrevet 24. april 2006 #2 Skrevet 24. april 2006 (endret) Skriv en mail til QXL for å sperre kjøperen. Man har ikke lov til å selge forfalskninger. (Men skal jeg være ærlig, så tror jeg neppe QXL bryr seg, makan til useriøst nettsted..). Endret 24. april 2006 av susanne
Miracl3 Skrevet 24. april 2006 #3 Skrevet 24. april 2006 Enig med svar over. Kan jeg spørre deg om hvilket nettsted du kjøpte fra? Vill helst ikke kjøpe fra de selv .
Quirky Skrevet 24. april 2006 #4 Skrevet 24. april 2006 Du sier rett og slett at du har oppdaget at buksen du har kjøpt er en forfalskning, og at du kan bevise det (bildemateriale har du jo). Fortell dem at hvis du ikke får pengene igjen må du anmelde det. Det er kanskje ubhagelig, men det er du som har retten på din side. Når det er sagt så synes jeg det er merkelig at folk tror at de kan få ekte varer på qxl. Hvis dealen er for god til å være sann er den nok nettopp det..
Millis Skrevet 24. april 2006 #5 Skrevet 24. april 2006 Skriv en mail til selger først! Det ville jeg ha gjort. Da får du sikkert ihvertfall pengene igjen! Men hvordan kan du se at den er fake? Hva er det du ser det på?
Gjest Tristessa Skrevet 24. april 2006 #6 Skrevet 24. april 2006 (endret) Enig med Factorygirl her, og særlig når det gjelder produkter som er så populære som VB-buksene må folk være obs. Omtrent alt som ikke selges over disk i seriøse butikker er fake. Selger folk store partier på QXL er det fake. Selger privatpersoner kun en bukse, be om å få se kvittering fra butikken, dette er helt legitimt å spørre om, særlig når det dreier seg om varer som er blitt kopiert over en lav sko som fex VB. Selv mener jeg jo at dersom man på død og liv vil ha en ekte bukse, får man heller betale det den koster i butikk. Grace: ring firmaet du kjøpte buksen av, forklar at du fant ut at den er fake og at du derfor ikke lenger er interessert. Blir de vrange, får du heller krangle, true med å melde dem ol. Gi QXL beskjed (hva de vil gjøre med det er vel heller uvisst). Får jeg spørre hva du måtte gi for den? Endret 24. april 2006 av Tristessa
Gjest Tristessa Skrevet 24. april 2006 #7 Skrevet 24. april 2006 Millis: man kan se det på sømmer, rivets, lommeplassering, plassering av motiv osv. Noen fakes er "feil" i lengden (VB kommer i bare en lengde), andre har vasker og farger som ikke finnes originalt. Kom over en side hvor de sammenlignet, men finner den ikke for øyeblikket.
Latee Skrevet 24. april 2006 #8 Skrevet 24. april 2006 Selger folk store partier på QXL er det fake. ← Unnskyld at jeg sporer av tråden, men dette er ikke helt riktig da.. Det finnes folk på Qxl som selger originaler også.
Gjest Tristessa Skrevet 24. april 2006 #9 Skrevet 24. april 2006 Det er nok et fåtall som gjør det, og da som regel enkeltplagg fra privatpersoner som av ulike grunner ikke beholder plagget selv. Greit å be om bilde av kvittering, de fleste sparer jo på kvitteringene når man kjøper dyre ting. Store partier bukser bør få varsellampene til å blinke, skrivefeil i annonsen og andre useriøse tegn likeså. Det er fullt mulig å få tak i autentisk merkevare på nett, men da må man også holde øynene åpne.
Gjest 1111 Skrevet 24. april 2006 #10 Skrevet 24. april 2006 Selger folk store partier på QXL er det fake. ← Det trenger nødvendigvis ikke stemme, nei. Ei venninne av meg driver med import og hun selger store mengder merkebukser (blandt annet disse VB-buksene) og alle er ekte. Hun kjøper dem direkte fra fabrikk.
Gjest Tristessa Skrevet 24. april 2006 #11 Skrevet 24. april 2006 Det trenger nødvendigvis ikke stemme, nei. Ei venninne av meg driver med import og hun selger store mengder merkebukser (blandt annet disse VB-buksene) og alle er ekte. Hun kjøper dem direkte fra fabrikk. ← Kan godt stemme, men vil man være sikker på at man får ekte vare ville jeg styrt unna. Men god feedback fra folk som vet hva de snakker om veier jo selvsagt opp for opprinnelig mistanke.
Gjest Bellatrix Skrevet 24. april 2006 #12 Skrevet 24. april 2006 Hva er en fake bukse? Er det en bukse som egentlig ikke har bukseben?
Mette Skrevet 24. april 2006 #13 Skrevet 24. april 2006 Sorry Bellatrix Det er en bukse som ikke er av orignalt merke. Den ser nesten lik ut, men den er ikke det. Derfor kan de selges billigere for de er bare etterligninger. Men sånne som meg hadde aldri oppdaget dette trur jeg, vet ikke helt hva jeg skal se etter alikevel. Hvordan ser man om en Vb bukse er orginal eller ikke?
Gjest Gjesta Skrevet 24. april 2006 #14 Skrevet 24. april 2006 Hvordan ser man om en Vb bukse er orginal eller ikke? ← Under halv pris i forhold til butikkpris er sannsynligvis en god indikator?
Gjest Bellatrix Skrevet 24. april 2006 #15 Skrevet 24. april 2006 Sorry Bellatrix Det er en bukse som ikke er av orignalt merke. Den ser nesten lik ut, men den er ikke det. Derfor kan de selges billigere for de er bare etterligninger. ← Jeg vet det. Det var bare litt morsomt å spørre ettersom uttrykket fake buske høres litt rart ut. Hilsen en som har en fake Diesel t-skjorte i skapet sitt.
Mette Skrevet 24. april 2006 #16 Skrevet 24. april 2006 Det har jeg forstått Men det må vel være andre ting man kan se det på også, hvis ikke betyr det jo ikke noe, hvis ingen ser det og man ikke sier hva man betalte, så kan man vel bare kjøpe en fake da Satt på spissen..., prøver bare å forstå dette jeg
Mette Skrevet 24. april 2006 #17 Skrevet 24. april 2006 Jeg vet det. Det var bare litt morsomt å spørre ettersom uttrykket fake buske høres litt rart ut. Hilsen en som har en fake Diesel t-skjorte i skapet sitt. ←
Gjest Tristessa Skrevet 24. april 2006 #18 Skrevet 24. april 2006 Greia med fakes er jo at "menigmann" ikke kan skille en ekte og en fake. Man må vite hva man ser etter for å se forskjellen, det finnes mange gode replicaer på markedet. Noen ting ser man lett er fake, andre må man være mer nøye med. Det som holder meg fra å kjøpe fakes (bortsett fra at det er ulovlig å stjele en annens design, man er da ikke paragrafrytter for ingen ting) er at selv om ikke alle kan se at fex en bukse er fake, er det nettopp de menneskene man prøver å imponere ved å kjøpe en "merkevare" som gjennomskuer en. Altså er man like langt.
Gjest Bellatrix Skrevet 24. april 2006 #19 Skrevet 24. april 2006 Kjøper du bukser for å imponere folk? Jeg skjønner at det er frustrerende å betale for noe annet enn det man får, men det høres litt rart ut at argumentet for ikke å bruke fake er fordi det ikke imponerer.
Gjest Tristessa Skrevet 24. april 2006 #20 Skrevet 24. april 2006 Nei, egentlig ikke. Jeg kjøper det jeg liker. Men signalverdien det å ha en dyr veske, bukse, sko, you name it ødelegges unektelig en del når man ser at det er en Friis knockoff og ikke den originale Fendi Spy-vesken. Dette er jo veldig overfladiske greier og ikke noe liv og død tema, men jeg blir egentlig ganske irritert av en kynisk industri som utnytter folks higen etter merkevare ved å produsere illegalt crap som folk kjøper som om det sto om livet. Man ser jo tydelig at det er et marked for dette akkurat i slike tilfeller som med VB-buksene. De er kjempepopulære, mange vil ha de, men de koster flere tusenlapper. Ikke alle ser forskjellen, eller bryr seg om forskjellen for den saks skyld og kjøper en billigere fake en. Alt som blir populært nok, blir gjenstand for kopiering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå