Gå til innhold

Fastlegeordningen - knurr.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Igår ble jeg syk og ringte legevakta på sykehuset her ettersom klokka var over 16.00. Der fikk jeg til svar at "det som feiler deg er ikke akutt nok, så du må ta kontakt med fastlegen din i morgen...." Jaja tenkte jeg og ringte i dag morges til fastlegen min. Der sa de "Å, vi har så dårlig kapasitet på øyeblikkelig hjelp idag - og legen din har fri - så du må nok ringe sykehuset i ettermiddag...."

Jeg bare lurer, skal man være døende for å komme inn til legen nå for tiden? Det holder liksom ikke med feber, kvalme, svimmelhet og vondt i kroppen? Kjente jeg ble skikkelig sinna, men besinnet meg der og da. Det kommer jeg IKKE til å gjøre om jeg ikke kommer inn i kveld. Jeg slet meg på jobb i morges, og skal egentlig på jobben i kveld, men der har jeg ringt og sagt at jeg er syk (akkurat som om de ikke så det tidligere idag da). Nå vil jeg inn til lege og om ikke annet få en skarve resept...

Skjønner jo jeg også at de sikkert har det travelt og greier, men jeg synes ikke de skal skryte på seg at fastlegeordningen funker så innmari. For det gjør den iallefall ikke her....

*måtte bare få ut frustrasjonen - he he*

Hilsen meg, syk og forbanna.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg bare lurer, skal man være døende for å komme inn til legen nå for tiden?

Sannsynligvis hjelper det mest å være helt død... :roll:

Gjest Telefondama
Skrevet

Først av alt skal du få litt sympati - jeg håper du snart er frisk igjen.

Jeg er helsesekretær og møter daglig denne problemstillingen. Vi skal prøve å "sile" de som ønsker øyebl. hjelp, og ut fra de symptomene du forteller om her, kan jeg si at jeg hadde ikke tatt deg inn på dagen. Det minner om influensa, og det er det ingen resepter i verden som hjelper mot. Det er viktig å minne om at hvis du mener du er ALVORLIG syk, må du fortelle det til sekretæren, og ikke legge skjul på noe. Når du ringer er det det du legger frem vi har å holde oss til.

Jeg personlig er veldig glad i fastlege-ordningen. Nå slipper folk å bli sendt fra sted til sted, HVIS DE HAR VALGT SEG EN LEGE SOM IKKE HAR GAPT OVER FLERE PASIENTER ENN HAN KAN SVELGE! Det forbauser meg at folk gidder være på listen til en lege som har 1800-2000 pasienter. Det sier seg selv at her blir det vanskelig å slippe til. Min lege har 1000 pasienter, og jeg får alltid time i løpet av 1-2 dager. Høyt listeantall er ikke noe kvalitetsstempel, slik mange later til å tro.

Skrevet
Jeg personlig er veldig glad i fastlege-ordningen. Nå slipper folk å bli sendt fra sted til sted, HVIS DE HAR VALGT SEG EN LEGE SOM IKKE HAR GAPT OVER FLERE PASIENTER ENN HAN KAN SVELGE! Det forbauser meg at folk gidder være på listen til en lege som har 1800-2000 pasienter. Det sier seg selv at her blir det vanskelig å slippe til. Min lege har 1000 pasienter, og jeg får alltid time i løpet av 1-2 dager. Høyt listeantall er ikke noe kvalitetsstempel, slik mange later til å tro.

Hvordan får man vite hvor mange pasienter en lege har på lista si?

Skrevet
Sannsynligvis hjelper det mest å være helt død...  :roll:

Ja, for da kan man legges på is til legen har tid :o

Skrevet

det er vel kanskje "inside-information" siden hun er helsesekretær ?

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvordan får man vite hvor mange pasienter en lege har på lista si?

Snakk med Trygdekontoret eller på kommunen.

Er enig med telefondama om denne problemstillingen. Det er ikke alltid like enkel å vurdere om en bør ta inn en pasient.

Det er hver dag noen øyeblikkelig hjelptimer som kan benyttes, og da er det helsesekretærens oppgave å vurdere om en pasient bør tas inn.

Helsesekretærene har også taushetsplikt, så det er greit for de å få mest mulig informasjon om symptomer, for å vurdere om en skal ta inn pasienten.

Noen legekontor opererer med telefontid hos legen, og da kan en ringe i et hvist tidspunkt å få snakke med legen.

Men ellers er legen for opptatt til å vurdere hver enkelt pasient om de bør ta de inn, slik at det må bli helsesekretærens oppgave.

Gjest Telefondama
Skrevet

Akkurat hvor mange pasienter legen har på listen er "inside-information", men man får en god pekepinn etter hvor lenge man må vente på time. Kjenner mennesker som faktisk finner seg i å vente 1 MÅNED før de slipper til hos legen! Galskap, spør du meg. Hvis du ønsker å finne en flink lege med god tilgjengelighet, foreslår jeg at du spør blant venner og kjente om deres erfaring med ulike leger, og deretter ringer disse kontorene og spør hvor lang ventetid de vanligvis har. Yngre og nyetablerte leger har ofte kort ventetid pga. at det tar tid å innarbeide en praksis. De kan være rasende flinke faglig, selv om de har få pasienter!

Skrevet

I lokalavisen i min hjemby var det nettopp en oversikt over alle legene i byen + omegn, og der var det også oppgitt pasientantall for hver enkelt lege.

Hos den legen jeg går til er det rimelig lang ventetid, så om han er populær, er jeg slett ikke sikker på at jeg gjorde et scoop ved å "sikre" meg ham... Tror kanskje det er en fordel å være bare ørlitegranne døende hvis man er ute etter en time der i gården...

Skrevet

Jeg fikk en bakgårdskatte av en lege med møkkete hvit frakk tidlig på morgenen... fikk time med en gang, trengte en helseattest - var heldigvis ikke syk... og må huske å bytte før jeg blir det.

Han vakke mye til scoop han, heller...

Skrevet

Det er pyton at det er sånn og jeg har selv opplevd å bli avspist både hos legen og på legevakta,- selv med magekramper og smerter og kvalme, sto og silgrein. Man må ha det ene benet i grava hvis man skal være heldig å komme inn i tide...... :o

Men, Monja : Var det ingen mulighet på legevakten at du kunne sitte å vente til det ble ledig ? Jeg vet det tar uendelig med timer, men da slipper man i allefall å gå hjem sålenge....og får man et skikkelig anfall på legevakten, er man i det minste et sted med medisinsk personell. Jeg har de gangene jeg har vært på en legevakt, deriblant legevakten i Oslo, at jeg må belage meg på laaaang ventetid, og så komme inn på kvelden / natten en gang for å få hjelp, alternativt gå hjem og oppsøke fastlege imorgen. Ingen av alternativene er spesielt gode, men jeg har altså valgt å vente på legevakta.

Har jobbet som helsesekretær selv og vet at det er vanskelig å betjene telefonen / ekspedere pasienter når disse situasjoner oppstår. Man må bare bruke sunn fornuft og prøve å luke ut de sykeste som ringer, hvis det i det hele tatt er ledige ø-hjelp timer..... GRUSOM SITUASJON,- skulle ikke vært slik i dette rike oljelandet. Vi kunne fulgt Cuba`s eksempel på helsepolitikk - det er visst knallbra!

Bottom line is :

Er du kjempedårlig og føler at dette er noe mer enn en forkjølelse eller vanlig influensa,- si ifra ! Og smør gjerne litt godt på. Prøver du selv å bagatellisere hvor syk du er, blir du raskere eksludert fra "de utvalgte". Jeg påstår ikke at noen av dere bagatelliserer dette, men NOEN sier ikke ifra ordentlig. Kapasiteten er dessverre ganske sprengt på de fleste offentlige legekontorer fortida og det er en vrien situasjon - for alle. Da er det faktisk viktig å sile ut de som kan klare seg en dag eller to, det er alltid noe som haster mer enn forkjølelse/omgangssyke/influensa..... Dessverre. Men som sagt : Det kommer an på symptomene dine og øvrig sykehistorie. Det er ikke morro å eksludere pasienter heller. Vi skulle gjerne tatt inn alle! Bare det var mulig... :cry:

Jeg synes heller ikke fastlegeordningen fungerer særlig godt, synspunktene mine gjelder både som pasient og helsesekretær.... Skulle vært noe bedringer ja! Dog, tror dette faktisk er forskjellig fra sted til sted, hvordan denne ordningen fungerer.

Håper i allefall det går bedre med deg, Monja. Føler med deg.

Masse trøsteklemmer fra

Skrevet

Tusen takk for alle innlegg :D

Jeg kom omsider inn på legevakta på sykehuset igår, og det ble konstatert lungebetennelse....host host. Men legen jeg var til var dødstrivelig, og forsto ikke at de ikke hadde tatt det tidligere. Men nå er det iallefall medisiner og hvile som gjelder noen dager framover, og forhåpentligvis er det leeeenge til neste gang jeg trenger øyeblikkelig hjelp :-?

Skrevet

Må bare si at min fast-lege er toppers! Her fungerer det som det skal. har hatt behov for legevakt èn gang i mitt liv - og da funket det!!! :)

Jeg har en venninne som jobber på "113"/legevakta. Og det er helt utrolig hva folk "tror" de kan bruke denne tjenesten til.......... det er jammen ikke rart at noen avvises......... OG at de ikke bestandig klarer å vurdere korrekt!!!!

Vi ser jo også stadig i media at nødnummer'ne misbrukes. Folk ringer jo 112 (politiet) for å få hjelp til å finne nummeret til drosjen.... :x

Men - jeg ser jo også oppslag i media hvor folk ikke har fått den hjelpen de burde hatt....... det er mennesker som betjener disse telefonene - så feilvurderinger gøres! Dessverre....... :(

Skrevet

Bra du endelig fikk hjelp, Monja... Lungebetennelse : Auauau! Høres ikke koselig ut nei:( Du får ha goood bedring da:)

Klem,

Skrevet

Takk takk Kattepus!

Håper det går fort over. Glad for at jeg har en så snill samboer som steller pent med meg :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...