Gjest Rett skla være rett Skrevet 23. april 2006 #1 Skrevet 23. april 2006 Over hele landet er det på denne årstiden full aktivitet hos mange barn. Deres organisasjoner, (fotball, håndball, turn, korps, speideren osv) er i full gang med å skaffe seg inntekter til videre drift. Det arrangeres konserter, loppemarkeder, loddsalg, stevner osv. Selv om de voksne står for arrangementet, så er det for mange barn morsomt å delta, og de setter sin stolthet i at alt skal være så ordentlig som mulig. I dette tilfellet er det et par hendelser på et loppemarked som jeg reagerer på! Jeg vil poengtere at selv om det er barn som blir nevnt i disse episodene, så var det hovedsaklig de voksne som solgte. Og der det var barn til stede, så var det alltid flere voksne til stede og holdt oppsyn med det hele. Først var det en godt voksen dame (50+) som hadde kjøpt seg en bukse til 10 kroner. Hun betalte med en 50-lapp, og fikk dermed 40 kroner tilbake. "Nå må du skjerpe deg, du fikk 100 fra meg, jeg skal ha tilbake 50 til" prøvde hun seg. 4 stykker (inkludert en voksen) så at hun betalte med en grønn lapp, men hun ga seg ikke: "jeg betalte med en 100-lapp, kan dere ikke holde kontroll over barna, så får dere heller la være å bruke dem".... De hele endte med at hun fikk viljen sin, og da hun passerte meg (som stod et stykke unna), så hørte jeg henne si til en venninne (med et stort glis rundt munnen) : "det er første gangen at noen ha gått på denne, hit skal jeg komme tilbake flere ganger.." Så var det en mann som hadde benyttet seg av et "pose-salg"- 30 kroner posen. Jenta som ekspederte ham (10 år) sa selvsagt at hun skulle ha 30 kroner for posen, hvorpå mannen svarte: "jeg gir deg 10! Godtar du ikke det, så dreper jeg deg!" Det var mest sannsynlig en fleip, men en voksen person fleiper ikke slik med et 10 år gammelt barn! (Han ble forøvrig kastet ut, og nektet videre adgang) Barna opplevde også at flere mennesker kom innom og stjal varer like foran ansiktene deres. Når de ble konfrontert (av voksne selvfølgelig), så hevdet de at de hadde betalt hos ett av barna. Da barna nektet, så ble de beskyldt for å lyve. Dette er kun noen få av episodene barna opplevde i dag, men det var nok! Er det noe rart at den oppvoksende generasjon mister respekt for den eldre generasjonen når de opplever at voksne oppfører seg slik uten at det får konsekvenser for dem? Neste år vil nok ikke disse barna få lov til å delta i arbeidet med å skaffe inntekter til sin organsisasjon, og om de får lov så vet jeg i alle fall 5 barn som ikke vil være med. De har blitt for redde! Er det virkelig slik vi vil at våre barn skal oppfatte verden?
Tiit Skrevet 23. april 2006 #2 Skrevet 23. april 2006 Mulig jeg er naiv, men jeg syns dette høres sjokkerende ut! Snakk om å gå foran som et godt eksempel. Skamme seg, skulle de!!
Svart Katt Skrevet 23. april 2006 #4 Skrevet 23. april 2006 Det er noe av det verste jeg har hørt. Går det an?
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 23. april 2006 #6 Skrevet 23. april 2006 Ja, det går tydeligvis helt klart an Jeg har aldri i verden trodd at voksne mennesker kan gjøre seg til kjeltring for et par kroner, og det å true et lite barn på livet bare for å spare et par tiere... jeg har ikke ord...!
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2006 #7 Skrevet 23. april 2006 Jeg er sjokkert. Er selv korpsmamma, å vet at mange av barna synes det er stas å få være med på diverse dugnader. Heldigvis har vi tilgode å oppleve sånne episoder. Det må jo drepe barnas lyst til å hjelpe til.
LilleMy Skrevet 23. april 2006 #8 Skrevet 23. april 2006 OI.... Gjør virkelig voksne sånne ting - hovedsaklig mot barn?! Ja, jeg er visst naiv..... sukk.
Gjest Gjesta Skrevet 24. april 2006 #10 Skrevet 24. april 2006 er det mulig.................... Nok en god grunn til å ikke la ungene være med på aktiviteter av typen korps, kor eller fotball, som krever så mye av både barn og foreldre utenom.........
Gjest Gjest Skrevet 24. april 2006 #12 Skrevet 24. april 2006 er det mulig.................... Nok en god grunn til å ikke la ungene være med på aktiviteter av typen korps, kor eller fotball, som krever så mye av både barn og foreldre utenom......... ← Dette var vel ikke akkurat ment å være et argument mot organisert idrett eller korps/kor. Men vil du absolutt ta det den veien så kan jeg jo også gi deg en god grunn til ikke å sende barna på skolen: en lærer ble irritert på noen elever i en klasse, og skrek (til hele klassen) "dere er noen forb**** drittunger. Jeg har så lyst å ringe mannen min så han kan komme hit og gi hele gjengen juling!" Dette er en sann historie, fortalt til meg av mor til et av barna i den klassen dette skjedde i. Ponget er at vi voksne er eksempler for våre egne (og andres) barn, og deres tillit og respekt for oss avhenger av hvordan de opplever oss i hverdagen.
Gjest Gjesta Skrevet 24. april 2006 #13 Skrevet 24. april 2006 Dette var vel ikke akkurat ment å være et argument mot organisert idrett eller korps/kor. Men vil du absolutt ta det den veien så kan jeg jo også gi deg en god grunn til ikke å sende barna på skolen: en lærer ble irritert på noen elever i en klasse, og skrek (til hele klassen) "dere er noen forb**** drittunger. Jeg har så lyst å ringe mannen min så han kan komme hit og gi hele gjengen juling!" Skole er lovpålagt, korps er det ikke. Men det var ikke det denne tråden handlet om. Og som du ser har jeg skrevet kommentaren min i liten skrift, som betyr at det er en sidekommentar.
Gjest Kan Skrevet 24. april 2006 #14 Skrevet 24. april 2006 Jeg har aldri i verden trodd at voksne mennesker kan gjøre seg til kjeltring for et par kroner← Herregud - våkn opp da!! Hva med alle de eldre som nasker kjøttpålegg i nærbutikken da?? Eller som lager "spytt på fingeren" flekker på klærne for å få avslag?? Det er da virkelig ikke noe nytt at voksne "lurer" til seg med god samvittighet?? Heller ikke overfor unger.. Jeg husker godt da jeg var 12 år og vi solgte vafler utenfor nærmatbutikken og enkelte voksne bare grebbet med seg en vaffel i det de ruslet forbi... (voksne i 20 - 25 årene den gang) Så dette overrasker meg egentlig ikke sååå mye heller..
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 24. april 2006 #15 Skrevet 24. april 2006 Herregud - våkn opp da!! Hva med alle de eldre som nasker kjøttpålegg i nærbutikken da?? Eller som lager "spytt på fingeren" flekker på klærne for å få avslag?? Det er da virkelig ikke noe nytt at voksne "lurer" til seg med god samvittighet?? Heller ikke overfor unger.. Jeg husker godt da jeg var 12 år og vi solgte vafler utenfor nærmatbutikken og enkelte voksne bare grebbet med seg en vaffel i det de ruslet forbi... (voksne i 20 - 25 årene den gang) Så dette overrasker meg egentlig ikke sååå mye heller.. ← Du har rett, butikktyveri skjer hver dag. Det er ikke noe nytt at voksne lurer seg til goder de i utganspunktet har ikke har rett på. Men i disse tilfellene er det "voksen mot voksen", og en litt mer "fair game". Da kan jeg se at de kan føle en viss tilfredsstillelse over å ha "lurt" butikkmedarbeiderne. Men å "true" barn med å drepe dem, svindle dem for så å kalle dem for løgnere når de blir tatt, osv hva slags tilfredsstillelse får de av dette? Det er jo ikke akkurat de tøffeste motstanderne de har sett seg ut. Og aldri i verden om mannen hadde turt å si at han ville drepe den voksne om han ikke fikk 20 kroner avslag på posen med klær. Mange av disse er sikkert de samme som klager på dagens barn og ungdom, hvor respektløse de er osv.. Men de ser ikke at barna faktisk har lært av dem, og dems like Heldigvis er dette fåtallet, men det er synd at fåtallet kan ødelegge så mye!
Gjest Elfrida Skrevet 24. april 2006 #16 Skrevet 24. april 2006 Mye rare folk på loppemarked. En gang hadde jeg satt en stol jeg hadde kjøpt, med tydelig lapp om at den var solgt ved bilen mens jeg skulle se litt på noe andre greier, og den ble stjælt! En gammal 'husmorstol' med et sånt nedfellbart trappetrinn så det ble en slags liten gardintrapp. Tror jeg ga 30-40 kroner for den. At folk gidder! Og folk som skal ha avslag på posesalg når det i utgangspunktet omtrent ikke koster noen ting har jeg sett mange ganger. Det er gøy med loppemarked, og det kan være morsomt å diskutere pris litt, men noen folk har en helt vill holdning.
Gjest GreenSky Skrevet 24. april 2006 #17 Skrevet 24. april 2006 Hvilket loppmarked var det? Kjente det klødde litt i skrivehånden. Er jo for sent til å skrive noe om det, men hadde jeg vært ute på jobb og sett noe slikt, ville det kommet i avisen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå