honey21 Skrevet 23. april 2006 #1 Del Skrevet 23. april 2006 Jeg tok en skikkelig heftig aerobic-økt fredag ettermiddag som varte i 75 minutter. Lørdag var jeg skikkkkelig støl/stiv over hele kroppen (selv om jeg tøyde ut). Jeg pleier å trene annen hver dag, men i dag (søndag) var jeg fortsatt såpass støl at jeg valgte ikke å trene. Skal man trene selv om man er veldig støl eller går det greit? Eller påvirker det musklene på en negativ måte? Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 23. april 2006 #2 Del Skrevet 23. april 2006 Å trene bryter musklene ned. Å hvilke bygger dem opp, da restituerer de seg og blir sterkere enn før. For oss vanlig trente tar dette ca 48 timer. Dersom du aldrilar kroppen få hente seg inn igjen, kan du pådra deg belastningsskader og bli overtrent. Det skjer ikke hvis du overser dette en gang eller to. Men når du har trent en så hard økt og blitt støl, bør du ha minst en hviledag før du trener det samme igjen. Om du så neste dag også er støl, kan det å bevege seg på en annen måte være like deilig, fx gå eller sykle en tur. Å få myket opp musklene og ta en skikkelig stretching etterpå, kan gjøre underverker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
honey21 Skrevet 23. april 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 23. april 2006 Ok, da var det kanskje ikke så dumt at jeg tok to hviledager da Men skal trene i morgen i hvertfall. Men den stølhet/stivhetsfølelsen, hva skyldes det egentlig? Hvorfor får man vondt i musklene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -eline- Skrevet 23. april 2006 #4 Del Skrevet 23. april 2006 Men den stølhet/stivhetsfølelsen, hva skyldes det egentlig? Hvorfor får man vondt i musklene? ← Når du trener så sliter du på muskelfibrene, og ved hvile så repareres de/bygger seg opp. Så det er denne skaden man påfører muskelfibrene ved trening som gjør at man blir støl. (derfor kan også uttøying føre til mer stølhet: Det hjelper ikke å dra ekstra i vevet når man har brutt ned kroppen gjennom trening, det fører ofte til en ytterligere nedbryting av muskelfibrene...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå