Gå til innhold

Erfaringer med Nova Scotia Duck Tolling Retriever

Gjest Emsi

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi mistet vår nydelige hund i februar, men har nå fått tilbud om en toller-hann på 2 år. Har lest en del om rasen rundt om på nettet hvor det beskrives både høyfrekvente hyl og klatring i trær. Det kan høres forholdsvis skummelt ut med en hund som forsvinner opp i et tre ved enhver anledning..

Jeg vet at det er en hund som trenger mye mosjon, den biten er i orden.

Noen her som har eller har hatt en toller, og kan fortelle litt om rasen?

Endret av Gitte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nova Scotia Duck Tolling Retriever, mener du? ;)

Jeg har en på snart 9 måneder, og så lenge han får nok aktivisering er han rolig og grei. En toller trenger psykisk aktivisering i like stor grad som fysisk, om ikke mer. Holder ikke med en løpetur i marka her i gården, nei. En toller er altså ingen sofahund, og du må ha noen timer til overs daglig til å aktivisere den. Må si at han er kjempemorsom å holde på med, da! Jeg trener spor og lydighet med min, og når han blir gammel nok skal vi starte med agility.

Tollere er kjent for å lage en del merkelige lyder, og kan gjerne hyle og ule når de blir ivrige eller utålmodige. Klatring i trær har ikke min prøvd seg på enda. :ler:

Kunne sikkert ha skrevet mye mer, men på denne tiden av døgnet har hodet en tendens til å stå litt stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 9 uker gammel valp som er halvt tolling. Rare lyder?? Ja. Han går etter katten og mjauer, lager lyder som likner på ord jeg sier og er ganske aktiv men veldig snill. Elsker barn og andre dyr. De som eier mor til denne valpen (hun er 8 år gammel tolling) sier hun er sosial og liker helst at "flokken" er samlet (dvs hele familien) og at hun fungerer utmerket som familiehund. De har ikke drevet stort med agility og mosjonerer ikke spesielt mye med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nova Scotia Duck Tolling Retriever, mener du?  ;)

Hehe selvfølgelig mente jeg retriever.. skjønner ikke hvor jeg fikk terrier fra :P

Denne syns jeg er morsom ;) Men er kanskje punkt 7 og 8 som er litt skummelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det Tolling, ikke Rolling. Tolling betyr lokke/lure, en tollers arbeidsoppgave er å lokke ender på skuddhold, og å deretter apportere dem. Den skal ikke rulle seg i endene, nei. :ler: Slet litt med navnet jeg også i begynnelsen, og ble råimponert hver gang jeg møtte på en person som greide å si hele regla på rams, hehe.

Den lista du viste til er en liten pekepinn på hvordan en toller er, ja.

Den hylingen er det ikke alle tollere som driver med, min gjør det ikke.

De røyter grassalt mye, vi er inne i den første røyteperioden nå, og jeg tror nesten jeg kunne ha samlet en søppelsekk med pels!

Har han ikke fått nok aktivisering går han på veggene her, løper etter kattene, bjeffer på meg for å få meg til å være med og leke, og i det hele tatt... Og han var den roligste i kullet! Dette er hunder med masse energi og masse driv!

Han er pinglete når det gjelder enkelte fremmede, tøff i trynet, men feiger ut når det gjelder. Møter vi på en eller annen skumling stiller han seg opp og bjeffer og ser skikkelig aggressiv ut, men når den personen nærmer seg er han kjapp til å gjemme seg bak mamma. 2 sekunder etterpå kan han plutselig være godvenn med skumlingen. Ingen vakthund, med andre ord.

Han lærer også fort unoter, så disse hundene må oppdras med klare regler. Og kun positive treningsmetoder, kjefting + toller hører ikke sammen, og den vil bare bli trassig. "Er du sur mot meg, blir jeg sur mot deg!"

Endret av Jaya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

De er nyydelige :) morsomme og spretne, men jeg har hørt at de kan være litt hyperaktive. hvis man ikke klarer å gi de nok stimulering både mentalt og fysisk, så tror jeg man kan få en ganske slitsom hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble visst mye feil med det navnet ;) Men dere skjønner hva jeg mener.. hehe..

Syns de er veldig pene, morsomt med den røde nesa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ei lita frøken her hvor jeg bor. Hun er verdens største personlighet :ler:

Hun prater noe voldsomt når jeg møter henne :) Veldig blid!

De forteller at hun blir helt tullete når de er ved vann. Da følger hun Tollerinstinktene sine. Går å vimser som jo en Toller gjør.

Ellers er jo hun bare vakker og ikke minst, en hendig størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godjenta79

Faren min har en tollergutt på 5 år, ahn er litt stressa, men supersnill og kjempekosen, men trenger absolutt å aktiviseres - bigtime. Ajility er supert for han, er råspretten! Han hyler som en liten unge når vi skal gå på tur, så vittig.

Hvis du skal ha en som er omplassert, ta han med ut på tur der det er en del folk etc for å se om han er nervøs. enkelte av tollerne kan nemlig være det, dersom de ikke er godt nok sosialiserte, vår Balder er en ganske forskremt herremann nemlig, og det kommer nok av det.

Røyter mye, men er ellers en fryd av en hund, men så er jeg kanskje litt inhabil jeg da :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min har en tollergutt på 5 år, ahn er litt stressa, men supersnill og kjempekosen, men trenger absolutt å aktiviseres - bigtime. Ajility er supert for han, er råspretten! Han hyler som en liten unge når vi skal gå på tur, så vittig.

Hvis du skal ha en som er omplassert, ta han med ut på tur der det er en del folk etc for å se om han er nervøs. enkelte av tollerne kan nemlig være det, dersom de ikke er godt nok sosialiserte, vår Balder er en ganske forskremt herremann nemlig, og det kommer nok av det.

Røyter mye, men er ellers en fryd av en hund, men så er jeg kanskje litt inhabil jeg da    :ironi:

Jeg startet noen konkurranser med border collien vi hadde før, i agility, så har litt erfaring med det. Syns det er kjempemorsomt :) Vi tenkte kanskje vi skulle trene litt med tolleren, om vi får den. Agility altså :)

Den hunden vi får er 2 år gammel avlshund. Det er en bekjent av familien som har han, men han er hos forvert nå. Avtalen vil bli at vi er forverter nå først, hvor han skal til parring 2 ganger. Etter de to gangene får vi han som vår egen hund. Oppdretter har ikke mulighet til å beholde alle avlshundene, men vil ikke ta livet av flotte friske hunder kun fordi de ikke kan brukes mer i avl. Syns det er en veldig god avtale, og så slipper av alt styret det er med en valp (ja jeg vet valper er ufattelig søte) :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg vil tro det at siden han blir brukt i seriøst oppdrett, er det ikke en dårlig hund vi får. Vi har enda ikke sett han, men vi har sett mora. En nydelig hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

De er ikke så helt ulike min hund som er en portugisisk vannhund. vi møtte en på kurs en gang og de oppførte seg klin likt. klarte knapt å høre hvem av dem som prata :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oohhh jeg gleder meg til en hund som prater :-D :-D :-D hihi føler meg som en unge i en godtebutikk! :-D Tror tolleren passer godt for oss. Og kanskje greit at vi har erfaring med såpass viltre hunder som border collien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
:ler::ler: åh så mange herlige beskrivelser av tolleren herinne, Kan kort si at det helt opp til hver enkel hund og eier hvor aktiv og krevende den blir. Vi har en toller på 18 måneder og han er helt stille og rolig, ja liker selvfølgelig å leke og gi lyd fra seg men slett ikke i så stor grad som det er beskreven her. Træer har han ikke vist interesse for, men i vinter har han elsket å klatre i snedynger. Hvis dere er flinke til å gå lange ture og evt agility, så kan det fint være han vil elske å kose i sofaen etterpå. Vores hund elsker kos og favoritplassen er vindueskarmen:-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min har en toller. Og inntrykket av tollerne er som følger:

* Det er en svært aktiv hund som krever ditto trening

* Den er blid og sosial, har litt samme opplevelse av boxer og toller når det kommer til lynnet, det er alltid livet er herlig!

* Størrelsen er veldig hendig, du kan ha den med deg over alt, samtidig som den veier under 20 kg.

* Den er veeldig matglad, men det er jo alle retrivere. Fordelen er at den trigges veldig av godbiter i trening

* Den er kvikk og gløgg og er med på alt som er moro!

* Det er litt røyting og pelsstell, du må forvente vask/greing på regelmessig basis, i tillegg til røyting i perioder (men vaskes og gres den regelmessig, er det greiere å få kontroll på røytinga også).

Lykke til med en kvikk og blid hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia :-D

I morgen kommer kanskje den lille tassen på besøk hit. Vi skal ha han i helga :) De som har han nå skulle visst reise bort, og vi vil jo gjerne ha han. Får vite det i løpet av kvelden om vi får han i helga eller ikke. *krysse fingrene*

:hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...