Gå til innhold

Oppkast om natta

Anbefalte innlegg

Gjest Bodillen
Skrevet

To av ungene har omgangssyke, og begge begynte å kaste opp på natta. Synes det er sånn hver gang, jeg, at det bryter ut på natta. Så innmari upraktisk, særlig med de minste som ikke greier å komme seg på do og spyr utover dyner og gulv og alt mulig annet som måtte ligge i veien....

De gangene jeg har hatt omgangssyke selv har jeg også fått det på natta.

Har lurt endel på dette disse dagene - spyr deres unger mest på natta? Hvorfor er det sånn, egentlig.....???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min Lille har aldri hatt omgangssjuke, men husker at alle gangene jeg har hatt det brøt det ut på natta eller veeldig tidlig morgen, sånn 5-6...

Rart det der, egentlig, når du sier det.. Har aldri tenkt over det før, men..

Skrevet

Det pleier nesten alltid å slå ut sent på kvelden/natten, ja. Jeg har også lurt på hvorfor. :klø:

Gjest Madeline
Skrevet

Omganssyke har en lei tendens til å slå ut om natta her også. Hvorfor det er sånn, har jeg ingen anelse om.

Gjest filosofia
Skrevet

Akkurat som feber. Den stiger bestandig utover ettermiddag og kveld. Kanskje det er månen... eller en annen teori; vi er styrt etter biologiske lover som skal sørge for at vi overlever. Å bli syk i dagslys kan være ensbetydene med å bli spist av rovdyr. Derfor de fleste føder på natta eller tidlig morgengry.

Så derfor. Hvis du blir syk på natta, så er det for at den store stygge...asfaltkatten ikke skal komme å ta deg. :ler:

*filosofia filosoferer*

Skrevet

Si det.... Jeg vet at man kan bli syk av omgangssyke allerede 10 timer etter man har blitt smittet, men også at det kan gå opptil 3 dager. Kanskje barn har mindre motstandskraft og får det kjapt - de blir jo smittet på dagen. Da er det jo stor sannsynlighet at det skjer i løpet av den første natta.

Her er mine tips til hvordan du eller andre i familien unngår å bli smittet;

1) Når du skjønner at ungen har kastet opp (det lukter du) så tar du på deg engangshansker (de har du kjøpt inn i god tid i august slik at du er klar når omgangssyken begynner engang i september) (ja - du går fra den skrikende ungen full av oppkast og henter hansker). Hanskene beholder du på hele tiden.

2) Gjør det du må for at ungen skal bli rein og fin - nytt sengetøy og legg ungen igjen (denne gangen ikke med pysj som må trekkes over hodet og med dobbelt brettet håndkle som hodepute)

3) Skyll av pysj og sengetøy for matrester før du setter det i vaskemaskinen - kjør 90 graders program. Vaskevannet i bøtta helles i do.

4) Fyll bøtta med sterkt klorvann og vask over ALLE de steder du har vært i berøring med. Dusjhåndtak - vaskemaskinknapper - dørhåndtak etc.

5) Vreng hanskene før du kaster de. Vask hender (hvis du tok i noe før du fikk på hansker, kan du skylle dem i MILDT klorvann).

6) De som har hatt omgangssyke er smittebærere også etter at de kastet opp - 1-2 dager faktisk. I denne perioden er det ekstra viktig med håndhygiene og at dere ikke drikker av samme glass etc. Hvis andre i familien allikevel skulle bli dårlig - husk at man ikke blir helt immun mot omgangssyke og at man faktisk kan få fler ganger etter hvarandre.

Dette virker! :klappe::klappe::klappe:

Gjest gjest1
Skrevet

Notat: Frysepulver skal IKKE stikke innom Bodillen i morgen slik hun opprinnelig tenkte ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...