Gå til innhold

spedbarn og melk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Solstråla mi vill ikkje ha nåkka av di mostpotetene. Har laget potetmos tell meddag noen dager sia, men ho ville ikkje ha!

Skal jeg mose gulrøtten istedet?

Kanskje ho bi å like risensgrøt? eller smørgrøt?

Ho har bare drukket melk nu. ho vill ikkje ha nåkka anna enn melk.

Ka skal æ gjør? bi ho mett a det tro?

Får man kjøpt ferdig babymat på butikken? Kor i landet? På internett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hvor gammel jenta di er, men her er litt generelt.

1. Jeg har pleid å introdusere fast føde mellom 4 og 6 mnds alder. Som regel har jeg begynt med maisgrøt eller risgrøt (Nestlé sin), men det finnes også andre alternativer på helsekost. Det har gjerne tatt flere måltider før grøten har falt i smak. Jeg har lagd den veldig tyntflytende i begynnelsen.

2. Du kan godt mose alle slags grønnsaker. Det er sundt og godt.

3. Babymat kan man kjøpe på glass (middag/frukt) eller i pakker (grøt/morsmelkerstatning) på vanlige dagligvareforetninger.

4. Vanlig melk har jeg ventet med å introdusere til nærmere 1 års alder. Det er for kraftig kost for små mager. Anbefalingene er at du kan starte med melk i matlagingen fra omtrent 10 mnds alder og kan gi det som drikke fra rundt 12 mnd.

5. Har du spørsmål om mat og om du gir jenta di nok kan du ta kontakt med helsestasjonen. De har faktisk ganske god greie på de små og kosthold. Der kan du også få veid jenta di!

Lykke til!

Skrevet

I begynnelsen skal du bare gi hene litt av gangen, som en "smaksprøve". Hun skal bli mett på morsmelk / morsmelserstatning. Du kan jo prøve deg fram med ulike typer moste grønnsaker / frukt / babygrøt / ferdig babymat og se hva hun liker. Men bare litt altså. En teskje til å starte med kanskje. Hun blir nok vant med det etter hvert.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...