Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satser på jeg finner noen her som kan hjelpe meg. Begynte på spray i dag, og såklart dukker det mange spørsmål opp med en gang.

Med en gang jeg sprayet kjente jeg det begynte å svi litt. Og noen min senere begynte jeg å få litt snue pga dette. Kunne liksom ikke gå å snyte meg heller. Og følte heller ikke jeg kunne 'dra' snuen inn. Er bekymret for at jeg ikke skal få de riktige dosene med hormoner.

Etter en liten stund kunne jeg selvfølgelig kjenne smaken av sprayen i munnen, på samme måte som feks vanlig nesespray. Svelger jeg sprayen som skulle vært i slimhinnene i nesen?

Når begynner bivirkningene å komme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Innlegget ovenfor var fra meg. Hadde jammen glemt å logge meg inn ;)

Skrevet

Sånn var det for meg også.

Vil vel tro at man ikke snyter seg i nesen sånn rett etter spraying, men å trekke inn er nok ikke noe problem.

Skrevet

Sprayen blitt veldig fort absorbert i nesen, så du kan godt snyte deg en stund etter at du har tatt den. Og som skrevet over så er det helt sikkert ikke noe problem å trekke inn.

Ønsker deg masse lykke til, håper dere lykkes på dette forsøket. Min søster har vært gjennom det flere ganger, og jeg har fulgt henne veldig tett, derfor kan jeg litt om prøverør, så jeg svarer gjerne dersom jeg kan hjelpe :)

Skrevet
Vil vel tro at man ikke snyter seg i nesen sånn rett etter spraying, men å trekke inn er nok ikke noe problem.

Jeg tenker bare at dersom jeg trekker inn, så forsvinner alt i fra sprayen 'nedover' og får ikke ligge å godgjøre seg i slimhinnene der den skal være.

Jeg får vel bare vente og se. Håper på bivirkninger, slik at jeg vet at sprayen virker :sjenert:

Skrevet

Når kan jeg egentlig vente at bivirkningene kommer? Samme dag, eller kanskje en uke?

Skrevet

Hei G.A!

Jeg begynte på nesespray på fredag og har ikke kjent noe bivirkninger enda! Første gangen jeg gikk på nesespray,så kjente jeg det etter ca en og en halv uke!Men det er nok litt forskjellig,jeg var mere plaget første gangen enn andre også!

Men jeg ble veldig fort sliten begge gangene,pga søvnproblemer! Dette er veldig individuelt i fra person til person! Hvor lenge skal du spraye?

Jeg har uttak i uke 21,og skal jo spraye leenge... :roll:

Hilsen Lilletrollet

Skrevet

Jeg har uttak i uke 22, setter første sprøyte 17 mai.

Har du noen spray- eller sprøyte tips tar jeg dem imot med takk.

Gleder meg til hver spray jeg skal ta, ett steg nærmere drømmen hver gang.

Skrevet

Hvor nøye har du vært med å spraye nøyaktig på klokkeslettet?

Brukte dere prevansjon frem til spray-starten?

Vi fikk ikke beskjed om å bruke prevansjon frem til jeg skulle begynne med sprayen. Men leser på veiledningen som ligger i spray-esken at ikke-hormonell-prevansjon skal brukes frem til spray-start.. Ooops :sjenert:

Skrevet

Jeg har satt klokken min på "husk nesespray" * 4! Klokken 07,12,17 og 22. Men det er ikke super nøye om man glemmer eller blir forskinket litt. Da bare drøyer jeg litt med neste dose også!

Spray tips: Jeg bruker å ta et drops eller en tyggis etter spraying,(for jeg hater smaken...)

Sprøytetips: Første gangen du skal sette sprøyte(hvis du ikke har gjort det før da...) kan det være lurt å alliere seg med en person som kan gjøre det for deg! Det er ikke vondt,men første gangen fikk jeg litt panikk for at jeg måtte stikke meg selv. Det gikk kjempe bra etter den gangen!Bruk desinfisering på det området du stikker,og stikke ikke på samme stede to ganger på rad.

Hvis jeg kommer på flere tips så sier jeg fra!

Lilletrollet

Skrevet
Hvor nøye har du vært med å spraye nøyaktig på klokkeslettet?

Brukte dere prevansjon frem til spray-starten?

Vi fikk ikke beskjed om å bruke prevansjon frem til jeg skulle begynne med sprayen. Men leser på veiledningen som ligger i spray-esken at ikke-hormonell-prevansjon skal brukes frem til spray-start.. Ooops  :sjenert:

Jeg har ikke brukt prevansjon på 3år,og vi brukte ikke.Men det står at man skal utelukke graviditet,og det er jo bare å ta en test,så det har jeg gjort! Vi har aldri fått beskjed om å bruke prevansjon før spraystart,bare under behandlingen!

Skrevet

Sprøyte-tips:

På apoteket får du kjøpt en pakke med ca. 60 desinfiserende engangsservietter som er ment for akkurat slik brukt.

For du skal stikke finner du "stikk-stedet", og kniper og klyper litt i huden her, da vil du ikke kjenne noenting når du stikker. Nålen på pennen er svært tynn, så den vil du neppe kjenne, ihvertfall gjorde ikke jeg det! Før nålen rolig inn, ikke hugg eller stikk for hardt. Jeg lot den gli inn, den er såpass tynn og skarp at det går veldig greit.

Før jeg skulle ta eggløsningsprøyten kjølte jeg ned stikkstedet med en isbit. Nålen på denne sprøyten er littegran tykkere (ikke så mye), så den glir ikke så lett inn som pennen, men med isbit-behandling først kjente jeg absolutt ingenting. (Og den hadde jeg gruet meg masse til, uten grunn)

Lykke til, dette går nok bra.

Kan fortelle at jeg føler meg ganske modig og tøff som har satt sprøyter på meg selv, nå er det liksom ingenting som er farlig lenger.

Skrevet

Supert med masse tips. Takk jenter.

Flere spørsmål:

Når skal jeg egentlig slutte med sprayen? Den dagen eggløsningssprøyten settes?

Dersom forsøket ikke blir vellykket, hvor snart kan jeg starte med neste forsøk? Jeg er for meg at jeg feks får mens for forsøket blir mislykket, så kan jeg begynne på spray igjen 20 dager senere. Men medisinbruken blir vel en annen om jeg skal bruke egg fra fryseren?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...