just_c Skrevet 24. april 2006 #1 Skrevet 24. april 2006 sambo blir 30 år på onsdag og da må han jo ha med kake på jobben..problemet mitt er at jeg skal jobbe mye desse to dagene før bursdagen..lurer derfor på om det er noen som har en god fortfartkake som er stor nok til mangepersoner.en som kan stå en dag og allikevel er god..og så må den jo nesten være god da
skrue Skrevet 24. april 2006 #2 Skrevet 24. april 2006 "problemet mitt er at..." Ditt problem? Gubben burde kunne fikse dette selv synes nå jeg.
just_c Skrevet 24. april 2006 Forfatter #3 Skrevet 24. april 2006 joda,,,han har sagt han skal fikse det selv da.. men kokkeleringens hans er ikke noe å skryte av... og vet han blir kjempeglad om jeg fikser det...og hvem vil vel ikke gjøre samboern glad foresten..hvorfor må jeg forsvare meg her.. av og til er kgbrukere veldig på krigsstien.. godta at spørsmålet er hva skal jeg lage..ikke diskutere om det er mitt eller sambo sitt problem at han skal ha kake med på bursdagen sin,,ville lagt inn spørsmålet mitt på et annet sted her om jeg følte det var problemet.så det så... noen som har noen oppskrifter eller forslag til meg...
salsera Skrevet 24. april 2006 #4 Skrevet 24. april 2006 En kake i en langpanne er kanskje det enkleste? F. eks. en sjokoladekake eller en gulrotkake? Lag dem uten glasur, og hell den over enten kvelden før eller om morgenen.
Arkana Skrevet 24. april 2006 #5 Skrevet 24. april 2006 Jeg lager selv kaker som samboeren min tar med å jobben. Ikke fordi han ikke kan, men fordi jeg liker å gjøre det for ham. Uansett, en langpannekake er nok kanskje det enkleste, og så får alle mer enn en miniflis. Noen forslag: Banankake 4 egg 4 kopper sukker 4 bananer 2 kopper smeltet smør (ca 250 g) 1,5 dl melk 6 kopper hvetemel 4 ts bakepulver 4 ts vaniljesukker 2 ts natron Visp eggene med 2 kopper sukker. Mos bananene med 2 kopper sukker. Det tørre has i vekselvis med melk og smør. Stekes i stor langpanne ved 200 grader i 30-40 minutter. Skuffkake 5 egg 4,5 kopper sukker 1,5 kopper smeltet smør 3 kopper melk 6 kopper hvetemel 6 ts bakepulver Egg og sukker piskes til eggedosis. Tilsett det tørre vekselvis med melk. Hell i godt smurt stor langpanne og stek ved 180 grader i ca. 20 minutter. Svensk krydderkake 1 egg 7,5 dl kefirmelk 7,5 dl sukker 150 g margarin 3 ss tyttebærsyltetøy 1 ss natron (røres ut i litt vann) 9-10 dl hvetemel 3 ts malt nellik 3 ts malt kanel rosiner og hakkede mandler Egg halvpiskes og blandes med kefir. Tilsett de øvrige ingrediensene, smør til slutt. Rør deigen godt sammen. Dryss rosiner og mandler på etter at røren er i langpannen. Hell i smurt stor langpanne. Stekes ved 200 grader i ca. 40 min. Brownies 400 g mørk sjokolade 340 g smør 8 dl sukker 8 egg 4 ts vaniljesukker 5 dl hvetemel Smelt smør og sjokolade i en gryte på svak varme. Ha i sukker, egg og vaniljesukker og bland godt sammen. Rør i hvetemel. Hell røren i en liten langpanne. Stek ved 175 grader i ca 55 minutter.
skrue Skrevet 24. april 2006 #7 Skrevet 24. april 2006 Denne er kjapp å lage. Jeg lager den bare til jul, men det er ingen julekake. Det er nøttene og rosinene som gjør forskjellen. Sjokoladeruter. ----------------- Oppskriften må ganges med 4 for en stor langpanne. 125 gram smør. 2.5 dl sukker. 2 egg 2.5 dl hvetemel 1 ts bakepulver 0.5 dl kakao (jeg bruker bakekakao) 0.5 ts vaniljesukker. 100 gram rosiner 100 gram govhakkede hasselnøtter. Rør smør og sukker hvitt. Tillsett eggene, ett om gangen. Sikt i det tørre og bland alt. Ha i rosiner og nøtter og bland. Dekk langpanne med bakepapir og ha i røren. Jeg smører ikke papiret. Det er nok smør i deigen. Stek ved 210 grader i 15-20 minutter. Del opp i biter, ca 4 x 4 cm. Kakene skal ikke stekes tørre. De blir best om de er litt klissete inni. Legg i boks med papir imellom lagene. De har godt av å stå et døgn i boks før de spises. De trenger ikke å fryses. Dette klarer selv gubben å lage
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå