Flo* Skrevet 29. november 2002 #1 Skrevet 29. november 2002 Vil gjerne høre fra noen som har vært i Beijing eller kanskje til og med kommer der i fra. Skal reise dit 13.-20. januar
Gjest gurimalla Skrevet 29. november 2002 #2 Skrevet 29. november 2002 Ja, jeg har vært der, Beijing er en utrolig facinerede by. Regner med at du vil vite litt om hva du skal se og hvor du bør spise ol. Ting du bør se er selvfølgelig Himmelske freds plass, Den forbudte by, Sommerpalasset, Lamatempelet og Drum tower. Du bør også besøke Hutongene rundt innsjøene rett nord/vest for Den forbudte by. Gå utenfor Worker Stadion på kvelden, noen ganger øver de seg på å danse der, det er litt festlig å se på. Den Kinesiske mur er et must, dra til Simatai eller Huanghua i stedet for Badaling, det er litt mindre mennesker der og litt mer "wild". Ellers er shopping i Beijing kjempebra, du kan få kjøpt masse fake merkeklær på silkemarkedet (ligger rett ved USAs ambassade). Tenk på om dere er interessert i å få skreddersydde klær, det rekker du på en uke hvis du tar med modeller av klær du er fornøyd med, jeg kan gi deg tips til en skredder hvis du vil, jeg har blitt anbefalt av folk som bor i Beijing (må bare sjekke navnet). Kinamat i Kina er noe helt annet enn i Norge, du kan få mye god mat. Hvis dere blir litt lei (det ble jeg) og har lyst på noe litt mer fancy, men ikke dyr (etter norske priser) kan jeg anbefale "the Courtyard" rett ved den Forbudte by, men husk at dere må spise lokalt også. Det er også en veldig bra Pekingand resturant oppe ved Sanlitun, rett på andre siden av motorveien for Zhaolong hotel, det er kjent for å være en av de aller beste Beijing Duck stedene i byen. Ha en riktig god tur.
Klips Skrevet 29. november 2002 #3 Skrevet 29. november 2002 Synes kineserene var litt slitsomme (uhøflige!) men de bor nå engang der. Likte veldig godt å gå meg litt bort, svinger du inn mellom to skyskrapere langs de breeeeede hovedveiene er du plutselig i trange smug med grønnsaksmarkeder og smågutter som spiller fotball. Masse digg mat å kjøpe ute på gaten, små boder og slikt overalt. Og den forbudte by var fantastisk, lei sånn audio-guide, da får du Roger Moore i høretelefonene! Riktignok 9 år siden jeg var der, så ting kan jo ha forandret seg
Gjest Anonymous Skrevet 2. desember 2002 #4 Skrevet 2. desember 2002 Hvis du drar til Ritan Parken tidlig om morgenen (6-7 tiden) så får du en utrolig opplevelse. MANGE kinesere (kjempe gamle og unge) står og driver med skyggeboksing og noen former for dans... Fugleburene henger rundt i trærne som de tar med seg ut på treningen. Må oppleves! Ellers vil jeg bare anbefale deg å lese og "forberede" deg til turen. Det er en veldig spesiell plass og en får veldig mye mer utav det hvis en vet litt om hva ting er og kultur og mennesker osv. Et must er å ha med seg fotoapparat! God tur! Missuner deg....var der for noen år siden og vil helt klart tilbake :D
Flo* Skrevet 12. desember 2002 Forfatter #5 Skrevet 12. desember 2002 Hei igjen, og tusen takk for fine svar. Vi reiser med Diners Club og dette er inkludert : Fly t/r fra Oslo, 4 stjerners hotell, alle måltider og drikke til maten, guidet tur med skandinavisktalende guide til Zoologisk hage, Sommerpalasset, Den Himmelske Freds Plass, Maos Mausoleum, Bejing Opera, en barnehage, Hutong, Lamatempelet, Silkemarkedet, Porselensfabrikk, en lokal landsby, Den kinesiske mur, matmarkedet, tehus, Se på Tai-chi, spise Pekingand. For alt dette betaler vi 9000;- per person. Tror det blir et hardt program men vi er jo innstilt på at dette er en kultur/opplevelsesreise og ingen avslappende sydentur. Merkelig med alle kommentarer vi får på at vi reiser på en slik tur. Mange kan ikke fatte at vi reiser midt på vinteren til et land som selv har vinter ( uten å skulle på skiferie ) Tror selv det blir en fordel å slippe å stå i kjempelange køer i 30- 40 graders varme........ I morgen er det bare 1 måned ingen til vi reiser. Må bare på feiret jul og nyttår først!
Gjest Jamila Skrevet 16. desember 2002 #6 Skrevet 16. desember 2002 Åååå, gled deg! Var i Beijing i april, og det var helt fantastisk. Høres ut som du har fått et veldig bra tilbud på tur også! Etter programmet deres å dømme ser det ut til at du får med deg det meste. Jeg ville i tillegg dratt til en stoffbutikk og kjøpt med forskjellige stoffer hjem - dersom du har interesse av det. Utrolig mye lekkert å få tak i, utvalg, kvalitet og priser er slik som vi hjemme bare kan drømme om. Håper du får god tid både på silkemarkedet og på perlemarkedet, dersom du er en pruter kan du gjøre kupp der. Handlemekka spør du meg! Ellers henger jeg meg på tidligere innlegg her, les så mye du kan om Kina, kjøp deg gjerne en historisk roman som forteller litt om hvordan de har levd der inntil nylig. Beijing framstår som en veldig moderne by, men du skal ikke reise langt utenfor byen før du ser de bygger 8 felts motorvei med håndkraft. Jeg tror jeg hadde hatt enda mer utbytte av turen dersom jeg hadde lest mer om historien på forhånd. Ha en riktig god tur!
Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2003 #7 Skrevet 13. januar 2003 Hei alle sammen! Sitter paa Gardemoen og er paa tur til Beijing !!!!
Flo* Skrevet 13. januar 2003 Forfatter #8 Skrevet 13. januar 2003 Forrige Gjest = Flo* Kos dere hjemme i Norge
Ada=) Skrevet 24. januar 2003 #9 Skrevet 24. januar 2003 Hei! jeg skal til Bejing til sommeren, og synes denne traaden var interessant!! Har noen spm i tillegg til dem som allerede er blitt besvart: Pruting Jeg onsker ikke aa betale for lite for varene jeg skal kjope, men vil jo heller ikke bli lurt.. har noen noen tips om hvor mye som er vanlig pris for div. ting? Eller konkrete tips? Pga av religion/tro onsker selgerne i Kina nesten for enhver pris aa faa solgt til den forste kunden den dagen, og jeg onsker ikke aa utnytte dette, de er fattige nok som de er... paa den andre siden er det vel kanskje storre sjanse for at det er jeg som blir lurt... Hvor lang ferie Jeg kommer til aa ha ganske daarlig tid, og kan ikke ta meg flere dager der enn det som strengt tatt trengs for aa "faa med seg det viktigste". Hvor lang tid vil dere da anbefale? Og til slutt: Fortell oss hvordan du har hatt det, da, Flo*!!!! _venter i spenning_
Gjest Anonymous Skrevet 24. januar 2003 #11 Skrevet 24. januar 2003 Du trenger 4 hele dager der nede, da kan du få med deg både shopping og de viktigste severdighetene uten og springe som en gal fra sted til sted. Så var det shoppingen, selgerne der nede selger ALDRI noen varer slik de selv taper på det. Prutingen der nede er dramatisk, på mange varer kan du prute ned til 1/3 av prisen de først sier. Hør litt hva andre betaler for ting og tang og se gjerne litt godt på hvor mye kineserne selv betaler for varene, det gir deg et lite utgangspunkt i hvor mye du kan få varen for.
Gjest Anonymous Skrevet 24. januar 2003 #12 Skrevet 24. januar 2003 Du trenger 4 hele dager der nede, da kan du få med deg både shopping og de viktigste severdighetene uten og springe som en gal fra sted til sted. Så var det shoppingen, selgerne der nede selger ALDRI noen varer slik de selv taper på det. Prutingen der nede er dramatisk, på mange varer kan du prute ned til 1/3 av prisen de først sier. Hør litt hva andre betaler for ting og tang og se gjerne litt godt på hvor mye kineserne selv betaler for varene, det gir deg et lite utgangspunkt i hvor mye du kan få varen for.
Flo* Skrevet 25. januar 2003 Forfatter #13 Skrevet 25. januar 2003 Hei til alle som venter på rapport! Har vært syk etter at jeg kom hjem. Det var vel en eller annen Beijing influensa som jeg dro med meg..... Fra spøk til revolver: TUREN VAR HELT FANTASTISK! Alt inkl. reisefølge ( 40 personer fra hele Norges land ) , hotell, mat, drikke, turopplegg, shopping og sist men ikke minst; vår superfantastiske guide MARIA ( kinesisk jente som har studert svensk i 7 år og jobbet 2 år i svensk UD). Sitter igjen med en masse inntrykk av denne storslagne kulturen.. Drar gjerne tilbake. Synd at det er så langt dit, men flyturen med SAS er jo en nytelse i forhold til å reise vanlig charter. Som sagt var alt dette inkludert : Fly t/r fra Oslo med SAS, 4 stjerners hotell, alle måltider og drikke til maten, guidet tur med skandinavisktalende guide til Zoologisk hage, Sommerpalasset, Den Himmelske Freds Plass, Maos Mausoleum, Kullhøyden, Himmelens Tempel, Bejing Opera, en barnehage, Hutong, Lamatempelet, Silkemarkedet, Porselensfabrikk, Ming Gravene, en lokal landsby, Den kinesiske mur, matmarkedet, tehus, Se på Tai-chi, spise Pekingand. For alt dette betalte vi 9000;- per person. I tillegg besøkte vi flere ting som ikke var nevnt i programmet. Alle linker er bilder som vi fikk av to andre i reisefølget. Flo* i Beijing
Flo* Skrevet 25. januar 2003 Forfatter #14 Skrevet 25. januar 2003 Glemte å fortelle om shoppingen. Prutet alt ned til en fjerdedel av prisen, helt uten problem. Med andre ord fikk jeg veldig mye for pengene der. Kommer tilbake med mer info. Spør gjerne om råd og tips. Flo* i Beijing
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå