Mokka Skrevet 23. april 2006 #1 Skrevet 23. april 2006 Noen som er medlem av Obos her? Hvordan er det å kjøpe en leilighet gjennom Obos? Har sett disse ny-prosjektene de skal bygge nå, det blir vel et type borettslag. Hva er positivt og negativt med å kjøpe i et borettslag? Kan felles -utgiftene plutserlige stige mye?
Arkana Skrevet 23. april 2006 #2 Skrevet 23. april 2006 Vi bor i en OBOS-leilighet. Det var egentlig litt tilfeldig, vi så leiligheten til salgs og ville by på den og meldte oss inn i OBOS. Rett etterpå fikk vi vite at vi var de eneste OBOS-medlemmene som ville ha leiligheten, vi slapp dermed selve budrunden og fikk istedet om å overta høyeste bud, noe vi gjorde (bare én dags ansiennitet ). Synes det er veldig praktisk å bo i leilighet mens vi er unge og uten barn. Vi har garasje til bilen, vi slipper å stelle hage og tenke på trappevask og slikt. Vi har bare et par minutters gange til både buss og T-bane og med flere butikker og et bydelssentrum i nærheten. Hvordan reglene er for økning av husleie o.l. vet jeg ikke, men vår husleie har ikke endret seg på de 6 årene vi har bodd her til tross for en del dyre utbedringer i blokken. Ellers er det jo en del andre bonuser med OBOS-medlemsskap, f.eks. har vi benyttet oss av OBOS-dagen på Tusenfryd (under halvparten av vanlig pris), vi har fått mange rabatter i butikker, gratis SmartClub-medlemsskap osv osv. Bare disse medlemstilbudene er verdt mer enn de 400 kronene selve medlemsskapet koster.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2006 #3 Skrevet 23. april 2006 Bare disse medlemstilbudene er verdt mer enn de 400 kronene selve medlemsskapet koster. ← Medlemsskap koster 200 i året
Gjest OBOSina Skrevet 23. april 2006 #4 Skrevet 23. april 2006 Ellers er det jo en del andre bonuser med OBOS-medlemsskap, f.eks. har vi benyttet oss av OBOS-dagen på Tusenfryd (under halvparten av vanlig pris), vi har fått mange rabatter i butikker, gratis SmartClub-medlemsskap osv osv. Bare disse medlemstilbudene er verdt mer enn de 400 kronene selve medlemsskapet koster. ← Ja, det lønner seg å melde seg inn i OBOS selv om man kanskje ikke har planer om å kjøpe OBOS-leilighet med det første. Man får jo så gode rabatter på alt fra kulturtilbud (og det er jo ganske dyrt å gå på teater/opera uten noen som helst rabatt), forsikring, smart club osv, så det i seg selv gjør at det lønner seg med medlemskapet. Og hvis man skulle få bruk for medlemskapet når man kjøper leilighet kan man virkelig spare mye penger! Vår familie har vært medlem i OBOS siden midten av søttitallet. Bor i borettslag (ikke OBOS), og er strålende fornøyd. Det er jo dyrere husleie enn hvis man bor i en selveier. Men jeg har også bodd i selveier, og min erfaring er at ting blir ordnet raskere opp i her i borettslaget. Vi har jo egen vaktmestertjeneste vi kan ringe til. I selveierblokka jeg bodde var det en av de andre beboerne som hadde vaktmesteransvaret, og det sier seg selv at ikke alt ble gjort like bra da. Dette var et eksempel på hvorfor jeg velger å bo i borettslag framfor selveier.
Arkana Skrevet 23. april 2006 #5 Skrevet 23. april 2006 Medlemsskap koster 200 i året ← Ja, det har du rett i. Det kostet 400 kroner første gangen vi meldte oss inn (nå er det vel 500 tror jeg), og så 200 kroner de neste årene.
skrue Skrevet 24. april 2006 #6 Skrevet 24. april 2006 Meld eventelle barn inn så fort det er mulig. Jeg ble meldt inn av mine foreldre da jeg var 12 (eller noen år til) år gammel. Bor ikke i en OBOS-leilighet selv, men jeg sparer inn årsavgiften og vel så det pga diverse rabatter bl.a hos IF og Telenor.
Gjest Gjest_pia_* Skrevet 24. april 2006 #7 Skrevet 24. april 2006 Fordelen med obos eller andre arrangerte borettslag er at fellesutgiftene blir brukt til å ordne opp i eks.vis oppussing av alle leilighetene, og ellers utgifter til trappevask, vaktmester og ting blir ordnet opp i. Når du skal selge leiligheten igjen så kan du forsikre at ting er i orden med leiligheten fordi det er ordnet gjennom akkurat dette.
Prinsesse på erten Skrevet 24. april 2006 #8 Skrevet 24. april 2006 Er det ikke en ulempe med Obos leiligheter at man f.eks ved oppussing av bad ikke har så stor innflytelse å valg av materialer etc?
Susan Sto Helit Skrevet 24. april 2006 #9 Skrevet 24. april 2006 Er det ikke en ulempe med Obos leiligheter at man f.eks ved oppussing av bad ikke har så stor innflytelse å valg av materialer etc? ← Vi bor i OBOS, og har pusset opp bad helt på eget initiativ. Borettslaget dekket sikfte av sluk, og vi betalte resten selv. Vet at andre borettslag har valgt å pusse opp alle badene felles, men det varierer fra borettslag til borettslag. Nå er det vel større fare for at fastutgiftene kan stige på nye boligprosjekter med høy fellesgjeld enn i gamle borettslag, men jeg tror OBOS er en av de jeg ville følt meg mest trygg på. Evt. økning etter noen år må evt komme av avdragsfrihet de første årene eller sterk økning i rente.
Gjest Elfrida Skrevet 24. april 2006 #10 Skrevet 24. april 2006 Er det ikke en ulempe med Obos leiligheter at man f.eks ved oppussing av bad ikke har så stor innflytelse å valg av materialer etc? ← Dersom man bor i et OBOS-borettslag, og det foreslås en sånn type oppussing, må man ha flertall i en generalforsamling for å gjøre det. Ofte er det vanskelig å få til, fordi folk ikke ønsker høyere husleie og fellesgjeld, og mange kan ha brukt mye penger på sitt eget bad. I de tilfeller dette har blitt gjort har det ofte sammenheng med at rørene i bygningene er blitt gamle slik at disse må byttes ut, og at man da også oppgraderer bad, fordi det uansett blir mye endringer på hvert enkelt bad. I de tilfellene jeg kjenner til har det vært mulig å velge andre løsninger enn standardløsningen, mot tillegg i pris selvsagt. De aller fleste steder legger ikke borettslaget seg oppi hva man gjør av oppussing innenfor leilighetens vegger, så lenge man ikke endrer totalt på planløsning, antall rom osv. Men hvis man skal kjøpe en OBOS-leilighet kan det være lurt å sjekke om det er planlagt utbedringer av badene før man setter i gang med å planlegge flislegging etc.
Søtpotita Skrevet 2. mars 2007 #11 Skrevet 2. mars 2007 Ein kan vel melda seg ut av OBOS når ein vil?
Arkana Skrevet 2. mars 2007 #12 Skrevet 2. mars 2007 Ein kan vel melda seg ut av OBOS når ein vil? ← Ja, det kan du, men hvis du bor i en OBOS-leilighet må du være medlem.
Susan Sto Helit Skrevet 2. mars 2007 #13 Skrevet 2. mars 2007 Ja, det kan du, men hvis du bor i en OBOS-leilighet må du være medlem. ← Men om du bor i OBOS-leilighet, så er du også medlem gratis. (Hvertfall har ikke jeg sett en giro på flere år. (Bortsett fra mannens, siden vi ikke "bor på" hans medlemskap.) )
Arkana Skrevet 2. mars 2007 #14 Skrevet 2. mars 2007 Men om du bor i OBOS-leilighet, så er du også medlem gratis. (Hvertfall har ikke jeg sett en giro på flere år. (Bortsett fra mannens, siden vi ikke "bor på" hans medlemskap.) ) ← Nei, det er ikke gratis. Men man betaler bare en gang hvert andre/tredje år (husker ikke akkurat), så det er ikke så veldig rart at du kanskje ikke har lagt merke til det (eller så er den på avtalegiro?).
Gjest Persille Skrevet 3. mars 2007 #15 Skrevet 3. mars 2007 (endret) slettet Endret 20. desember 2010 av Persille
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå