Gjest Gjest Skrevet 24. april 2006 #1 Skrevet 24. april 2006 I dag skal jeg lage ertersuppe (for første gang) og trenger noen råd. Jeg la ertene (gule 500g) i vann i går og mine spm er: I ertersuppen skal jeg ha salt fleskeknoke, potet, gulrot, løk, kålrot og purre. På oppskriften står det at erter og kjøtt skal koke sammen til det er ferdig. Hvor lang tid er det ca? Når skal jeg putte i grønnsakene? Skal jeg putte alle grønnsakene i samtidig eller skal noen koke lenger enn andre? Jeg trenger ca tid på når kjøtt og erter er ferdig samt grønnsakene. Vil ikke det skal koke til det blir en "grøt" ut av det heller. Vil lage en gooood ertersuppe :=) Kan noen som har greie på ertersuppe hjelpe meg med å svare på dette? TUSEN TAKK
Gjest gjest1 Skrevet 24. april 2006 #2 Skrevet 24. april 2006 Hm, erter trenger vel å koke 1,5-2 timer, så jeg ville lagt i grønnsakene på slutten av koketiden avhengg av hvor store biter det er. Men det jeg synes er viktig med ertesupper er å fjerne mest mulig erteskall fra suppen. Bruk en hullsleiv. Skallet er tungt fordøyelig, og kan gi magesmerter og luft i magen. Suppe er MYE bedre uten!
Gjest gjest1 Skrevet 24. april 2006 #3 Skrevet 24. april 2006 Jeg trekker kjøtt og erter sammen i tre kvarter-en time, tar ut knoken avkjøler den litt og deler kjøttet i mindre biter, og har i grønnsakene når jeg tar ut knoken, og legger kjøttet tilbake og lar alt trekke til grønnsakene er møre. Jeg bruker bare potet og gulrot i ertesuppe, og har de i samtidig når jeg tar ut konken, de er i ganske små biter så de trenger ikke så veldig lang tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå